-GUIÓ: Nathan Brookes, Bobby Lee Darby
-ANY: 2014
-DURACIÓ: 90 min.
-PAÍS: EUA
-FOTOGRAFIA: Mahlon Todd Williams
-REPARTIMENT: Glenn Jacobs, Danielle Harris, Katharine Isabelle, Kaj-Erik Eriksen, Michael Eklund,Greyston Holt, Chelan Simmons, Reese Alexander, Lee Majdoub
-PRODUCTORA: Lionsgate / WWE Studios
Sempre he cregut que la virtut més
gran de l'slasher és que es tracta de l'únic subgènere del
cinema de terror que ha tingut clar que el respecte als seus tòpics
és el que més valora el seu públic. A partir d'aquí, només es
pot esperar trobar en una pel·lícula d'aquest tipus una estètica
pròpia, més o menys girs narratius, ensurts, triperia, i en
general, un segell personal per part d'un director que ajudi a fer-ne
desmarcar obra del bàsic i comú.
See No Evil va
ser una obra que es va limitar al bàsic i comú, a sobre té defectes
per tot arreu. Plena d'incoherències narratives, i un argument
estirat com un xiclet sense cap mena d'imaginació, per mi va ser una
obra fallida que no va destacar en res i va acabar sent un rotund -i
merescut- fracàs de crítica. Però uns pocs anys després (2014) va
arribar una insospitada seqüela: See No Evil 2. LionsGate,
productora de la saga, semblava que es va prendre seriosament el
projecte i va saber detectar el que fallava a la primera part i el va
resoldre a força afecte freak a una seqüela que, sense
fer tant de soroll com va ser la primera, va aconseguir un resultat
més simpàtic. Per mi, l'elecció de les germanes Soska com
a directores van aportar talent darrere de la càmera i com sempre
una perspectiva de gènere aplicada a la pel·lícula molt
interessant; a més de treballar un guió que si més no era
coherent, també molt més rabiós, i que fins i tot es permet el
luxe d'aplicar alguna picada d'ullet a clàssics del gènere; i per
no parlar d'un repartiment que acollia estrelles de la sèrie B del
gènere com són Danielle Harris
i Katharine Isabelle -ullet a la seva
interpretació-. See No Evil 2 va agafar una
forma atractiva.
Insisteixo que el respecte per la
primera part existeix, però es millora una mica la idea: un escenari
tètric com és un dipòsit de cadàvers acull un grup de joves celebrant
un aniversari, que es veurà interromput per l'aparició de
l'assassí. Un escenari una altra vegada tètric, passadissos
laberíntics, i amb una sortida del recinte que només es troba al
final de la pel·lícula: això és See No Evil en
estat pur. See No Evil 2 és una altra pel·lícula del gat i el
ratolí en un escenari tancat que no absenta la mala llet i
violència, una fórmula simple i poc nova, però que sol
funcionar bé davant del públic per ser directa quant a idea. Una
història que passa de llarg de tot el passat de l'assassí a
l'estil Gein -molt vist ja- i es limita a atorgar-li un
carisma propi, justificant els seus actes per la seva naturalesa
malvada, i això sense oblidar una estètica
més atractiva respecte la primera part. El mal ja no
es justifica.
Des de direcció es nota que les germanes Soska,
malgrat aprofitar un guió que no han escrit, deixen entreveure en
diferents escenes la seva particular visió retorçada, també
feminista, i com no podia ser altrament, amb un cameo personal d'allò
més bizarro just al moment que els seus noms apareixen als
crèdits de la pel·lícula. Però també, es nota amb elles una
millor fotografia, que potser no tan cuidada quant a escenografia (es
nota un pressupost més baix), però si quant a il·luminació. A
més, les germanes Soska dominen bé els fora de camp a
l'hora de rodar, una cosa imprescindible al cinema de terror per
desenvolupar escenes de tensió, i la veritat és que de vegades
aconsegueix resultats plausibles com l'escena de l'ascensor,
amb Danielle Harris.
See No evil 2
millora l'original, que ja és molt dir quan cal aprofitar el
desastre de la primera part. No estem davant d'una bona pel·lícula,
i es nota en detalls com que aquesta vegada el guió, malgrat no ser
incoherent, torna a ser buit a estar estirat com un xiclet.
Hi ha molta pobresa argumental, cap gir narratiu i en general poques
idees a l'hora de combatre l'assassí més enllà de persecucions per
passadissos i habitacions del dipòsit de cadàvers, i pel mig un
abundant bodycount. També es troba a faltar més dinamisme
escènic i un objectiu argumental amb més múscul que el de la
simple supervivència davant de l'assassí. Tot això en conjunt, són
conseqüències de la pobresa del guió. Però compte, això no és
sempre del tot dolent, malgrat convertir la pel·lícula en una obra
molt pobra artísticament més enllà de l'estètica -que en això hi
ha poc a objectar-. Per mi, que en aquesta pel·lícula només hi
hagi pura diversió a força de carn i acer, joventut i perversió, i
sang i alcohol, no és més que un perfil de pel·lícula que busca
aportar al públic unes sensacions concretes. Tot flueix bé a See No
Evil 2, i per sort, obres com aquesta existeixen, obres que no
demanen invertir neurones a l'espectador, només gaudir d'un dels
jocs de cacera humana més directe, visceral i pur dels darrers anys,
i per després oblidar el que s'ha vist. És, sens dubte, un producte
ideal com a entreteniment, tan sincer amb les seves intencions que
qualsevol que gaudeixi amb l'slasher i la sèrie B sabrà
valorar.
2 Comentaris
El futuro del cine de terror pasa por las mujeres, esto es algo que cada vez se ve más claro...y quien sabe si del cine en general, sino que se lo digan a la de Wonder Woman
ResponEliminaBueno, creo que mezclas cosas. Patty Jenkins, directora de Wonder Woman, ha dirigido una peli con un gran presupuesto y con el trabajo de marketing más bestia que he conocido jamás. De aquí a que los números sean los que son, y se habla ya que será una directora multimillonaria tras el éxito obtenido. Pero en todo caso, lo interesante no es Patty jenkins, lo interesante son las producciones independientes con mujeres detrás la cámara, narrando sus historias y volcando a las imágenes sus miedos y fantasías. Para mí esto es pura magia, y en cierto modo también visionario.
Elimina