[Crítica] POSSESSION (Sapi) - Brillante Mendoza, 2013



-ANY: 2013
-DURACIÓ: 102 min.
-PAÍS: Filipinas
-DIRECTOR: Brillante Mendoza
-GUIÓ: Henry Burgos
-FOTOGRAFIA: Jeffrey Dela Cruz
-REPARTIMENT: Dennis Trillo, Baron Geisler, Meryll Soriano
-PRODUCTORA: Keep Me Posted






És trist dir-ho, però el filipí Brillante Mendoza va presentar a Sitges el desastre més gran de la seva carrera: Possession (o "Sapi", tal com es titula en el seu idioma natal), la seva incursió definitiva al gènere de terror. Per als més despistats i que no el coneguin es tracta d'un director reconegut mundialment per les seves interessants i intensos drames d'art i assaig, i haver fet aquest gir en la seva carrera cap al gènere de terror com a mínim hauríem acollit d'una manera benvolent i ser compassius amb els seus defectes. Penso que amb Kinatay, la seva anterior pel·lícula, el director va llaurar el camí cap al terror, ja que es tractava d'una pel·lícula brutal i pertorbadora a cavall entre el documental i el drama més fosc, i amb Possession Mendoza entra de ple en el gènere allunyant-se de dramatismes per centrar-se en possessions demoníaques, el problema és que ha estat incapaç d'oblidar el seu particular estil documentalista i el resultat ha acabat per ser una proposta que no funciona arribant fins a punts vergonyosos (o millor dit, somnolentes), així que res de ser benevolent.

L'argument és senzill, tracta d'una cadena de televisió anomenada SBN que per no tenir de tancar a causa de les seves crisis financeres i d'audiència, decideix enviar a un grup de reporters a la recerca de documentació per a realitzar un documental sobre possessions demoníaques, creient que amb aquest documental podrien salvar la cadena i fins i tot arribar a desbancar com a líder d'audiència a la seva competència: la televisió PBC. D'aquesta manera, els reporters viatjaran per les Filipines a la recerca d'aquest material ... Però no troben res, només a un tal Baró Valdez que sembla haver estat l'únic que capaç de gravar una possessió demoníaca. Llavors, l'equip reporter es posa d'acord econòmicament amb Valdez perquè els cedeixi els outtakes (material no usat), i així poder emetre aquell cas com si fos un d'actual. Però les coses no aniran com desitjarien, i aviat començaran a succeir coses estranyes.



He de reconèixer que el cinema de Brillante Mendoza mai ha estat del meu especial interès, però sí sento una especial estima cap a Kinatay, una pel·lícula on el director filipí intenta reflectir la realitat social d'aquella Manilla degradada d'una manera dramàtica, però hiperrealista, gairebé com si es tractés d'un documental. A més va aconseguir deixar bocabadat a l'espectador amb la seva posada en escena fosca i pertorbadora, i que li va servir per guanyar el premi a millor direcció i banda sonora al Sitges 2009. Però amb Possession hauria de satisfer molt més encara al sector festivaler de Sitges, i em refereixo al públic, no jurat, que a Sitges són sempre coses molt diferents. Bàsicament per voler allunyar-se del dramatisme habitual de la seva carrera i oferir una pel·lícula 100% terror, seca, i amb moments memorables com el de la serp, però que per desgràcia Mendoza no oblida el seu cànon hiperrealista. Aquest cànon que comento no és que sigui un mal exercici de cinema, ja que en Possession es reflecteix perfectament una bruta, corrupta i degradada Manilla, on els residus de la gent es barregen amb l'aigua de la pluja per inundar així uns carrers carregats de merda, a més de la contaminació de l'aigua de la mar, i en si un global de misèria i desesperança molt bé reforçat gràcies a una pàl·lida fotografia. Per tant, penso que Brillante Mendoza per a documentals de crítica social seria el millor, però com a director de cinema de terror no és que tingui massa idea.

El que l'espectador veurà amb Possession és un intent de reflectir la cobdícia humana, al que és capaç d'arribar els mitjans de comunicació per aconseguir superar la seva competència, sobrepassant els límits de la moralitat, i tot això mentre un grup de reporters es dedica a oferir a l'espectador un viatge turístic per les Filipines mostrant els seus problemes socials. És a dir, Mendoza sembla més interessat a aconseguir una pel·lícula de denúncia social més que de terror, ja que les possessions demoníaques no són més que una excusa qualsevol per treballar aquesta base crítica. I tot això rodat al "mockumentary", us imagineu? No només l'espectador va veure a Sitges una pel·lícula que no té res a veure amb el que prometia, sinó que a sobre Mendoza va acabar regalant un mareig gratuït a un públic que òbviament va acabar per desconnectar. És a dir, un rotllo, i l'experiment ha fracassat.



Mendoza ha realitzat amb Possession el desastre més gran de la seva carrera, aconseguint avorrir notablement a un públic de Sitges que anava abandonant la sala a mitja sessió. Una pel·lícula lenta, descafeïnada, incoherent, mal dirigida i escrita, i en si una pel·lícula que va avançant sense portar a cap lloc ... Ni tan sols el terror existeix, i quan decideix fer-ho els crèdits prenen protagonisme (sic).

EL MILLOR: L'escena de la serp sortint d'un forat ... Però que no diré quin.

EL PITJOR: Que Brillante Mendoza no hagi tingut valor a realitzar una pel·lícula de terror tal com prometia, per acabar regalant a l'espectador gairebé 2 hores d'avorriment, mareig i engany.


Publica un comentari a l'entrada

1 Comentaris