[Crítica] SANT MARTÍ - David C. Ruiz, Albert València, 2018


-DIRECCIÓ: David C. Ruiz, Albert València
-GUIÓ: David C. Ruiz, Albert València
-ANY: 2017
-DURACIÓ: 80 min.
-PAÍS: Catalunya
-MÚSICA: Luis Hernaiz
-FOTOGRAFIA: Pau Savall
-REPARTIMENT: Raül Tortosa, Guillem Fernàndez-Valls, Paco Moreno, Anna Ferran, José García Ruiz, Olga Bernardo
-PRODUCTORA: DDM Visual






La clau perquè una pel·lícula slasher funcioni és molt simple: mostrar respecte als referents i als clixés del subgènere. És precisament aquesta manca d'originalitat la que valora el fan com a positiva. I en ella, com diria Randy Meeks, hi ha unes regles que no són més que pura simbologia a un missatge conservador i per tant protector cap als valors familiars i puristes. Això pertanyeria a la típica segona lectura que pot oferir un slasher, i que lluny de decaure amb el temps pel seu missatge paternal, pesat i teòricament impropi per al gaudi del públic jove, la veritat és que el missatge subliminal perdura en les dècades adaptant-se culturalment a cada societat, com pot ser en aquest cas la catalana.

La pel·lícula està escrita i dirigida per David C. Ruiz i Albert València, dos realitzadors que tenen molt ben assumit el que comentava al paràgraf anterior, i aconsegueixen amb eficàcia un exercici que broda totes les arestes possibles de l'slasher. Però el que aporta electricitat a la pel·lícula és la bona dosi d'humor, que es revela culturalment com a molt propi de la terra, i que sumat a la sang i l'horror converteixen Sant Martí en un rara avis de la cinematogràfica catalana.

La pel·lícula tracta sobre un grup de joves que es dirigeix ​​a un festival de rock que se celebra a les muntanyes, i que acabaran, després d'una avaria al cotxe, buscant refugi en un poble de la Catalunya profunda anomenat Sant Martí, un poble on els forasters no són ben rebuts. Amb aquest argument, la pel·lícula avança tenint present un referent cinematogràfic molt clar, com és La Matança de Texas. D'ella se li extreu algunes referències no només argumentals i estètiques, sinó també alguna picada d'ullet, com ara el redneck borderline (interpretat magistralment per José García Ruiz, que està "de Gaudí"), emulant l'autoestopista de la pel·lícula de Tobe Hooper, encara que més aviat el personatge mereix ser escombrat per a casa i considerar-lo com una versió caricaturitzada del personatge Narcís a la telenovel·la de TV3 El Cor de la Ciutat. També la primera mort a Sant Martí és tot un homenatge.

Sant Martí és sobretot una pel·lícula d'humor que convida a menjar moltes crispetes, veure-la amb amics i prendre moltes cerveses. Fa gràcia, molta, i té personalitat, o si més no funciona perfectament com a slasher festiu fins al moment que deixa més de banda el seu humor i alça la part més de gènere de terror. És potser aquí on sorgeixen més ombres. Una segona part de la pel·lícula lligada a escenes de mort, persecucions i tortures que no tenen la força que deuria, com si a David C. Ruiz i Albert València se'ls veiés lligats, amb por de desmelenar-se i apostar per idees més diabòliques i no tan rudimentàries. Tot just l'aparició de l'alcalde (Joan Massotkleiner) és qui eleva la pel·lícula a un nivell superior, a més intensa, anàrquica, amb la sensació que en qualsevol moment pot passar qualsevol burrada pròpia del gènere, i suplint així el protagonisme a un killer sense carisma.

Més enllà del detall de la part més de terror del film, la pel·lícula es fa molt fàcil de veure i gaudir, amb el seu humor juvenil barrejat amb una trama d'intriga i assassinats, sense descuidar aquells clixés que envolten l'slasher com són la sang, assassins en sèrie, persones rurals, reines del crit i final girls. I és fàcil de veure perquè darrere d'ella hi ha un treball tècnicament ben elaborat, amb un gran treball de so que aposta per orquestrar bona part del metratge, donant així energia constantment a un muntatge dinàmic que mai no decau. I és que sens dubte, Sant Martí és una pel·lícula ben rodada, ben muntada i també excel·lentment interpretada.

Sant Martí és una pel·lícula petita però ben parida. Està carregada de personatges estereotipats incapaços d'evolucionar dramàticament, i per contra involucionen com a humans a base de drogues, sexe i alcohol. Això els converteix en carnassa, Sant Martí ho sap, i n'abusa. És divertit en conjunt. Com si es tractés d'uns escacs, amb les peces destinades a complir el seu objectiu, i Sant Martí compleix, encara que potser amb una estratègia massa previsible. De tota manera, amb les seves llums i ombres, estem davant d'una pel·lícula amb capacitat per ser recordada, si més no entre la cinematografia catalana. Ho dic jo, però estic segur que Randy Meeks també aprovaria la pel·lícula.

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris