Osamu Tezuka va consolidar la
seva carrera artística amb la seva obra més madura: "Adolf",
un manga adult que se situa entre l'aixecament del nazisme després
dels Jocs Olímpics de Berlín i el conflicte entre jueus i
palestins al futur Estat d'Israel, concretament fins a
1983. La història se centra en 3 homes amb el nom d'Adolf:
Adolf Kamil (un jueu resident al Japó),
Adolf Kauffmann (un simpatitzant \ militant nazi amic
d'Adolf Kamil), i el tercer Adolf: Adolf Hitler, algú que
sobren paraules per descriure. En l'obra Tezuka aprofita un
dels rumors que van córrer en aquells temps de mentides i violència
per narrar una història que gira al voltant d'uns documents que
acreditarien a Hitler com a descendent de Jueus, i que si haguessin
vist la llum podrien haver destruït el nazisme.
En
aquest manga podem trobar una bona mostra dels horrors de la
Guerra a Europa amb l'extermini dels jueus, però també a Àsia, amb
la destrucció per part de les forces nord-americanes al Japó. Però
el que m'interessa és el missatge de Tezuka, ja que si bé es
tracta d'una història absolutament fora de qualsevol rigor històric,
si transmet la idea de la valor de la propaganda que hi
havia en aquells temps on Goebbels va ser el líder, però des d'una
perspectiva diferent. I és que Tezuka, a més de deixar clara
la seva ideologia, és capaç d'informar sobre la situació política
general d'aquells anys a través d'un grapat de drames personals de
ficció, encapçalats pel personatge de Toge, que resultarà ser
a la fi de l'obra l'encarnació gràfica al còmic per part
de l'autor. Fins i tot per a tot lector occidental poques obres tan
amenes com aquesta han ofert una visió tan poc eurocèntrica, i és
per això que sens dubte la fa una interessantíssima lectura per
entendre molt millor què va passar en aquests anys. Per exemple,
l'obra destrueix qualsevol "unió" entre nazis i japonesos,
ja que simplement podien ser aliats estratègics, però no
ideològics. Prova d'això és que Hitler (el personatge) en
nombrosos moments parla de com podria aconseguir "embolicar"
als japonesos per a una major col·laboració, mentre al mateix
temps es riu de la seva condició de "persones de segona",
ja que no són aris, raça pura.
També "Adolf"
mostra la vida dels jueus refugiats al Japó, un país on podien
viure lliures tot i ser vistos amb recel pels ciutadans, ja que el
Japó era aliat estratègic d'Alemanya, però en el fons ningú
compartia el fanatisme de Hitler . Un fet molt ben
representat amb el personatge d'Adolf Kauffmann (algú de
pares alemanys i japonesos), que viu una lluita moral durant tota
l'obra per intentar entendre el nazisme, una lluita que intenta i
desitja aconseguir vèncer, però que en el fons no pot , és
incapaç. Aquest exemple entre tants altres contrasten molt amb la
idea general europea, tal com comentava, d'aliança
alemanya-japonesa, un fet que militarment tot just no es va
produir encara que Hitler els hagués volgut al seu costat
contra els soviètics.
Tres són els aspectes clau per al
desenvolupament d'"Adolf": la lluita conjunta contra
els governs alemanys i japonesos per un "nou ordre", la
importància de la propaganda, i l'holocaust del poble
jueu. Per arribar finalment als dos últims capítols, uns capítols
que serveixen per veure com Adolf Kauffmann s'adona que és
un miserable, que mai ha lluitat per un sentiment sinó per sentir-se
fort, perquè era feble i el poble alemany li va fer creure que podia
ser fort, també el poble palestí, i que en el fons hagi lluitat pel
que hagi lluitat sempre han estat lluites liderades per gent boja.
Mai ha odiat als jueus, ni als japonesos, ni ha volgut Alemanya,
simplement s'adona un cop ho ha perdut tot que l'odi només
comporta odi.
Acabaré aquesta ressenya amb un diàleg
d'Adolf Kauffmann a la fi de l'obra que descriu molt bé el
que sent: "Què ha estat de la meva vida? M'he anat unint als
que parlaven de justícia en diferents països ... i ho he
perdut tot ... Família, amics ... i en mi mateix. Sóc
una mala persona. Però és gràcies al fet que hi ha gent com jo que
les nacions poden onejar les seves banderes de "justícia"".
- Inici
- Articles
- _Articles Especials
- _Assassins en Sèrie
- _Educació
- _Llibres
- _Nazisme
- Entrevistes
- Esdeveniments
- _FANTBOI
- __1r FANTBOI
- _Festival de Sitges
- __Sitges 2011
- __Sitges 2012
- __Sitges 2013
- __Sitges 2014
- __Sitges 2015
- __Sitges 2016
- __Sitges 2017
- __Sitges 2018
- __Sitges 2019
- __Sitges 2020
- __Sitges 2021
- __Sitges 2022
- __Sitges 2023
- _Saló del Còmic
- __32 Saló del Còmic
- __33 Saló del Còmic
- __34 Saló del Còmic
- __35 Saló del Còmic
- __36 Saló del Còmic
- __37 Còmic Barcelona
- __38 Còmic Barcelona
- __39 Còmic Barcelona
- __40 Còmic Barcelona
- __41 Còmic Barcelona
- _Saló del Manga
- __XIX Saló del Manga
- __XX Saló del Manga
- __XXI Saló del Manga
- __XXII Saló del Manga
- __XXIII Saló del Manga
- __XXIV Saló del Manga
- __25 Manga Barcelona
- __Manga Barcelona L.E.
- __27 Manga Barcelona
- __28 Manga Barcelona
- __29 Manga Barcelona
- _St. Cugat Fantàstic
- __IV St. Cugat Fantàstic
- __V St. Cugat Fantàstic
- __Sang Cugat Fantàstic
- __VII St. Cugat Fantàstic
- __VIII St. Cugat Fantàstic
- __IX Sant Cugat Fantàstic
- _TerrorMolins
- __38 TerrorMolins
- __40 TerrorMolins
- Manga
- _Bola de Drac
- _Hentai
- _Manga
- Pel·lícules
- Adults (+18)
0 Comentaris