[Crítica] THE ANTENNA (Bina) - Orçun Behram, 2019


-DIRECCIÓ: Orcun Behram
-GUIÓ: Orcun Behram
-ANY: 2019
-DURACIÓ: 115 min.
-PAÍS: Turquia
-FOTOGRAFIA: Engin Ozkaya
-REPARTIMENT: Gül Arici, Ihsan Önal, Elif Cakman, Murat Saglam, Enis Yildiz, Eda Özel, Levent Ünsal







És conegut per tots que l'actual Turquia d'Erdogan no és precisament el millor exemple de transparència i llibertat d'opinió. El gènere fantàstic, sempre atent a tot el controvertit que passa al seu voltant, ha pres nota i des de Turquia es presenta The Antenna, opera prima del cineasta Orçun Behram. Es tracta d'una distopia que ens parla en clau de gènere sobre el control social de govern turc, tot des d'un plantejament narratiu i estètic que remet a cineastes com David Lynch, Shinya Tsukamoto o fins i tot David Cronenberg.

The Antenna és una pel·lícula amb un desenvolupament argumental tediós i amb una realització contemplativa sobre el que va succeint al dia a dia del protagonista del film, Mehmet, un treballador de classe mitjana, sense parella i més aviat solitari. Treballa de conserge en un edifici on recentment s'ha instal·lat una nova antena per veure la televisió, i a poc a poc, des que s'ha instal·lat el nou sistema, Mehmet anirà presenciant situacions difícils d'explicar, així com descobrirà un estrany flux viscós de color negre que supura per les parets.

El ritme de la pel·lícula és molt lent i pot arribar a desesperar. No obstant això, a poc a poc va agafant ritme i van succeint situacions intrigants que acaben per submergir a l'espectador a un malson, on el flux negre, els cables de televisió que es barregen amb la carn humana, antenes televisives per tot arreu, i subjectes sense rostre, harmonitzar aquest film de terror. Res d'això és gratuït, ja que tota aquesta parafernàlia infernal és una metàfora sobre el control de masses a Turquia: mentre que el flux negre remet a la informació manipulada que sorgeix de qualsevol lloc, la pèrdua de les cares de les persones és una referència a la manca d'identitat i criteri de la societat. Intentar lluitar contra la difusió informativa significa revelar-te, quedar aïllat, i per tant posar-te en perill. The Antenna és pur simbolisme, però tot té sentit.

El protagonista del film és Mehmet, interpretat per un Ihsan Önal que es passa la pel·lícula amb cara d'estar passant-ho molt bé. Avançarà pel desolador edifici puntualment acompanyat per un ritme musical sync, inspirat en l'electrònica industrial que remet a la tecnologia, i que farà presència en els moments que els cables, antenes i electricitat es manifesten. The Antenna potser no és una pel·lícula per a tothom, però és de terror, té algunes de les imatges més aterridores i fascinants de l'any, i la personalitat que li dota el film Orçun Behram té un sentit figurat però també estèticament plausible.

Al menys jo, poso en dubte aquest ritme inicial tediós i fins somnolent, però no es pot negar que tot desemboca en alguna cosa fascinant i aterridor, i crític. The Antenna ens parla de Turquia en clau de gènere, però també extensible a tot el món sobre aquests temps d'espionatge i control de la societat en les seves llars, i això és un problema greu, perquè atempta contra la llibertat d'opinió i la manipulació dels mitjans. És un film interessant, no per a tothom, però qui busqui una experiència atractiva, amb personalitat i de terror, que et submergeixi en un malson molt desolador, amb The Antenna tens una bona proposta. És una grata sorpresa que si podeu no hauríeu de perdre-us.  

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris