[Crítica] ATERRADOS - Demián Rugna, 2017


-DIRECCIÓ: Demián Rugna
-GUIÓ: Demián Rugna
-ANY: 2017
-DURACIÓ: 87 min.
-PAÍS: Argentina
-FOTOGRAFIA: Mariano Suárez
-REPARTIMENT: Maxi Ghione, Norberto Amadeo Gonzalo, Elvira Onetto, George Lewis, Agustín Rittano
-PRODUCTORA: Machaco Films / INCAA






"¿Que carajos es eso!?" Diu un dels policies que investiga els successos paranormals que ocorren a la casa on es desenvolupa gran part de la pel·lícula. Aquesta seria una mica la tònica de Aterrados, una pel·lícula de terror on succeeixen coses difícils d'explicar, com a gent que torna de les seves tombes (picada d'ullet a Cementiri d'Animals), veus en les canonades de la cuina, éssers invisibles que assassinen, fantasmes que surten dels armaris, o coses que es mouen sense explicació. Uns successos que bé poden remetre a l'imaginari de les grans produccions nord-americanes de provat èxit comercial, com les Expedient Warren, que busquen espantar a través de successos paranormals, amb fantasmes hostils d'aspecte decrèpit sempre ajudats per una banda sonora disposada a alterar-se en els moments precisos. Potser la fórmula es repeteix, però a la fi la taquilla no sol enganyar, i és així com Aterrados ha aconseguit l'èxit.

La pel·lícula està escrita i dirigida per l'argentí Demián Rugna en el que és ja la seva quarta pel·lícula, i de la mateixa manera que a James Wan, que li ha funcionat a la perfecció comercialment parlant seves pel·lícules, Aterrados també ha estat un fenomen de masses a seu país, Argentina, arribant a ser la quarta pel·lícula argentina més taquillera de la seva història. Això si, amb un pressupost molt més modest, i aconseguint un resultat que poc ha d'envejar a James Wan.

El plantejament de la pel·lícula és molt engrescador, amb una escena duríssima i inquietant. Aquesta escena planteja la possibilitat que en uns habitatges pugui haver-hi unes forces paranormals hostils, cosa que porta a dos policies a investigar el que ha passat, al costat d'una mèdium. Partint d'aquí el guió es desinfla, tenint moments que baixa el ritme de la pel·lícula, fins a arribar a un últim terç que recupera la seva força inicial fins a arribar a un final bastant demolidor. No obstant tot queda bastant buit, amb una història que no aconsegueix sorprendre mai, a més tenint moments inconnexos i caps per lligar en la trama, el que acaba per deixar una mica fred a l'espectador pel que fa al seguiment de l'argument. Malgrat això, Aterrados treballa bé una atmosfera terrorífica, situant els tirs de càmera gairebé sempre en espais bastant tancats, i que ajudats per una fotografia enfosquida li serveix per treballar molt bé certs jocs de llums que permeten a la pel·lícula executar interessants mecanismes per espantar. Dit d'una altra manera, Aterrados aconsegueix la fórmula per espantar l'espectador, cosa que avui en dia sembla complicat d'aconseguir.

La diferència amb aquest cinema més comercial de James Wan, i alhora la seva virtut, és que les dosis d'horror no estan desmesurades, tant de posada en escena com d'efectes de so, i la seva ambientació malsana li funciona de meravella. Malgrat això, Demián Rugna no descobreix la pólvora a Aterrados, i com tot cinema de terror comercial, molts dels ensurts es preveuen i no sorprenen, però no negaré que la sensació d'intranquil·litat és constant i que algun ensurt deixarà agafat a la butaca a l'espectador menys assidu a aquest tipus de pel·lícules.

Pel que fa al repartiment destaca el comissari Funes que interpreta Maxi Ghione, un personatge que uneix la resta de personatges de la trama, i a més aporta justes i precises pinzellades d'humor. És sens dubte el personatge més destacat. També apareixen un exmetge forense anomenat Janus (Norberto Gonzalo), i els investigadors paranormals Albreck (Elvira Onetto) i Rosentock (George Lewis). Aquests dos últims executen els seus papers amb solidesa, però potser estan una mica desaprofitats en la trama. Val a dir que l'actor Demián Salomó, que interpreta el personatge de Walter, va ser l'actor amb el qual el director Demián Rugna va filmar el curt original de la pel·lícula, titulat Té Por, del 2002.

Aterrados se la considera com un dels millors exponents de cinema de terror Argentí dels últims anys. No obstant això, es tracta d'una producció amb pretensions comercials que es preocupa de treballar bé l'ensurt i la sensació constant d'intranquil·litat, però descuida detalls de la narració que evoquen la pel·lícula a certes coses sense sentit argumentals. Ho sento, però jo no veig aquesta solidesa narrativa que molts destaquen d'ella, però sí que coincideixo en les solvents interpretacions, en la negació a tacar el toc nacional argentí que es palpa en la pel·lícula (sempre plausible el fet de mantenir la identitat cultural), i que té molt bones maneres a l'hora manejar els mecanismes de terror que empra. Res de nou i amb coses millorables, però hi ha espurnes de frescor que fan recomanable de veure Aterrados. No te la perdis.   



Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris