[Crítica] DRÁCULA DE DENISE CASTRO - Denise Castro, 2018


-DIRECCIÓ: Denise Castro
-GUIÓ: Denise Castro, Daniel García
-ANY: 2017
-DURACIÓ: 60 min.
-PAÍS: Catalunya
-FOTOGRAFIA: Alfredo Ruiz
-REPARTIMENT: Denise Castro, Alfredo Ruiz, Ricard Balada, Claudia Trujillo
-PRODUCTORA: Vampi Films






Té molt de mèrit que un projecte cinematogràfic tan petit com és Dràcula de Denise Castro, que partia de -10 o -15, acabi amb un resultat més que notable. I és que la productora, directora, guionista i actriu (!!) Denise Castro, treu petroli d'on gairebé no n'hi ha un equip de quatre persones, pressupost 0 € (més enllà del viatge i estada a Transsilvània, el lloc de rodatge), desenvolupant una història entre la realitat i ficció, el metacinema i l'horror, que funciona, i que a més és un exemple que les bones idees estan per sobre de qualsevol cosa al cinema.

Dràcula de Denise Castro tracta sobre el mateix equip de rodatge de la pel·lícula que viatja a Transsilvània per rodar, precisament, una pel·lícula, i tractant el tema de Dràcula i el vampirisme. Els seus dos actors, Ricard Balada i Clàudia Trujillo, signen un contracte abans d'emprendre el viatge que seran enregistrats constantment i hauran de cedir els seus drets d'imatge a la directora Denise Castro. Un cop a Transsilvània, l'equip visitarà el castell de Vlad Tepes "l'Empalador", i també és allà quan començaran a succeir coses estranyes, fins al punt de revelar-se el mateix Comte Dràcula.

Entre la guia turística, el terror i el metacine, es tracta d'un found-footage comú que planteja la seva història com un joc que fon la realitat i la ficció, no sabent-se mai quan comença o, si per contra ja ho ha fet, a rebel·lar-se el mal al rodatge de la pel·lícula. Hi ha com un distanciament, una ambigüitat narrativa que no desapareix mai als curts 60 minuts de metratge, entre el que seria el mateix rodatge de la pel·lícula i els successos terrorífics que succeeixen, una heterogeneïtat de conceptes que mai s'acaben d'unificar ni tan sols quan Dràcula es mostra i causa els seus primers atacs. És aquest distanciament pel qual aposta Denise Castro, entre l'horror i el metacine, que resulta el gran encert de la pel·lícula, que és treballar la idea d'un rodatge maleït a Transsilvània, i no tant una pel·lícula sobre Dràcula i el vampirisme.

Allò que dóna energia a la pel·lícula són dos elements clau: l'humor i el muntatge. L'humor no és absurd, és subtil i àcid, és Denise Castro tal com ella mateixa es mostra a la pel·lícula, la seva pel·lícula, jugant a importar-li un comí la resta de l'equip tècnic i artístic, com també pel vistós muntatge que imprimeix a ella, que mai perd el to satíric sobre la minúscula que és la producció en si. És en el seu conjunt una pel·lícula que acaba sent simpàtica, autocrítica i crítica alhora per com és de difícil fer cinema a casa nostra, i amb molt de ritme, gràcies en bona part a una postproducció amb alegria i bon acabat estètic tant a la fotografia, grafisme i en especial el so, que compta, perquè hi ha un excel·lent treball darrere.

Pel que fa al terror, crec que no conec cap pel·lícula més petita que aquesta, però sigui com sigui, Dràcula de Denise Castro té força escenes de por, amb ensurts ben elaborats, i fins i tot una escena de violència que faria aplaudir el Vlad Tepes. A més, l'escenari privilegiat en què es desenvolupa la pel·lícula, com és Transsilvània en estació hivernal, aporta un look fosc, decadent i que juntament amb la pàl·lida fotografia és com si sempre es respirés una cosa rara que no permet fiar-te de res.

Dràcula de Denise Castro aparenta ser un projecte destinat al fracàs, però Denise Castro ho converteix en una cosa presentable, disfrutable i tot gràcies a una idea collonuda i ben executada tant en rodatge (es va rodar en 4 dies) com en el muntatge posterior de la pel·lícula. Un rodatge amb una aparent improvisació davant de la càmera, però que darrere seu es nota tot premeditat, sobretot la seva idea, que és molt clara i original. Gran feina.

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris