[Crítica] GHOSTLAND - Pascal Laugier, 2018


-DIRECCIÓ: Pascal Laugier
-GUIÓ: Pascal Laugier
-ANY: 2018
-DURACIÓ: 91 min.
-PAÍS: Canadà
-FOTOGRAFIA: Danny Nowak
-REPARTIMENT: Crystal Reed, Anastasia Phillips, Mylène Farmer, Taylor Hickson, Emilia Jones, Rob Archer, Suzanne Pringle, Adam Hurtig, Alicia Johnston, Ernesto Griffith
-PRODUCTORA: Coproducció Canadà-França; 5656 Films / Logical Pictures / Mars Films






Ghostland s'ha convertit en un dels títols de l'any, o si més no això és el que ens han fet creure els mitjans de gran envergadura. Possiblement no van del tot equivocats, veient que es tracta de la segona incursió fora de França del director Pascual Laugier, director de Martyrs The Tall Man, la cara i la creu del seu cinema (només comercialment va ser un èxit The Tall Man). Veient Ghostland es tracta d'un equilibri entre les dues pel·lícules, desenvolupant una trama principal sobre una violenta home invasion a casa d'una mare i les seves dues filles adolescents, però sense perdre de vista el trauma que pateix una de les filles que la fan refugiar al seu món ideal. Sobre això, molta violència física i psicològica i escenes de terror amb mecanismes propis de l'escola James Wan acaben donant forma a Ghostland.

El guió està escrit pel mateix Pascal Laugier, i tracta sobre el fet d'afrontar les pors, com les persones poden refugiar-se a manera psicòtica en un món on es compleixen els somnis, i es desdibuixa la crua realitat. Partint d'aquí, és normal que la part més lineal de la pel·lícula, que no és més que dues psicòpates que segresten dos adolescents i se les fan passar canutes, de vegades la seva continuïtat pugui ser una mica maldestre. Però més enllà d'aquesta poca traça en el control dels temps, que provoca alguns dubtes a l'espectador -com és el cas del tràngol entre els dubtes que té Crystal sobre la realitat que percep-, l'espectador pateix més la previsió del guió per tractar una idea moltes vegades vista al cinema, i del recurs de certs mecanismes tramposos que empra Laugier per donar una conjunció que faci aparentar Ghostland que està tot ben filat.

Un dels personatges clau de la pel·lícula és la mateixa casa. Laugier no s'avergonyeix en el tram inicial de la pel·lícula de marcar com a referent a Rob Zombie, i suposem que concretament el seu House of 1000 Corpses, per com la decora amb elements vintage decadents, nines brutes i mig trencades amuntegades per la casa, soterranis que semblen el mateix infern, i en general l'escenari és un laberint opressiu sense finestres molt fosc, on l'única sortida possible desemboca a un desert. A mi, personalment, la casa em remet més a Tourists Trap, per tot el tema de les nines i marionetes. A propòsit d'això, els dos rednecks psicòpates, en efecte, semblen també freaks pervertits (un transsexual i l'altre un gros suat pedòfil) extrets de l'univers de Rob Zombie. El problema d'aquesta posada en escena creepy és que no s'ajusta a la personalitat de la seva propietària, que és la mare de les dues adolescents, cosa que, per exemple a House of 1000 Corpses si passa, en tractar-se d'un reflex del perfil repulsiu dels seus llogaters. Per tant, a Ghostland, Laugier exporta gratuïtament aquest tipus de posada en escena, però resulta desajustada completament amb la bondat de la mare i les filles, i per tant, que les seves dues psicòpates "gaudeixin" d'aquesta llar sinistre a la pel·lícula és purament fortuït, i no significa el reflex de res.

Tema a part és la fotografia, que retrata aquesta llar i els seus exteriors d'una manera massa fosca i contrastada, cosa que grinyola especialment quan es filmen els exteriors, veient-se la imatge com a passada per un filtre d'Instagram.

Això sí, la banda sonora és canyella en branca. Sempre, al cinema, una banda sonora treballada pot arribar a elevar una bona pel·lícula a sublim, i aquest és el cas de Ghostland -encara que la faci decaure per altres motius-. I quan dic "banda sonora" no només em refereixo a la música, sinó a altres elements que la inclouen com són els silencis i efectes de so, que reforcen cada escena, cada sensació de tristesa, de dolor, ràbia o por. A això, una actriu com Crystal Reed (Vera adulta) es desenvolupa molt acomodada en aquest triple rol que desenvolupa: escriptora d'èxit, enfonsament emocional i supervivent, una tasca exigent com a actriu i que la banda sonora sempre hi és per acompanyar-la.

Ghostland és una pel·lícula que agradarà molt a primer cop d'ull, i segurament està per sobre de la mitjana de produccions de gènere que apareixen anualment. S'agraeix aquest equilibri comptant pel qual aposta Laugier entre el trauma que va patir una adolescent i la cruesa de la home invasion més despietada, igual que una posada en escena creepy que denota mim i amor per alguns referents del gènere de terror, a més d'una banda sonora que és un indubtable 10. El problema de Ghostland és que sembla haver estat elaborada d'una manera grollera, amb bones intencions, però mal acabada, lleugera en trama i personatges, i en general Ghostland és una cosa que va de més a menys. Tot és conegut i fa previsible els seus girs narratius, però no negaré que el seu sadisme i ganes per oferir alguna cosa intel·ligent mereix ser vist.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris