[Crítica] AMERICAN MARY - Jen y Sylvia Soska, 2012


-DIRECCIÓ: Sylvia soska, Jen soska
-REPARTIMENT: Antonio Cupo, Katharine Isabelle, Maxwell Julia
-ANY: 2012
-DURACIÓ: 100 min.
-PAÍS: Canadà
-GUIÓ: Jen i Sylvia Soska
-MÚSICA: Peter Allen
-PRODUCTORA: Coproducción Canadá-USA






Sens dubte una de les més agradables sorpreses del Sitges 2012, i no per ser precisament un títol perfecte, sinó precisament el contrari, per tenir imperfeccions. Tampoc ha deixat indiferent a ningú la seva actriu protagonista, una Katharine Isabelle que s'ha convertit sens dubte en la musa d'aquesta edició de Sitges; també per la seva agressiva i rocambolesc argument, i sobretot per fer la sensació que estem abans una d'aquestes pel·lícules que els fans del gènere que van viure els noranta segur que conservarien amb afecte en aquelles prestatgeries de ja vells VHS. Ha donat de què parlar, i potser ho ha fet per què pel·lícules de terror independents com American Mary cada vegada semblen més unes rareses, sinó, poc s'entén com una pel·lícula menyspreada per festivals com aquesta va acabar omplint les sales a Sitges, la Meca dels fidels seguidors al cinema de terror.

La pel·lícula està dirigida per Jen i Sylvia Soska (a la foto), dues germanes bessones canadenques que ja van debutar en el llarg amb aquesta declaració d'intencions en el seu títol com és Dead Hooker in a Trunk (2009), una pel·lícula amb altes dosis de violència en què elles mateixes apareixien en el repartiment. No seria menys a American Mary, compte amb aquest espectacular cameo que poc fa pensar que elles siguin les responsables màximes de la pel·lícula, amb un bonic petó que acabarà de la pitjor manera, fins i tot lesbianisme i perversió. En aquesta ocasió amb American Mary, totes dues han buscat un projecte més centrat en el gènere de terror, amb un argument molt retorçat i incòmode per al públic, capbussant-se en el fosc món clandestí de la cirurgia estètica, un camp que vist des de fora horroritza només d'imaginar tot aquest carrusel de fantasies macabres que poden suggerir tots aquests cirurgians desacomplexats en usar el bisturí. En ella coneixerem Mary, una exemplar estudiant de medicina que vol centrar la seva carrera en el sector de la cirurgia, però que a causa de problemes econòmics decidirà buscar feina com stripper en un club nocturn. Un cop allà, es veurà enmig d'una pallissa que realitzen uns matons del club a un home, i davant l'extrema gravetat d'aquest, Mary es veurà obligada a fer una operació. A partir d'allí, a poc a poc s'anirà introduint en alguna cosa que li solucionarà els problemes econòmics de cop: la cirurgia plàstica clandestina. Tot sembla anar-li bé fins que un dia és convidada a una festa privada amb els seus professors universitaris i, sense ella imaginar, el seu professor acabarà violant. A partir d'allí, Mary s'aferrarà més que mai a la seva nova professió, encara que d'una manera salvatge...


American Mary és una pel·lícula que intenta explicar una tesi realment interessant, com és la necessitat de deixar-se portar cap a límits insospitats davant d'una situació personal complicada. És per això que tot el ventall de personatges que apareixen al film posseeixen un malestar interior a causa de diferents problemes personals, siguin econòmics, d'imatge o d'ego, i amb aquesta situació la nostra amfitriona participarà en aquests límits insospitats, fins i tot ella mateixa es veurà immersa. És per això que American Mary té un argument rocambolesc com és el d'entrar en un món de distopia cirurgiana tal com altres pel·lícules de la mateixa dècada han fet, i que fins a cert punt li deuen les gràcies, com El Dentista de Brian Yuzna. Però lluny d'incomodar com ho va fer la pel·lícula de Yuzna, les germanes Soska realitzen un exercici més aviat ranci pel que fa a expectatives, provocant reminiscències a una dècada com els noranta en què el cinema de terror va canviar al deixar apartat un tipus de plantejaments agressius, incòmodes i repulsius per altres més lleugers pel que fa a explicitud. I d'aquesta manera, malgrat que la present pel·lícula posseeix moments sàdics -amb mutilacions, extraccions i modificacions corporals-, mai s'acaba de fer visible aquest torture porn que tant buscaven els espectadors. Sens dubte American Mary navega per aquells mars d'aigua dolça.

Ignorada pel Festival de Toronto, i malgrat decebre en alguns aspectes American Mary és sens dubte una de les sorpreses d'any dins el gènere. És com si estiguéssim dins d'un cinema de terror més teen, on habiten les bones intencions, però que en el fons els moments explícits només llueixen a mig gas en ésser amagades a força de transicions i altres trucs cinematogràfics. Per sobre de tot American Mary se centra en la nostra protagonista, una guapíssima Katharine Isabelle potser més coneguda com la lloba de la saga Ginger Snaps, que s'apodera de les regnes de la pel·lícula en oferir-nos un personatge que bé podria ser la germana bonica i salvatge de Pauline en Excision (Richard bats Jr., 2012). Mary és algú molt temperamental, algú que pensa en ella principalment i li costa perdre la calma davant les adversitats, i que al costat de les pinzellades de comèdia tan necessàries per al film pel grotesc que suposen certes escenes, fa que Mary provoqui empatia a l'espectadori fins i tot que li agafem cert afecte tot i sorprendre'ns en diferents trams del film per la seva bogeria salvatge.

Potser el principal i bàsic problema d'American Mary es troba en el guió i, sobretot, en les intencions de les directores. De fet, fins al seu tram mitjà la pel·lícula agafa un ritme vertiginós aconseguint atrapar molt bé a l'espectador, el problema és que el que havia de semblar una pel·lícula tipus rape & revenge es converteix en un "no sé què" que no hi ha per on agafar. És com si en el seu tram mitjà no sabés què fer, com si el punt de ruta iniciat en el seu començament finalitzés amb el "revenge" i a partir d'allí no sabés què oferir més, limitant-se a mostrar diferents escenes de tortures que si bé són agraïdes de cara a l'espectador no són més que pur morbo. I això acaba afectant un final improvisat i sense cap mena de clímax, fins i tot excessivament forçat.

Malgrat aquest problema, bastant bàsic però greu, American Mary segueix sent una pel·lícula digna de ser recordada al llarg dels anys, bàsicament perquè en ella coneixerem una de les més empàtiques femme fatals que ens ha regalat el cinema en els últims temps, un buscavides que opta per saltar-se complexos i moralitat per poder llaurar la seva pròpia llibertat a la recerca del benestar. És la línia dura d'un sector femení de gran bellesa, la germana guapa i violenta de Pauline de Excision (una altra de les grans triomfadores de Sitges), que ens oferirà una orgia de violència més suggerida que explícita, però que, si ens atenuem al que vam arribar a patir els homes amb "la castració" en Hard Candy (David Slade, 2005) -i salvant les distàncies-, és que el suggerit funciona, i American Mary funciona molt bé. Un divertit entreteniment amb clares referències noranteres, i que no hauria de passar per alt, per favor.


EL MILLOR: Katharine Isabelle i el seu personatge Mary: sensual, freda, intel·ligent i punyent.

EL PITJOR: La pel·lícula finalitza en el seu tram mitjà, i llec li sobren uns 30 min. que són de farciment.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris