-DIRECTOR: Shinya Tsukamoto
-GUIÓ: Shinya Tsukamoto
-FOTOGRAFIA: Shinya Tsukamoto, Satoshi Hayashi
-MONTATGE: Shinya Tsukamoto
-MÚSICA: Cocco
-DISSENY DE PRODUCCIÓ: Cocco
-SO: Masaya Kitada
-FX: Mai Hanai
-INTÈRPRETS: Cocco, Shinya Tsukamoto
Després d'un estrany i discutible
remake-seqüela: Tetsuo: The Bulletman i de viure
immers ara mateix en les seves hores més baixes com a
director, Shinha Tsukamoto torna a la càrrega
apostant per alguna cosa completament diferent en el seu plantejament
al vist fins ara, però que per desgràcia no ha aconseguit ser el
cop d'efecte que potser necessita la seva carrera. Es tracta
de Kotoko, una estranya pel·lícula independent-ull a la fitxa
tècnica- que ofereix un exercici dramàtic molt intimista d'una
relació amorosa, que a poc a poc s'anirà dirigint cap
a l'autodestrucció de tots dos membres. En la pel·lícula
l'espectador se submergirà en la ment del seu protagonista, Kotoko,
una dona amb una estranya personalitat bipolar amb tendència a la
destrucció en moments de brots psicòtics. I per mitjà tenim al seu
fill, un nadó indefens que acaba completant el seu petit cercle
familiar.
L'argument del film bàsicament gira entorn
de Kotoko -interpretada per Cocco, estrella del
pop japonès- i la seva incapacitat de mantenir sola al nadó
per la desconfiança que té davant tot el que l'envolta. Té por que
el nadó es faci mal, que no sigui capaç de fer res per si mateix, i
fins i tot ella a vegades se sent incapaç de cuidar-lo. Un
poema seva ment, que porta a sobreprotegir a l'infant d'una manera
exagerada i malaltís, fins al dia que una crisi nerviosa més
pujadeta de to del qual és habitual li acabarà comportant
la pèrdua del nadó en favor de la seva germana. A partir
d'aquí, Kotoko s'enfonsarà en el seu propi infern
irracional agreujant així la seva situació, amb decisions
esfereïdores, però que pel camí acabarà coneixent a una persona
que intentarà ajudar-la, el personatge que interpreta el
director Tsukamoto. I així a poc a poc s'anirà
teixint una estranya relació amorosa, en què ell demana
fil i ella li dóna fil, quan hauria de ser a l'inrevés vist les
circumstàncies de necessitat d'ajuda de Kotoko. El fil no és
més que la necessitat, en aquest cas el dolor, els estímuls
interiors d'ella que acaben sent canalitzades cap al
personatge interpretat per Tsukamoto per voluntat d'aquest,
per tal de poder alleujar així les tensions de Kotoko, alguna
cosa que de manera semblant ja vam poder veure en l'excel·lent
Tòquio Fist. És a dir, s'acaba configurant una relació masoquista
portada a l'extrem de la tortura física per part de Kotoko,
i Tsukamoto serà voluntàriament la seva víctima amb la
intenció d'alleujar així les seves necessitats de destrucció.
Vaja, que tot sigui per l'amor! Però el que queda clar és que
apareix així el poc gore que veurem a la pel·lícula.
Kotoko és un títol de brutal
senzillesa narrativa -que al cap i a la fi és una cosa bàsica
per configurar un relat intimista-, excel·lentment escrita, però
falla en el plantejament conjunt del qual busca oferir el
director. I això que tot i buscar "alguna cosa"
diferent Tsukamoto no oblida el seu segell personal, el que
tant agrada als fans del director: el seu estil, que acaba
apareixent només en pinzellades puntuals. Em refereixo als típics
ritmes narratius videocliperos del
visionari món del director nascuts a Tetuso,
capaç de crear situacions inquietants per la seva cruesa surrealista
i de vegades sense sentit. I Kotoko té aquests elements
atributius del director, però per desgràcia es
converteixen gairebé anecdòtics -encara justos pel tipus de guió
que hi ha-, i entre ells un petit homenatge a Tetsuo a
manera de barrejar tubs i carn (us sona?). Així que ningú busqui en
aquesta pel·lícula veure una altra Tetsuo, Tokyo Fist,
A snake of June i altres, ja que aquí aquests curts i
estranys videoclips surrealistes tenen un paper diferent del que
és habitual, i que acaben jugant bastant a favor de la pel·lícula:
el contrast exagerat d'aquests videoclips ofereix pujades de tensió
esporàdiques totalment jugables amb la bipolaritat que
pateix Kotoko. Però s'acaba creant un problema -o almenys una
cosa que no m'ha agradat simplement, ni bo ni dolent-, i és que per
digerir semblants "explosions" totalment excèntriques i
gratuïtes el director es veu obligat a afegir un element que juga
tan poc a favor de l'intimisme com és la comèdia -i ja sabem com
són de frikis aquests japonesos-, acabant de polir així
un guió amb una estètica absurda que de vegades frega el
ridícul.
Absurda en el seu conjunt, però també dramàtica i
violenta, i fins i tot els ritmes videocliperos habituals
en el cinema de Tsukamoto es troben en moments puntuals
d'una manera molt encertat. En general estem davant d'un film que no
volem, no és el que volem veure algú amb semblant currículum i
estil, però malgrat això Kotoko és una correcta
pel·lícula sense més que no serà recordada més enllà d'una
simple curiositat.
2 Comentaris
Bueno, casi todos tienen alguna petardada en su currículum, así que este hombre no iba a ser menos...
ResponEliminaya, aunque mira, mala mal tampoco. Simplemente una cosa rara que tiene porai jeje
ResponElimina