[Crítica] EL HOYO (The Platform) - Galder Gaztelu-Urrutia


-ANY: 2019
-DURACIÓ: 94 min.
-PAÍS: Estat espanyol
-DIRECCIÓ: Galder Gaztelu-Urrutia
-GUIÓ: David Desola, Pedro Rivero
-MÚSICA: Aránzazu Calleja
-FOTOGRAFIA: Jon D. Domínguez
-REPARTIMENT: Iván Massagué, Antonia San Juan, Algis Arlauskas, Alexandra Masangkay, Eric Goode, Emilio Buale, Miriam Martín, Zorion Agileor, Óscar Oliver







Ja ho presagiava la bona recepció de crítica i públic que va tenir El Hoyo després de ser projectada en dos dels festivals de cinema de gènere fantàstic més importants de món, com va ser el d'Austin i Toronto -aquest últim obtenint el premi de públic en la secció midnight Madness-. No anaven desencaminats, El Hoyo és una excel·lent pel·lícula de ciència-ficció que ens parla sobre l'individualisme, l'avarícia i la irracionalitat humana en moments de desesperació. Potser res de nou en aquests temps que vivim de sobrepoblació i de recursos limitats, però El Clot ens ho explica utilitzant la ciència-ficció amb una història atractiva, crua i emocionant.

El responsable de la criatura és el debutant al llargmetratge Galder Gaztelo-Urrutia, basc de pàtria, per a una coproducció catalana-basca i, a més, rodada en castellà. Val a dir que el guió és escrit per David Desola i Pedro Rivero, en què es planteja una mena de presó estructurada en més de 200 nivells, cada un és una cel·la, i posicionades una damunt de l'altra, connectades totes elles per un forat d'on baixa una plataforma plena d'aliments. Hi ha aliments suficients per a totes les persones dels nivells, però l'avarícia i el malbaratament dels presoners provoquen que, en els últims nivells, no arribi mai aliments. Això provoca que com més baix siguis, la supervivència sigui una prioritat.

Per a tots aquells que van gaudir amb CubeEl Hoyo és una excel·lent alternativa. El plantejament evita preguntes que puguin despistar, centrant-se a fer relluir aquesta imatge humana incapaç de viure en comunitat. No per això, descuida el seu apartat visual i narratiu, i és que els seus 90 minuts són hipnotitzants, perquè l'espectador avança al mateix temps que el protagonista del film, Goreng, que anirà sent testimoni de la part més aberrada de la humanitat, veient com les persones són capaços de matar i menjar-se, abusar i fins i tot fotre als altres per simple plaer, només per la por a perdre el control del seu futur. Tot en el seu conjunt és una sàtira social molt crua.

El personatge de Goreng està interpretat per un irreconeixible Ivan Massagué, no tant pel seu aspecte, sinó pel fet de situar-lo en una producció tan allunyada d'aquelles pel·lícules d'humor espanyol que només entenen els espanyols, per centrar-se ara en una pel·lícula autènticament de gènere fantàstic que li exigeix ​​físic, però també aquest punt de calma i raciocino que desprèn el seu rostre. Se'l veu genial, molt còmode i convenç.

Per cert, per als que dubtin de si El Hoyo és una pel·lícula de gènere fantàstic, sens dubte ho és. Un film de ciència-ficció que utilitza el gènere per parlar-nos d'una situació remota i com reaccionaríem a ella. Òbviament té com a referent a Cube de Vincenzo Natali, però també l'humanisme de L'Experiment. Aquí tot flueix sense decaure, i amb cada diàleg ben ric en sàtira social.  

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris