[Crítica] TEZUKA'S BARBARA - Macoto Tezuka, 2019

 

-DIRECCIÓ: Macoto Tezuka

-GUIÓ: Hisako Kurosawa. (Manga: Osamu Tezuka)

-ANY: 2019

-DURACIÓ: 100 min.

-PAÍS: Japó

-MÚSICA: Ichiko Hashimoto

-FOTOGRAFIA: Christopher Doyle, Kubbie Tsoi

-REPARTIMENT: Fumi Nikaidou, Goro Inagaki, Kiyohiko Shibukawa, Shizuka Ishibashi, Minami, Eriko Watanabe, Moemi Katayama, Ryôsuke Ohtani, Issay, Kouzou Satou

-PRODUCTORA: Coproducció Japó-Regne Unit-Alemanya; Thefool, Third Window Films, Rapid Eye Movies






No hi ha més repte per a un escriptor que enfrontar-se al full en blanc. La manca d'inspiració d'un escriptor d'èxit com Yosuke Mikura, protagonista de Tezuka's Barbara, fa recórrer a propostes morboses i sexuals, un recurs propi dels autors mancats d'idees -segons diu la seva editora-. Mikura passa per una mala època. I aquesta mala època li ha aguditzat esquizofrènia, i ara és un home dividit entre un sentit de l'estètica decadent i afectat pels seus deliris de ment malalta. A això, un dia coneix una borratxa rodamón anomenada Bàrbara, la que serà la seva musa.

Em quedarà el dubte del perquè Macoto Tezuka, fill del "Déu del manga" Osamu, ha decidit adaptar al cinema el manga Bàrbara del seu pare (també és la primera adaptació que fa), que és un dels que té un fons més adult i fins i tot políticament incorrecte vist avui dia. Macoto s'encarrega de suavitzar la relació d'amor tòxica entre Mikura i Bárbara, obviant les pallisses després d'una nit d'alcohol, espectacles de vulgaritat, infidelitats i exhibicionisme, per crear a Tezuka's Barbara una pel·lícula més d'amor, dependència i de reflexió sobre l'art . I és que, el personatge Bàrbara, que desapareix i reapareix, i mor i reviu sense explicacions, es podria dir que en realitat és una al·legoria de l'art mateix.

Tot i que Macoto ha hagut d'aplicar el rivet en tota la incorrecció del màniga original a ulls actuals, així com tota la palla narrativa (no oblidem que és una obra de 427 pàgines), el director aposta per la fidelitat al manga picotejant els successos més interessants de l'obra. A qui li agradi Bárbara, li agradarà Tezuka's Barbara, malgrat que aquesta adaptació al cinema té un enfocament argumental diferent. Aquí s'aposta per una mirada contemplativa de les sensacions i paranoies de Mikura més que per les experiències tòxiques entre Mikura i Bárbara que els porta a una relació d'amor-odi-violència, i això afecta el ritme narratiu, sent tediós en gran part de la història si no avorrit. I vull deixar clar que no li va del tot malament aquesta nova mirada, diguem que ho fa tot més adult, i ho fa recolzat sempre amb una banda sonora a ritme de jazz composta per Ichiko Hashimoto que convida a reflexionar sobre el fons de les imatges. La BSO és per treure's el barret, i és un pilar bàsic perquè funcioni la pel·lícula. Això no impedeix que el plantejament musical de Tezuka's Barbara es va gastant i perd força al seu tram final, com si demanés una mica més rock'n'roll.

I no serà per la falta d'un talentós repartiment d'actors. El duet interpretatiu de Mikura a càrrec de Goro Inagaki (13 Assassins) i de Bàrbara per la bella i talentosa actriu Fumi Nikaidou (Lesson of the Evil, Why don't you play in hell?) és espectacular. Tots dos personatges tenen dimensions extremes, que van des de la vulgaritat a l'elegància, la brutícia i el sexual. Personatges interpretativament exigents, a més molt ben caracteritzats tant en vestuari com perruqueria. Això no obstant, Macoto imagina una Bàrbara una mica diferent del manga, tendint més a l'elegància, com deixant de banda els mals hàbits, quan a l'obra original sempre és vulgar malgrat el seu bon fons i ànima protectora.

Arran de les imatges de la pel·lícula, esment especial és el treball de Christopher Doyle, el director de fotografia habitual de les pel·lícules Wong Kar Wai. Un treball excel·lent capaç de compondre imatges que permeten contactar l'espectador amb els baixos fons de Tòquio, tant exteriors com a interiors, amb una posada en escena bruta, recarregada i violenta, recordant pel·lícules com Taxy Driver. La música d'Ichiko Hashimoto suma a les imatges, perquè el jazz és alcohol, bars nocturns i decadència humana, i això es palpa a l'ambient.

Tezuka's Barbara és una bona adaptació del manga d'Osamu Tezuka. I de la mateixa manera que l'obra original, Macoto aposta per si el que passa a la història forma part dels deliris d'una ment malalta del protagonista o és una història real. A això, diverses escenes com la del maniquí -que és possiblement la més aconseguida de la pel·lícula-, l'explosió sexual entre Mikura i Bárbara, o la del casament entre els dos personatges en aquest escenari profà, són només unes poques de les moltes escenes de Tezuka's Barbara que es queden gravades a la retina de l'espectador. És una pel·lícula eròtica, artística i fins i tot sobrenatural segons es miri, tot a ritme de jazz, i convidant a la reflexió sobre la pressió social que exerceix el públic als artistes d'èxit. Llàstima d'un ritme excessivament tediós que la pot allunyar del públic més general, i de la manca d'atreviment del director a plasmar la misogínia i la toxicitat de la història d'amor extremada del relat original per acabar apostant pel recurs fàcil, que és per una història d'amor gairebé de conte de fades.

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris