-DIRECTOR: Uwe Boll
-GUIÓ: Uwe Boll
-PRODUCCIÓ: Coproducció Alemanya-Canadà; Boll Kino Beteiligungs GmbH & Co. KG
-MUSICA: Jessica de Rooij
-ANY: 2011
-PAÍS: Alemanya-Croacia
-REPARTIMENT: Arved Birnbaum, Uwe Boll, Maximilian Gärtner, Nick Goldman, Harold Levy, Alexis Wawerka
Fa un parell d'anys que va començar a circular un inquietant teaser tràiler a Internet en què podíem veure un soldat de les SS davant una cambra de gas mentre s'estan gasant els presoners. Resultava ser un teaser no apte per a gent sensible, per ser dur, hiperrealista, també gamberro, i sobretot sense cap mena de sensibilitat. Aquell oficial de les SS va impactar considerablement, mostrant un somriure malaltís mentre sentia els crits de patiment dels gasejats, els seus cops, la seva mort, a causa del gas Zyklon B que els estava ofegant, per després anar veient intercalats petits flaixos de nens cremant-se en el crematori. Aquella mena de nazi demoníac que somreia desafiantment al tràiler resultava ser el mateix Uwe Boll per promocionar el que volia que fos la seva nova pel·lícula, i alhora segurament fer una declaració de principis amb el que faria a tots aquells que el van acusar de ser un dels pitjors directors de la història del cinema. La veritat és que, si fem memòria, en aquells temps el senyor Boll va aprendre a viure amb crítiques per tot arreu a causa de les seves lamentables adaptacions cinematogràfiques de videojocs com House of the Dead o Alone of the dark entre d'altres, i això el va portar a un estat de fanfarroneria irracional arribant fins i tot a desafiar a qui volgués a realitzar un combat de boxa amb ell... o almenys això es deia. Sigui com sigui, aquell teaser d'uns escassos 40 segons va fer parlar, per bé i per mal, i personalment vaig ser dels que va aplaudir aquest teaser realista i "filoputa" fins a la realització de la pel·lícula. Per fi l'he vist, i la veritat és que el tòpic que quan esperes alguna cosa amb moltes ganes sempre decep, s'ha complert. Aquí teniu el tràiler:
Tal
com he indicat el senyor Boll és algú que quan obre la boca sempre
suscita polèmica, i davant semblant tràiler polèmic les prematures
opinions al respecte no es van fer esperar, atacant-lo dient que les
imatges que es veuen són de nul·la qualitat artística ia sobre
ofensives pels jueus. I com és habitual en ell, aquestes
crítiques no van fer més que preparar les bases per a un altre dels
circs que ens tenia habituats el director alemany per defensar les
seves pel·lícules. Un xou:
El que em fastigueja és que si
qualsevol altre hagués fet una pel·lícula com aquesta, ja estaria
a la línia de sortida per prendre la carrera dels Oscars. Però la
faig jo i sóc menyspreat per tot el món.
Per què segueixo sent
valorat com un idiota? M'he llicenciat en literatura; he estudiat
economia. L'opinió pública sobre mi està totalment equivocada. El
cinquanta per cent de la gent ni tan sols pensa que l'Holocaust va
arribar a passar, i jo en faig una pel·lícula i se'm critica. La
meitat de l'equip de les meves 22 pel·lícules és jueu. El meu
millor amic de Vancouver és jueu. És totalment absurd, m'arraconen
dient que és un insult per a la comunitat jueva, però és
un carallot. És justament el contrari.'
Entrant en
matèria. Abans de res cal aclarir a tothom que descobreixi per
primera vegada el tràiler i s'interessi per la pel·lícula, li
recomano que no es despisti i segueixi llegint, perquè no es trobarà
amb el que segurament espera veure. I que s'allunyi a partir d'ara
tot aquell únicament interessat en salvatjades
tipus Philosophy of a kinfe, o dramas èpics
com La llista de Schindler, ja que Auschwitz és una pel·lícula
estrictament documental que pretén mostrar com la gent d'avui tanca
els ulls davant del nostre cru passat. Això Boll ho aconsegueix a
base d'entrevistes, una interessant presentació a càrrec d'ell
mateix, imatges reals acolorides, i també recreacions a Auschwitz
-encara que rodades a Croàcia- i, per tant, la carnisseria que
prometia Uwe Boll en aquest teaser es queda a
res, malgrat que l'hiperrealisme de les recreacions sí que contempla
moments d'especial duresa.
La pel·lícula comença amb
un Uwe Boll presentant el que veurem tot seguit,
situant-nos els marges del terreny de joc i convidant-nos a descobrir
inicialment el resultat d'un seguit d'entrevistes a joves alemanys
sobre el nazisme. "Què sap sobre Hitler? I d'Auschwitz? Què va
fer Hitler als jueus? On va portar Hitler als jueus? Què feien amb
els cossos? Saps que són les SS?" Sorprenentment gran part dels
entrevistats tenen un profund desconeixement del nazisme, i
d'Auschwitz, cosa que inevitablement produirà arcades a l'espectador
cada vegada que escolti les respostes miserables d'aquest grapat de
joves alemanys de setze anys; per després passar a fer una
recreació dels successos al camp de concentració (lager) i
respondre totes aquestes preguntes. A les recreacions no hi ha
personatges, hi ha extres, gent distant que fa un paper, sense
dramatisme ni res, simplement pretenen mostrar tot el que li passa a
la primera jornada a un comboi de presoners que arriba a Auschwitz:
l'arribada del tren ple de presoners jueus, l'arribada, la
"selecció", la cambra de gas, etc. Per tant, com van
actuar els nazis al lager.
Cinematogràficament parlant, Boll
opta per utilitzar el color en detriment del blanc i negre que sens
dubte aportaria un realisme més gran, però alhora una forta
càrrega dramàtica i pessimista, cosa que no interessa, ja que el
director simplement vol contestar aquestes preguntes, sense més. I
això també va lligat a la triperia, que no és més que la real, la
que s'hi va viure des del 1942 fins al 1944, com són les extraccions
de dents d'or, anàlisi d'orificis per si els jueus guardaven joies
(vagina i anus), i el posterior crematori. I això no és més que el
que veiem en aquest tenen molest teaser tràiler.
Possiblement, un
dels problemes més grans de la pel·lícula sigui el mateix Uwe Boll
i la seva mala fama, ja que si no ha estat capaç d'adaptar
correctament videojocs i així destrossar-los, ara, qui diposita
confiança en Boll per adaptar els successos verídics del camp de
concentració més mediàtic de la història? La veritat és que tot
aquell que llegeixi Primo Levi o conegui una mica els
successos al lager, s'adonarà que Boll, sense voluntat
d'aprofundir en detalls sí que realitza una mirada superficial
correcta i sense aberracions històriques del que passava a
Auschwitz, en el que permet un metratge de 65 minuts
escassos.
És bona? Dolenta? Jo haguera preferit la
triperia que esperava, perquè podria haver estat èpic. Però, tenim
un documental, i val la pena? Quant a contingut no val absolutament
per a res, ja que és molt bàsic malgrat la seva correcció, i segur
que trobarem documentals molt millors amb què aprendre molt més. En
tot cas Uwe Boll ha plantejat la pel·lícula que fa una
mirada cap a la joventut, una joventut abandonada en la ignorància
de pares i escoles, i almenys el que veiem -en en cas
de no haver patit manipulacions- sí que és realment
inquietant. Per seguir el circ d'Uwe Boll, prefereixo que opineu
vosaltres mateixos amb la seva pròpia defensa de la
pel·lícula:
'Gran part del film és documental. Vaig fer un
munt d'entrevistes sobre l'Holocaust amb nens petits, i així comença
la pel·lícula. I després anem a un dia qualsevol a Auschwitz, on
veieu el que us he ensenyat al tràiler: veieu els assassinats, i
és superxocant [sic], però així és com va passar en la
realitat. Veiem el procés de selecció quan apareix el tren,
etcètera. I després torno a les entrevistes. A escoles alemanyes,
vaig entrevistar gent que no tenien ni puta idea del que fos
Auschwitz. A escoles alemanyes! Així que podeu imaginar que a altres
països ja ha estat oblidat del tot. I d'això també parlo a la meva
pel·lícula.'
EL MILLOR: La il·lusió que ens va provocar a
alguns quan vam descobrir el tràiler i imaginàvem que Uwe Boll
es recrearia amb les matances d'Auschwitz.
EL PITJOR: Que com
a documental no aporta absolutament res, o si, un exemple del
subnormal -a línies generals- que és la joventut d'avui dia amb el
nostre passat, cosa que ja sabem.
0 Comentaris