[Crítica] R100 - Hitoshi Matsumoto, 2014


-TÍTOL ORIGINAL: R100
-ANY: 2013
-DURACIÓ: 100 min.
-PAÍS: Japó
-DIRECTOR: Hitoshi Matsumoto
-GUIÓ: Hitoshi Matsumoto, Mitsuyoshi Takasu, Tomoji Hasegawa, Kôji Ema
-MÚSICA: Hidekazu Sakamoto
-FOTOGRAFIA: Kazushige Tanaka
-REPARTIMENT: Nao Ohmori, Mao Daichi, Shinobu Terajima, Matsuo Suzuki, Atsuro Watabe, Hairi Katagiri, Gin Maeda, Eriko Satô
-PRODUCTORA: Warner Bros. Japan






Diuen que a la vida hem de triar entre les coses bones i les coses dolentes, i només d'aquesta manera aconseguirem ser feliços. Cadascú tria el que creu correcte, però també ha de ser conseqüent amb els seus actes. Partint d'aquesta base, el director de R100, Hitoshi Matsumoto, desenvolupa un argument que pretén reflectir al ciutadà mitjà japonès d'avui segons la seva particular visió, a uns homes que viuen immersos en una societat reprimida sexualment i amb ganes d'alliberar els seus desitjos pervertits. És, en definitiva, una pel·lícula que pretén deconstuir amb el model familiar tradicional japonès, i provocar a l'espectador al mateix temps amb un discurs "absurd" del que és per Matusmoto l'absurd en si. Déu ni do, eh? Anem per parts.

La pel·lícula és difícil de seguir, però intenta explicar com un home de mitjana edat i pare d'un fill d'uns 5 anys té una vida trista i gris, a més que la seva dona es troba a l'hospital submergit en un profund coma des de fa uns 3 anys. Un dia, accedeix a un estrany club sadomasoquista per poder satisfer els seus desitjos sexuals més perversos, un club sense regles on tot val, on dones seductores i dominants controlen la situació i obliguen els seus clients a ser dominats. Però sol·licitar els serveis d'aquest club implica signar un contracte que lliga al client amb l'empresa fins a un any, i no es pot cancel·lar en cap concepte ... Al principi tot sembla agradar-li a l'home, fins que la situació se li escapa de les mans.

Bé, sobre aquesta base, el director Hitoshi Matsumoto, pretén emular a R100 la idea que ja va proposar en el seu anterior film Scabbard Samurai -la que és, personalment, una de les pel·lícules que més he gaudit a Sitges des que tinc ús de la raó -, és a dir, en la idea el bucle i de la incomprensió de la situació per part del protagonista. Però per als que recordin Scabbard Samurai, aquí tot està desenvolupat d'una manera molt menys coherent i amb situacions que freguen entre l'absurd i el grotesc. No per això el seu contingut és menys clar, ja que Matsumoto pretén explicar amb la pel·lícula que la societat actual japonesa és víctima de la seva submissió al que rutinari, a l'esclau, a la humiliació i a la burla, però que malgrat això l'habitant japonès és capaç de trobar el plaer enmig de tot aquest drama. ¿Com ho fa? Mitjançant el sadisme. R100 tracta d'això, del procés que fa un habitant japonès cap al conformisme i fins i tot a l'obtenció de plaer en una societat que puteja a la seva gent, i per aconseguir-ho cal passar de ser un reprimit a un sàdic. Només d'aquesta manera és com un habitant pot trobar la felicitat entre la merda.

Amb tot això, la pel·lícula anirà mostrant una sèrie de situacions en què al protagonista li apareixeran diferents noies vestides de cuir per obligar-lo a participar en sessions bondage, amb fuetades, escopinades, pallisses, cremades, etc. Tampoc vull enganyar a ningú, es tracta d'una pel·lícula que no és accessible per a tots els públics, molt de festival, i extravagant en la seva forma, encara que bastant clara en el seu missatge. Però als atrevits que vulguin atrevir-se a gaudir-la estic segur que es portaran una grata sorpresa. Matsumoto es riu de tots, fins i tot d'ell mateix amb la proposta que presenta a l'espectador. I és que, al llarg de la pel·lícula, aniran apareixent un grup d'espectadors de mitjana edat que aniran criticant alhora que s'alarma de les bogeries i excessos que Matusumoto va mostrant en R100 -espectadores com tu o jo-, arribant aquesta gent a la conclusió que es tracta d'una pel·lícula que només la pot haver realitzat un director de més de cent anys, l'única persona capaç de fer el que li doni la real gana sense gens de por a les crítiques. I és que, segons aquests crítics, R100 pretenia ser una mena de versió punk de "El petit príncep" d'Antoine de Saint-Exupéry, però que al director se li va anar de les mans ... És a dir, que aquesta gent arriba a la conclusió que només una persona de cent anys és l'única capaç de dir ben alt i clar que se la sua les crítiques negatives per haver realitzat una pel·lícula tan extravagant, i això no és més que un missatge crític a les limitacions que ofereix el cinema. Per tant, per Matsumoto, un artista és aquella persona lliure i que fa cas omís als crítics, modes i clixés cinematogràfics imposats per la indústria.



En resum, R100 és una pel·lícula que agradarà als espectadors que busquin un desafiament a la correcció, també l'autoparòdia com a espectadors, alhora que vulguin descobrir un missatge crític sobre la moral japonesa -i per què no, també occidental-. És una pel·lícula que, simplement, pretén dir ben alt "FES LA TEVA VIDA EL QUE ET DONI LA PUTA GUANYA", sense por a les crítiques ni al ridícul. D'altra banda, tampoc es queda curt Matsumoto al demostrar que domina la càmera a la perfecció i que sap el que vol en el muntatge. En definitiva, és una pel·lícula a descobrir, igual com s'hauria de fer amb la divertidíssima Scabbard Samurai, encara R100 ja són paraules majors.


Per cert, Matsumoto apareix a la pel·lícula en un cameo, fent de policia.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris