[Crítica] VICTORIA - Sebastian Schipper, 2015


-ANY: 2015
-DURACIÓ: 140 min.
-PAÍS: Alemanya
-DIRECTOR: Sebastian Schipper
-GUIÓ: Olivia Neergaard-Holm, Sebastian Schipper
-FOTOGRAFIA: Sturla Brandth Grøvlen
-REPARTIMENT: Laia Costa, Frederick Lau, Franz Rogowski, Max Mauff, Burak Yigit, Nadja Laura Mijthab
-PRODUCTORA: MonkeyBoy / Deutschfilm / Radical Media







Potser va passar massa de puntetes per la taquilla espanyola la pel·lícula Victòria. És estrany, si més no, que ho fes amb una actriu de protagonista que sembla en estat de gràcia després de les reeixides sèries televisives Cites i sobretot Polseres Vermelles, o l'aclamat espot estiuenc d'Estrella Damm, com és Laia Costa. Victòria, una pel·lícula alemanya dirigida per Sebastián Schipper i que es va poder veure al Festival de Sitges 2015, va cridar l'atenció als crítics de tot el món pel fet que va ser rodada en un únic pla seqüència de 140 min., Tot un rècord Guiness.

Entre el melodrama existencial d'una jove madrilenya que s'acaba d'instal·lar a Berlín anomenada Victòria (Laia Costa) [mana collons, no podia ser de Barcelona?], I el thriller d'acció propi de cinema de robatoris i atracaments, Victòria és un film que demana la mateixa paciència a l'espectador que ho faria una pel·lícula de tipus found footage. La història és molt simple: una jove que abans d'entrar a treballar coneix a un grup de nois amb els quals s'acabarà veient implicada en un atracament a un banc. Tot això en un sol pla seqüència.

No sóc defensor d'aquest tipus de formalismes que no són més que una simple exhibició de talent per part de director, ja que, més enllà de la medalla a la qual aquest aspira, en aquestes pel·lícules sol deixar-se en un segon pla el més important, com és elaborar una història que respecte a l'espectador. M'explico: Victòria és una veritable proesa pel que fa a aspectes tècnics i demostra que Schipper és el puto amo dirigint, però més enllà d'això hi ha una història més aviat grisa, previsible i, en resum, bastant fluixa, a més de rabiosament estirada. Tot té la seva justificació, ja que la naturalitat / espontaneïtat que li proporciona el pla seqüència a la història serveix per mostrar com en un dia qualsevol, tu o jo, fent coses rutinàries abans d'anar a treballar, la vida mateixa se'ns pot complicar fins límits insospitats, i perquè això funcioni és necessari el farcit (situacions allargades, també de poc interès, diàlegs buits, etc.) per així donar realisme al guió. La idea de Schipper és aquesta, i cal reconèixer-li que ho fa bé, perquè tot queda bé creïble en aconseguir esborrar al guió qualsevol malabarisme i en general tota classe de trampes, i el millor de tot és que malgrat la seva lentitud en alguns trams , el film realment entreté i a estones té moments de tensió bastant assolits. Però el que s'ha dit abans, Victòria té un guió correcte però senzill.

Admirable també és, a més de l'exitós pla seqüència, com el guió s'encarrega de destrossar qualsevol mena de clixé als personatges. Victòria no és la noia exemplar que desconfia dels desconeguts en un país desconegut, sinó més aviat és ella qui s'acosta mig borratxa a un grup de joves que pretenien robar un cotxe, i a més no té manies a deixar-se portar per la idea de poder viure una experiència frenètica (perillosa) al costat d'ells. Tampoc els mals semblen tan dolents, i en general, Victòria ofereix un interessant càsting en què no hi ha personatges blancs i negres, sinó més aviat hi ha grisos, tots ells esperançats en aconseguir superar el seu personal creuat i així trobar el seu lloc al món.

Victòria serà recordada només per haver estat rodada en un pla seqüència de més de dues hores, així de clar. Perquè es tracta d'una història senzilla i que no convida a fer-li un segon visionat per la seva falta de matisos, i és que és senzilla d'allò més; però fotre, Schipper dirigeix ​​molt bé, i amb 140 minuts aconsegueix no fer-se pesat i arribar a entretenir l'espectador. A més, val la pena veure com la Laia Costa es consolida com a actriu al cinema amb un personatge que li ha servit per guanyar nombrosos premis.  




Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris