[Crítica] 4X4 - Mariano Cohn


-DIRECCIÓ: Mariano Cohn
-GUIÓ: Gastón Duprat
-ANY: 2019
-DURACIÓ: 90 min.
-PAÍS: Argentina
-MÚSICA: Dante Spinetta
-FOTOGRAFIA: Kiko de la Rica
-REPARTIMENT: Peter Lanzani, Dady Brieva, Luis Brandoni, Noelia Castaño
-PRODUCTORA: Coproducció Argentina-Espanya; Televisión Abierta / Mediapro






L'actual debat sobre la seguretat a les grans capitals europees és una cosa gairebé precoç en comparació al que des de fa dècades es porta denunciant a Llatinoamèrica. La inseguretat en països com l'Argentina no només va lligada amb el món del futbol, ​​sinó que també els ciutadans han hagut d'aprendre a conviure amb una altra delinqüència, com són els robatoris, atracaments o assassinats. Quina solució cal prendre per posar-hi remei davant la ineficàcia o desbordament policial? L'escarment? ¿La pedagogia? Això és més o menys el que 4x4 vol posar damunt de la taula, com és debatre sobre la desesperació que pateix la gent de bé davant d'una allau de delictes i quines solucions prendre quan la justícia no funciona. Tot això, en clau de cinema d'acció i tints de ciència-ficció.

El responsable de la criatura és un gat vell argentí anomenat Mariano Cohn, conegut al seu país per pel·lícules com El home del costat i El ciutadà il·lustre -a més de ser copropietari de la productora Televisió Oberta-, en què adapta un guió de Gastón Duprat que planteja la història sobre un quinqui amb samarreta de Boca Juniors que entra a robar dins d'un cotxe 4x4, i un cop dins es quedarà tancat sense poder sortir. Un cop allà, el propietari del cotxe es posa en contacte amb ell per anunciar-li que ho passarà malament allà dins, tot a causa d'un terrible succés del passat que els uneix.

El protagonista de 4x4 és Peter Lanzani (Els últims), que broda una interpretació molt física que li exigeix ​​molta desesperació en un espai tan petit com és dins d'un vehicle. En efecte, la pel·lícula està rodada gairebé íntegrament dins d'un cotxe, amb les dificultats que suposa per a tot l'equip tècnic i artístic, però que el seu director, Mariano Cohn, es desenvolupa de meravella amb múltiples plans i una comoditat a la realització sorprenent. La desesperació del protagonista s'acaba plasmant en la pantalla i s'ho fa passar malament també a l'espectador, tot i que les dificultats que se li acosten al protagonista com són el fred, la calor, el sagnat, la set, la fam, etc., a poc a poc van allunyant l'espectador de la pantalla. Es genera una sensació d'allargat, com una cosa mancada d'idees en el seu tram mitjà i això provoca la pèrdua de força de la pel·lícula. Només l'aparició del personatge d'Enrique Ferrari (un excel·lent Dady Brieva) remunta la pel·lícula posant en relleu el debat sobre la seguretat nacional, alhora que la tensió i la reflexió s'apoderen de 4x4. Un final molt bo.

4x4 no és una pel·lícula amb segones lectures, és un exercici de reflexió directa. ¿Els delinqüents aprenen la lliçó? ¿Els matem i s'acaba el problema? Un debat incòmode, però que cadascú tregui les seves conclusions. Mentrestant, val la pena gaudir veient una pel·lícula que atrapa l'espectador des del minut 1, i que cinematogràficament és una proesa de la realització. Ens ha agradat 4x4, malgrat el seu tram mig alguna cosa tediosa i estirat, però està ben resolta i per sort aquesta vegada no són necessaris els jeroglífics per fer reflexionar a l'espectador. Més cinema així.  

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris