[Crítica] Meatball Machine - Yûdai Yamaguchi, Jun'ichi Yamamoto, 2005


-TÍTOL ORIGINAL: Mîtobôru mashin
-ANY: 2005
-DURACIÓ: 90 min.
-PAÍS: Japó
-DIRECTOR: Yûdai Yamaguchi, Jun'ichi Yamamoto
-GUIÓ: Yûdai Yamaguchi, Jun'ichi Yamamoto
-FOTOGRAFIA: Shinji Kugimiya, Shu G. Momose
-REPARTIMENT: Issei Takahashi, Aoba Kawai, Kenichi Kawasaki, Shôichirô Masumoto, Toru Tezuka, Ayano Yamamoto
-PRODUCTORA: King Record Co. / NTT Learning System







Quan ens hem d'enfrontar a una pel·lícula com Meatball Machine hem de tenir clara una cosa: el Japó juga sempre a una lliga a part. A partir d'aquí, cal mentalitzar-se a poder trobar qualsevol bogeria desenfrenada carregada d'excessos, frikisme, perversió o idees estrambòtiques, i que tot en conjunt es pot materialitzar en cinema gairebé alienígena, un cinema que només els japonesos aconsegueixen entendre. No obstant això, aquesta autenticitat marca de la casa, és per mi el que dóna valor a pel·lícules com Meatball Machine, en què multitud d'influències que van des de l'hentai d'Urotsukidoji fins al gore casolà gairebé de plastilina, configuren un tipus de cinema sense complexos, pringós, bèstia, i que collons!, que convida a obrir-se unes cerveses i gaudir de la pel·lícula.

La història presenta dos joves: un noi molt tímid que desitjaria tenir relacions sexuals amb dones però no es veu capaç i, d'altra banda, una noia acomplexada pels abusos que va tenir a la seva infància per part del seu pare i que van acabar provocant-li cicatrius per tot el cos. Meatball Machine parla sobre les dificultats a superar aquests complexos, i com que voldríem solucionar-los la lluita és dura, llarga i esgotadora, però també possible guanyar-la. Sobre això, uns paràsits alienígenes converteixen en màquines de matar els dos nois protagonistes, que s'hauran d'enfrontar l'un contra l'altre a un duel de mort.

Meatball Machine és una pel·lícula produïda el 2005 i que va ser dirigida pel tàndem Yûdai Yamaguchi i Jun'ichi Yamamoto, que no és més que un remake millorat d'una pel·lícula d'homònim títol que el 1999 va dirigir el mateix Jun'ichi Yamamoto. Tot i aquest detall, el que destaca precisament en aquest remake són els impressionants efectes especials creats per Yoshihiro Nishimura, quan aquest encara no havia dirigit cap pel·lícula. Meatball Machine és Nishimura en estat pur, una pel·lícula en què a cada escena podem veure el seu treball a base de maquillatges impossibles, explosions de sang, criatures de l'altre món, i un acabat cyberpunk on el metall i la carn semblen fusionats. Tot això configura una pel·lícula d'acció plena de baralles ultra-sagnants per part de dos joves convertits en uns guerrers meitat alienígenes i meitat metal·litzats, però que guarden la seva humanitat a l'interior, elaborant així una nova carn que acaba mutant els joves en una espècie de Mutronics curiosos.

A més del gran treball de Nishimura, val la pena destacar la direcció de Yûdai Yamaguchi i Jun'ichi Yamamoto, que aporten a la narrativa una direcció molt bruta, utilitzant angulars tant a interiors com a exteriors, i que juntament amb tràvelings vertiginosos i tremolors abruptes , recorda moltíssim a l'obra de Shinha Tsukamoto Tetsuo. De fet, totes dues tenen molts paral·lelismes estètics i narratius, fins i tot escenogràfics, situats sempre en una ciutat plena de cables elèctrics i telefònics, amb els carrers buits de gent, i en general provocant una sensació de tristesa constant.

Com a punt més negatiu d'aquest espectacle de Sèrie B, m'he de situar precisament en l'escenogràfic. Es nota una falta de connexió escenogràfica dels carrers amb els maquillatges dels protagonistes, que per exemple, a Tetsuo, es veia més ben resolt. Si bé els carrers tenen cables i la sensació gairebé de deshumanització, no acaba de connectar amb aquesta nova carn que presenta Meatball Machine, que decepciona, i fa la sensació en algunes escenes de lluites en exteriors d'estar veient una cosa barata, pobra, gairebé amateur.

En fi, una cosa no treu l'altra, i cal reconèixer que estem davant d'un gran espectacle de Sèrie B, amb grans maquillatges i FX casolans que al·lucinarà tot aquell que s'animi a veure-la. Un cinema de pur entreteniment que posseeix diferents influències, com els tentacles violadors d'Urotsukidoji, la carn i el metall, els ultracossos i una direcció molt influenciada per Shinha Tsukamoto que farà les delícies de tot aquell que busqui una pel·lícula on malbaratar sang i trossos de carn per terra sigui el que és prioritari. Això sí, sempre cuidant al màxim tot l'estètic.

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris