[Crítica] LOVE ETERNAL - Brendan Muldowney, 2013


-DIRECTOR: Brendan Muldowney
-GUIÓ: Brendan Muldowney (Novela: Kei Oishi)
-ANY: 2013
-DURACIÓ: 94 min.
-PAÍS: Irlanda
-FOTOGRAFIA: Tom Comerford
-REPARTIMENT: Robert de Hoog, Pollyanna McIntosh, Amanda Ryan
-PRODUCTORA: Conor Barry






¿Hem de morir? ¿Hem de viure? Què ens empeny a una cosa o una altra? ¿Quina és la raó per la qual som un ésser viu amb la capacitat de raciocini? Tot això es pregunta Ian Harding només iniciar-se la pel·lícula, una persona que sent que la seva existència ha estat un error, que viu sense la capacitat de ser feliç, buit, sense contacte amb el món exterior més enllà del seu univers cibernètic on diu tenir amistats que li contesten. És algú que s'ha passat els últims deu anys pràcticament tancat a la seva habitació, sense mirar la televisió ni llegir diaris, només s'ha dedicat a estudiar els dibuixos que ell mateix dibuixava a la paret de la seva habitació, a més d'observar les estrelles amb el seu telescopi i "col·leccionar" amics a través de les xarxes socials. Una vida marcada per la mort del seu pare quan Ian tenia només sis anys, que el portaria a una crisi existencial i posteriorment a l'aïllament social. Només la seva mare era l'únic contacte real amb la humanitat, fins que va morir, i això li va comportar la solitud total. Ara pensa en suïcidar-se, però no, just abans de fer-ho descobreix un motiu per viure: l'amor a la mort.

Basada en la novel·la Love with the dead de l'escriptor japonès Kei Oishi, Love Eternal és un drama psicològic adaptat cinematogràficament per Brendan Muldowney, un vell conegut de Sitges, ja que el 2004 va guanyar un premi al Festival amb un curtmetratge anomenat The Teen Steps. En el repartiment podem trobar principalment a la nova icona femenina del gènere de terror Pollyanna McIntosh, la noia irlandesa que va sorprendre tothom amb la seva magnífica interpretació a The Woman (Lucky McKee, 2011), interpretant aquest cop a Naomi, una noia que perd al seu marit i fill en un accident de cotxe. El paper d'Ian ho interpreta un brillant Robert de Hoog, algú a qui li recau tot el pes de la pel·lícula se les apanya de meravella, i he de reconèixer que m'ha commogut amb el seu personatge deshumanitzat.

La pel·lícula és un clam a l'esperança on de ben segur molts dels espectadors que hagin patit alguna experiència traumàtica, trist, i que els hagi fet fins i tot plantejar-se el seu motiu existencial, se sentiran identificats. I això no ho dic jo -per sort-, ho han dit i remarcat diferents persones de públic que s'han animat a entaular unes preguntes amb l'equip de la pel·lícula en el col·loqui que s'ha realitzat a la sala després de la projecció. Love Eternal és una pel·lícula on la mort és el que fa sentir viu a Ian, com més a prop està de la seva fi més viu se sent. De totes maneres la història tot i aparentar un plantejament sinistre i pessimista, la veritat és que la direcció de Brendan Muldowney aconsegueix fer elegant el grotesc, és a dir, de fer bonic el que en Nekromantik (Jörg Buttgereitt, 1990) ens feia vomitar, ajudat per unes pinzellades d'humor subtils que tan i tan bé li van a Love Eternal. Però lluny de tenir un to de comèdia -fins i tot- romàntica, l'aire sinistre es respira constantment al parlar de temes incòmodes com la necrofília i el suïcidi, però la pel·lícula agafa un canvi radical quan apareix Naomi, algú que també desitja llevar-se la vida, però que abans és capaç de demostrar-li a Ian que malgrat el buit existencial que tenen tots dos per poder plorar primer cal viure, sentir que encara pertanyen a aquest món. D'aquesta manera la pel·lícula fa un canvi de to allunyant-se del que sinistre cap al romàntic, però sempre plantejant qüestions existencials.



Ian és algú complexíssim, un poema. Se li podria considerar un serial-killer que no mata mai, sinó que ajuda a morir a aquelles persones que ho desitgen, i d'aquesta manera és quan ell és capaç de sentir-se bé, de sentir-se "viu". I és que la pel·lícula tracta sobre la soledat a la qual ens porta el món virtual en què vivim, i això està molt ben representat per Brendan Muldowney amb un subtil, negre i intel·ligent acudit a l'inici de la pel·lícula, quan Ian apareix tancat a la seva habitació i passa de tenir 3 amics a Facebook a 5.000 en poc temps, encara que segueix sentint-se la persona més sola del món i només pensa a suïcidar-se. També cal subratllar la música, un element fonamental en Love Eternal, la crossa que utilitza el director per transmetre les diferents transicions per les quals passen els diferents personatges del repartiment.

Love Eternal aprova amb nota. Una pel·lícula senzilla, però rodona, on qui més i qui menys se sentirà identificat amb la seva idea sobre la vida i la mort, que aconseguirà commoure, fer sentir còmode a l'espectador, entretenir, també divertir, i que molt lluny de ser un drama a l'estil d'Isabel Coixet  Muldowney presenta una pel·lícula independent, reflexiva, còmoda de veure i emotiva, amb un dels assassins en sèrie més curiosos que s'han vist al cinema tot i acostar-se a la figura d'Ed Gein. Que no us enganyi el títol.

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris