[Crítica] APOSTLE - Gareth Evans, 2018


-DIRECCIÓ: Gareth Evans
-GUIÓ: Gareth Evans
-ANY: 2018
-DURACIÓN: 129 min.
-PAÍS: Regne Unit
-FOTOGRAFIA: Matt Flannery
-REPARTIMENT: Dan Stevens, Michael Sheen, Lucy Boynton, Mark Lewis Jones, Bill Milner, Kristine Froseth, Paul Higgins, Annes Elwy, Elen Rhys, Juke Hardy, Ross O'Hennessey, Richard Elfyn
-PRODUCTORA: Coproducción Reino Unido-Estados Unidos; XYZ Films / Severn Screen / One More One Productions. Distribuida por Netflix







Les expectatives amb Apostle eren moltes, sobretot perquè venia signada per Gareth Evans, responsable de la saga The Raid. Apostle és una pel·lícula distribuïda per Netflix, i que sobre una base argumental pròpia de telefilm de tarda es recrea en la violència, en la fantasia, en treballar en clau de gènere sentiments com la fe, la por o desconfiança, però crec que de res serveix posar les peces d'escacs en el tauler i no calcular bé els moviments. Apostle és una pel·lícula sense estratègia, que no sap per on tirar en les seves dues hores de metratge, i només es dedica a moure les peces d'una banda a l'altra, per finalment atacar precipitadament i malament. Com deia aquella, "amb menys hagués estat més".

L'argument de la pel·lícula tracta sobre un noi que rep una nota de la seva germana, que diu que està segrestada en un remot llogaret en una illa indeterminada. Un cop allà, la població del llogaret viu submergida en un culte sectari liderat per un pastor, i que resen perquè la terra deixi de ser tòxica i pugui germinar més vida per així fer créixer els cultius. També, perquè la vida mamífera pugui desenvolupar-se. Tot això és degut a una força sobrenatural que habita a l'illa, i que el noi protagonista, un cop allà, a més d'intentar salvar la seva germana, intentarà desvelar el misteri.

Se'm fa fins i tot complicat explicar de què va Apostle, però recorda The Wicker Man. El problema que té és l'embalum que porta a la seva esquena durant les dues hores de metratge, que la satura de pes i el distreu a on hauria d'anar. Que ningú esperi una altra The Raid. Apostle és una altra cosa, és una pel·lícula de tarda, amb intrigues i emoció sobre l'alliberament d'una germana, i amb un desenllaç que tendeix cap al fantàstic, que no terror. Aquest rerefons, que s'intueix, però no es revela fins a l'últim terç del metratge, es manté hermètic massa temps i demanava molta més exploració. Penso que Evans es distreu i perd el rumb, fent creure a l'espectador durant massa temps que es guarda les cartes per a una explosió reveladora per al tram final, i no és del tot així. Aquí l'explosió és pausada, sempre sense perdre de vista les relacions humanes d'un càsting de secundaris excessiu, i a la fi el que de veritat justifica tot el que veiem en pantalla queda mal explicat, generant molts dubtes i amb un ritme narratiu irregular que provoca cert avorriment puntual. Dit així ràpid, Apostle es fa llarga. Avorreix perquè no troba la manera de connectar amb l'espectador, simplement perquè no sap simplificar el fil narratiu.

Pel que fa a la posada en escena Apostle té els mitjans suficients per aconseguir qualsevol cosa. En la pel·lícula veiem un escenari que emula una vila remota en una illa del Regne Unit de principis de la S. XX, poblada per ignorants fidels a un culte sectari, amb vestuari mig trencat que encaixa, habitatges de fusta i brutícia per tot arreu. I el que l'espectador s'acaba trobant en el tram final és amb una mitologia pròpia a l'illa, amb éssers estranys que propicien assassinats brutals amb moments sagnants, una sang que és la peça bàsica en Apostle. Tot això s'implica en una trama principal digna de telefilm i que se li dóna voltes i voltes gairebé sense avançar, deixant de banda el fantàstic, com si sobrés fins i tot. Per a mi Gareth Evans treballa amb devoció el pitjor de la història, i es perd, sense trobar-se mai.

Sincerament, sento pena pel resultat final, més que res perquè el plantejament de Gareth Evan parteix d'una idea molt interessant que no acaba de concloure com hauria. Hi ha molts caps, mal lligats i d'altres que es tanquen, però s'interessen poc. Li sobra més molta palla i demana centrar-se en el veritablement interessant de la història.


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris