[Crítica] FIRES ON THE PLAIN - Shinya Tsukamoto, 2014


-TÍTOL ORIGINAL: Nobi
-DIRECCIÓ: Shinya Tsukamoto
-GUIÓ: Shinya Tsukamoto (Novela: Shohei Ooka)
-ANY: 2014
-DURACIÓ: 87 min.
-PAÍS: Japó
-MÚSICA: Chu Ishikawa
-FOTOGRAFIA: Shinya Tsukamoto, Satoshi Hayashi
-REPARTIMENT: Shinya Tsukamoto, Yuko Nakamura, Tatsuya Nakamura, Lily Franky, Dean Newcombe
-PRODUCTORA: Kaijyu Theater







Feia anys que volia veure Fires on the Plain del gran Shinya Tsukamoto. Es tracta de la seqüela del film homònim de 1959, que alhora ja era una adaptació de la novel·la original de Shohei Ooka, una obra bèl·lica contextualitzada al tram final de la 2a GM i que se centra en la invasió japonesa a Filipines. Aquest context transcendeix just quan l'exèrcit japonès no té armament, menjar i unitats, i a més els soldats filipins planten cara com mai.


Seqüela del film homònim de 1959, que alhora ja era una adaptació de la novel·la original de Shohei Ooka, una obra bèl·lica contextualitzada al tram final de la 2a GM i que se centra en la invasió japonesa a Filipines


La pel·lícula està protagonitzada per Tamura (Shinya Tsukamoto), un soldat de rang baix, malalt i amb gana, que sobreviu a les ofensives rivals. La seva supervivència al costat d'uns pocs companys el condueix a un escenari fosc, buit d'esperança i en què els valors més bàsics d'un ésser humà es perverteixen en favor de la traïció, la mort i el canibalisme. Fires on the Plain és un exercici de 80 minuts que acaba per mostrar la cara més amarga de la guerra, que és la deshumanització dels vius. No es tracta d'un film militarista que mostra als soldats com a supervivents heroics, però tampoc antimilitarista per la representació tan gràfica que fa el director de les barbàries del conflicte, sinó que és un exercici d'il·lustrar els valors decadents que sorgeixen en moments de patiment físic i anímic, alguna cosa que en la pel·lícula es representa a través d'uns soldats convertits en zombis, en gent que camina buida d'esperança mentre espera el moment de la seva mort. I en el cas de Tamura ell és un testimoni de l'escenari, i que lluita en la pel·lícula contra els seus impulsos per no caure en el declivi humà.

Shinya Tsukamoto, a més de protagonitzar la pel·lícula, també l'escriu i dirigeix, però aquesta vegada s'allunya del terror i el cyberpunk habituals del seu cinema i planteja un relat amb un format més formal, però que no oblida els personatges trastocats i la seva reinvenció com a subjecte. De fet, Fires on the Plain és probablement una de les seves pel·lícules més salvatges, alhora que posseeix una mirada crítica amb la condició humana completament demolidora.

En fi, Fires on the Plain, sense ser una pel·lícula de terror es tracta d'un film que bé podríem considerar com cinema zombi. S'entén de pressa aquesta afirmació després de veure com el director japonès aprofita la figura del zombi com a objecte metafòric i l'utilitza a la seva conveniència aplicant-lo a uns soldats moribunds. El canibalisme és només un detall que reforça aquesta idea. La música, eina sempre important en el cinema de Tsukamoto, segueix present aquest cop i reforça el missatge sobre la deshumanització inherent dels soldats en moments de fam i pànic; també els maquillatges són gairebé una proesa, l'escenari és un laberint de plantes i arbres sense escapatòria, i que tot en el seu conjunt complementen i arrodoneixen una pel·lícula excel·lent. Que la vegi qui vulgui, que l'aguanti qui pugui. Gran pel·lícula.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris