Taula rodona "Parlem d'Ibañez"



Entre Frank Miller, Brian Azzarello, Superheroïnes, o cotxes fantàstics, el còmic espanyol també ha tingut el seu espai al Saló, i ho ha fet amb el seu autor més aclamat fins ara: Paco Ibáñez. El barceloní, que acaba de fer vuitanta anys, ha vist com el Saló Internacional de Còmic de Barcelona li ha reptat un homenatge amb una enorme exposició plena d'esbossos originals així com un "regal" d'aniversari realitzat per 80 autors diferents, tants com anys compleix.

Però més enllà de l'exposició, el Saló també va organitzar una taula rodona que reunia Carlos Areces, Josep Solana "Joso", i Kiko Da Silva, a més de la moderació de Vicent Sanchis. Curiosament Paco Ibáñez, que sap si per motius d'agenda, no va participar en cap conferència davant del públic més enllà de les firmes que va fer a l'estand d'Ediciones B, cosa que vaig trobar molt a faltar. Igualment, aquesta taula rodona va servir per donar a conèixer al públic algunes curiositats de l'autor així com algunes de les claus del seu èxit.

Per a un servidor, la frase més contundent que es va sentir a la taula rodona va anar a càrrec de Kiko Da Silva "Ibáñez encara fa 2 còmics per any, amb 80 anys, i és l'únic autor que encara sobreviu de l'escola de Bruguera". A més, Kike va reconèixer que si es dedica al món del còmic és gràcies a Ibáñez i a Bruguera "Ibáñez es va convertir en mite, un dibuixant famós. Jo volia fer còmics com Ibáñez", va dir el dibuixant. Per ell, l'obra d'Ibañez és un ratrat d'Espanya des d'una perspectiva sociològica, de costums, i fins i tot es podria fer una anàlisi sociològica de la realitat que va viure el país durant 60 anys, el temps que porta Ibáñez dibuixant. Finalment va destacar que el públic no hauria d'oblidar que Ibáñez segueix viu, i dibuixant, i que és una realitat activa que mereix una atenció i un respecte per part de les institucions.

Per part seva, Carlos Areces, també un gran admirador i expert en l'obra de Francisco Ibáñez, va aportar les pinzellades d'humor i curiositats de la taula rodona. Va comentar que Ibáñez va saber renovar l'slapstick (cinema d'humor característic dels anys 20, habitualment protagonitzat per actors com Buster Keaton i Charles Chaplin), traslladant el gènere al còmic. A més, Ibáñez va ser sens dubte una gran influència per a molts altres dibuixants. També apunto sobre el poc valor que li atorga a la seva obra el mateix autor "Està viu, però no dóna importància a la seva obra. Ell és l'autor espanyol més important de la història del TBO i habitualment no recorda haver participat en determinades obres de gran valor".

Finalment van comentar que les històries d'Ibañez posseeixen un humor espanyol dirigit principalment a espanyols, malgrat que les seves obres poguessin ser publicades a altres països i fins i tot arribar a triomfar, com a Alemanya. Els tertulians van comentar que "tenim un humor molt propi, una manera d'entendre la vida, i que potser fora d'Espanya és difícil que puguin arribar a entendre".

Areces, ja a la recta final, va comentar algunes anècdotes sobre la relació d'Ibañez amb l'editorial Bruguera, errors de l'exposició (es veu que es va colar algun esbós original de Vázquez), sobre les adaptacions cinematogràfiques (només va destacar positivament les de Fesser) , així com un parell de matisos sobre la censura que va patir l'autor. Comenta respecte a això que, només en 3 ocasions, Ibáñez va patir la censura franquista, i per això li van arribar a censurar alguns gags. Un va ser sobre el Dr. Frankenstein, amb els arguments del règim franquista que "només Déu pot crear vida", a més d'un altre gag sobre uns pops i la seva descendència...

En fi, una taula rodona molt amena i plena de curiositats, que complementava a la perfecció una gran exposició, molt gran, tan gran com el talent d'Ibañez.  





Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris