[Crítica] HOUSEWIFE - Can Evrenol, 2017


-DIRECTOR: Can Evrenol
-GUIÓ: Can Evrenol, Cem Özüduru
-ANY: 2017
-DURACIÓ: 82 min.
-PAÍS: Turquia
-MÚSICA: Antoni Maiovvi
-FOTOGRAFIA: Tayman Tekin
-REPARTIMENT: David Sakurai, Clémentine Poidatz, Defne Halman, Ali Aksöz, Alicia Kapudag, Resit Berker Enhos
-PRODUCTORA: Anka Film / Chantier Films / Mo Film






Bon sabor de boca va deixar al públic de Sitges Housewife, la nova pel·lícula del turc Can Evrenol, un director que va agradar generalment en 2015 amb Baskin per la seva treballada estètica, però se la va criticar per la manca de múscul i distorsió argumental. Ara el 2017 ha tornat amb força a presentar una nova producció que no oblida la part estètica elaborada, però a més fila una història que, malgrat seguir una mica dispersa en idees, a diferència de la seva predecessora Baskin aquí aconsegueix deixar la sensació a l'espectador que en ella hi ha molta carn oculta a l'espera de ser revelada. És una pel·lícula que demana ser vista diverses vegades, per així acabar d'extreure totalment el significat real de tot aquest entramat de malson que pateix Holly, la protagonista, i el millor de tot és que després de veure per primera vegada Housewife ve de gust fer-ho .

Housewife part inicialment amb una brutal escena en què la petita Holly i la seva germana gran, tot jugant a nines a la seva habitació, aquesta última li arriba per primera vegada la regla. Això fa que Holly avisi a la seva mare, i aquesta reacciona violentament portant-se a la seva filla directa al bany, lloc on l'acaba ofegant en l'aigua del vàter. Seguidament, li clava un ganivet al seu marit, que es va alarmar per la situació. Anys després d'aquesta tràgica vivència, Holly és ja adulta i viu amb la seva parella, però ha de conviure diàriament amb el trauma infantil. Ella creu que més o menys el té superat, fins que l'aparició d'un mentalista de prestigi destrossarà aquesta percepció que ella tenia.

Fins al moment que el mentalista apareix en escena, Housewife sembla ancorada en la banalitat, en escenes que es limiten a mostrar la vida més o menys recuperada d'Holly, uns minuts que es fan alguna cosa avorrida. Però calma, perquè tot s'ensorra amb l'arribada del mentalista, per desestabilitzar el ritme lineal de la narració a un film que acaba per ser laberíntic, en què la mateixa Holly perdrà la percepció del que és real i el que no, en el que vindria a significar com una lluita personal per superar definitivament el seu trauma infantil ajudat pel mentalista. Així i tot res és el que sembla, ja que Holly no sap que aquest mentalista no és aigua clara, té un objectiu, un objectiu que va començar la seva mare anys enrere quan Holly era petita i va matar la seva germana gran. A això, Housewife comença a viatjar a la deriva de l'oníric, despistant a l'espectador de cap a on es dirigeix ​​la pel·lícula, en un tramat d'escenes que barregen el desig sexual impulsiu de Holly amb moments d'autèntic malson, que no són més que una representació d'una psique plena de cicatrius que acaben emulsionades a la pantalla. Tot això es converteix en un laberint lynchià, a través d'un to fosc i confús, però lluny de ser molest, a poc a poc es va convertint en una cosa que fa eclosió en una escena final reveladora, carregada de violència, gore, i que puc assegurar que és molt bèstia. Una escena brutal, plena d'excessos, i una revelació final lovecraftià mereixedora de ser recordada, en part també per posseir una qualitat tècnica i artística digna de bon cinema, i digna d'un director com Can Evrenol.

Altres aspectes plausibles són l'estètic. De fet, ja en el pòster de la pel·lícula es podia intuir la influència italiana en Housewife, amb aquests colors vermells i blaus tant de Mario Bava i Dario Argento, i que més enllà del pòster també es veuen aplicats en infinitat d'escenes de la pel·lícula. Tampoc ens podem oblidar de la música tan icònica d'aquell cinema, amb ritme i teclat, que ens condueix a una altra època alhora que ens sedueix pel detall. I sense anar més lluny, tenim una protagonista anomenada Clémentine Poidatz, una actriu francesa que està increïble en un paper a estones físic, a estones dement, a estones sexual i en general amb tantes exigències com és el de Holly. Està impressionant.

En general Housewife és una pel·lícula que fa un pas endavant respecte a Baskin, per part del seu director Can Evrenol. En podem extreure diverses conclusions, com per exemple que a Turquia es pot fer bon cinema de gènere sense cap classe de tabú cultural, com en temes sexuals o religiosos, i també que anar a la deriva narrativament no sempre és del tot negatiu, sinó que ens prepara sense que ens adonem a absolutament qualsevol bogeria. Housewife és això, un brou que es cou a poc a poc -que triga la vida a escalfar-se, no ho negaré- i que acaba bullint una substància carregada de sabors intensos no apte per a paladars sensibles ni superficials. Housewife és una combinació perfecta de cinema bonic, dur, i que exigeix ​​invertir unes quantes neurones per seguir la narració.




Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris