[Crítica] SUSPIRIA - Luca Guadagnino, 2018


-DIRECCIÓ: Luca Guadagnino
-GUIÓ: Dave Kajganich (Original de Dario Argento,Daria Nicolodi)
-ANY: 2018
-DURACIÓ: 152 min.
-PAÍS: Itàlia
-MÚSICA: Thom Yorke
-FOTOGRAFIA: Sayombhu Mukdeeprom
-REPARTIMENT: Dakota Johnson, Tilda Swinton, Chloë Grace Moretz, Mia Goth, Jessica Harper, Sylvie Testud, Angela Winkler
-PRODUCTORA: Coproducción Italia-Estados Unidos; First Sun / Frenesy Film Company / MeMo Films / Amazon Studios / Mythology Entertainment / Vega Baby Releasing. Distribuida por Amazon Studios






Suspiria de Dario Argento és cinema rodó, perquè fins i tot les seves imperfeccions, sobretot lligades a aspectes estètics, acaben dotant a la pel·lícula de recursos que sumen a un conjunt de malson. Un infern que es pressent a força d'enquadraments impossibles, per una peculiar geometria estètica de l'escenari, un tractament de la il·luminació immersiu i tripiós, també per una banda sonora esgarrifosa i per assassinats punyents. Una bonica i terrible experiència més que un relat coherent, que sembla que Luca Guadagnino no ha volgut plagiar en la seva revisió, prenent la més encertada de les decisions.

Suspiria de Luca Guadagnino no té res a veure l'obra de Dario Argento. Comparar seria un error, però el problema d'aquesta revisió contemporània és precisament la innovació que ha volgut aportar l'italià. Partint d'un metratge de 145 minuts -una cosa que hauria de ser delicte en el cinema de terror-, Suspiria és un xiclet que es va allargant a força d'afegir elements contextuals del Berlín políticament dividida de 1977, així com una subtrama detectivesca de doctor Josef Klemperer que sospita sobre l'existència de les tres bruixes. No només això, a més el detectiu viu amb el dolor de la seva dona desapareguda en 1943 que sospita que va desaparèixer a Polònia … I què? Doncs si, i Guadagnino es recrea i recrea amb tota aquesta subtrama que només es resol en un epíleg final prescindible. Dit així ràpid, Josef Klemperer és un personatge que sobra, i que només serveix per dilatar el timeing del metratge.

Malgrat això, la base argumental de la pel·lícula és la que hauria de ser: Susie Bannion (Dakota Johnson) és una ballarina d'Ohio que fuig d'una realitat familiar tràgica per entrar a formar part d'una prestigiosa companyia de dansa de Berlín. Una de les professores, Madame Blanc (Tilda Swinton), queda impressionada amb el talent de la jove i l'accepta. A partir d'aquí, la ingenuïtat de Susie davant un somni i una nova vida es desploma per acabar descobrint els secrets més foscos i diabòlics de la companyia de dansa.

Suspiria 2018 a més d'innovar amb d'elements de la trama que resulten prescindibles, també ho fa amb un final molt diferent de l'original d'Argento. Aquest final, que és una cosa previsible, però molt impactant, té un desenvolupament una mica desconcertant i la conclusió que treballa no queda del tot clar. En tot cas és un final molt de gènere de terror, trencant amb el formalisme predominant fins llavors i bolcant el film cap a un clímax infernal molt interessant. I seguint amb el terror de Suspiria 2018 hi ha algunes escenes de malson mostrades a ritme de videoclip, amb una successió d'imatges estranyes i pertorbadores unides pels murmuris inquietants propis del film original. Res que no hàgim vist, però aporten intensitat a l'elegant desplegament formal de la pel·lícula, i aconsegueixen puntualment inquietar. Com a novetat al respecte, Guadagnino pren la valenta decisió dir-li al públic des de l'inici de la pel·lícula que les bruixes existeixen i tenen poders, i que són les professores de ball que veiem en pantalla. D'aquí a algunes rialles, palmes, crits o mirades penetrants d'aquestes bruixes que Guadagnino els sap imprimir alguna cosa tèrbola, i encara que el film aposti per un mal revelat des del principi la bruixeria acaba sent reservada fins a l'explosiu final. També és destacable alguna escena de mort molt potent i que convida a apartar la mirada (compte amb la primera).

Pel que fa a l'experiència visual que ofereix Guadagnino a l'espectador, es mostra correcta i denota una bona simbiosi entre la banda sonora i la realització, també amb els hits de dansa de la companyia, mostrat tot sota un bany tintat de color paper de diari en la fotografia del film que sembla que faci retrocedir la pel·lícula a un look dels setanta. I ja sabem, bruixes i plantejament estètic dels setanta, sol associar-bé, una cosa que el fan de l'horror sap apreciar.

Així amb tot, Suspiria 2018 és com una pedreta que cau des del cim de la muntanya, dóna voltes i voltes, agafant potència fins a topar en un impactant final que el frena en sec. La sensació que a un li queda és si Suspiria 2018 necessitava donar tantes voltes. Però les dóna, tocant molts pals sense rematar moltes de les seves incògnites. Aquesta vegada, menys és més.  



Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris