Charles Manson va morir el passat 19 de
novembre de 2017 amb vuitanta-tres anys, a la presó
de Corcoran (Estats Units), lloc on portava reclòs 46 anys
per una condemna de cadena perpètua. La sentència va ser donada el
29 de març de 1971 després de la decisió de jutge a
condemnar Manson per planejar i ordenar múltiples
assassinats, entre ells també el de Sharon Tate, amb la
seva secta anomenada The Family. Arribats aquí, penso que
la biografia de Charles Manson es pot trobar fàcilment a Internet o
en qualsevol llibre d'assassins en sèrie, i és per això que no
em vaig a estendre en aquest camp, i en canvi sí que ho
pretenc fer en aquest post en un altre camp que crec que no està tan
explorat, com és el de les adaptacions cinematogràfiques que ha
tingut la seva figura.
El primer que pot venir en ment
relacionant "cinema" i "Charles Manson" és el
recent anunci de Quentin Tarantino, que va anunciar fa unes
setmanes que adaptarà la biografia de Charles Manson en el que serà
la seva nova pel·lícula, just quan es va saber que Manson estava
malalt i li quedaven uns pocs dies de vida. Potser l'anunci
de Tarantino va ser una mica oportunista, però
cinematogràficament parlant la veritat és que el director
nord-americà té un material base amb Charles Manson la mar de
trasbalsat, i ningú pot dubtar que després de la seva ment
carregada de cinefília i bogeria pot acabar sortint una pel·lícula
més que interessant. A més, aparentment, la pel·lícula
s'allunyarà de tot el que li hem vist a Tarantino fins a
la data, en tractar temes com les sectes i assassinats,
segurament un cinema proper al de terror. Per cert, l'actor
Leonardo DiCaprio i l'actriu Margot Robbie (Suicide Squad (2016))
semblen confirmats per al repartiment de la pel·lícula.
Però
més enllà de Tarantino les adaptacions cinematogràfiques
de la figura de Charles Manson es remunten ja a 1970, just dos anys
després que es descobrís el cas. Van aparèixer nombroses
pel·lícules després del boom mediàtic del cas, unes
obres que pretenien jugar amb la morbositat del cas en
recrear en els seus arguments els actes criminals ordenats per
Charles Manson, fins i tot interpretant a les víctimes reals del cas
com a la mateixa Sharon Tate. Però també
van haver-hi moltes altres produccions situades a principis
dels anys setanta que simplement van aprofitar l'estirada
comercial del cas Manson per promocionar-se, a
més d'incloure en el contingut de les seves obres tots els
estereotips -Falsos o reals- que envoltaven el cas Manson: actes
satànics, mostrar als hippies barbuts, drogues, sexe i música
psicodèlica. També van sorgir pel·lícules que esmentaven el
cas Manson, com en Multiple Maniacs (1970) -un
dels primers films del carismàtic John Waters-, en què la
protagonista de la pel·lícula interpretada per Divine afirma
ser l'autora dels crims ordenats per Charles Manson.
Però
anem a les adaptacions fidels al cas. La primera obra que
directament s'inspira en Charles Manson
és The Helter Skelter Murders (1971)
(AKA The Other Side of Madness), una
pel·lícula a mig camí entre el documental i la ficció que
assegura haver estat rodada realment en el mateix ranxo Spahns ( lloc
on Charles Manson adoctrinava als seus fidels), i que compta a través
de diversos segments solts una reconstrucció morbosa dels fets
reals. En ella, implícitament, es representa a les víctimes, com
ara a Sharon Tate, d'una manera més caricaturitzada que
una altra cosa, en mostrar a totes com a nou-rics atrets
per les drogues i el sexe. I en la mateixa línia morbosa i mancat de
rigor també es troba The Manson Massacre (1972)
(A.KA. The Cult, A.KA. House of Bondage), en
què es mostra de nou a les víctimes dels successos seduïdes per la
mala vida i l'ètica acaba per tornar-se a la seva contra.
Un film d'explotació pura, amb poca qualitat tècnica i artística
i, el pitjor de tot, també vàcua de rigor.
Amb més rigor es
troba Manson (1973), un film documental que aposta per
entrevistar familiars i devots de Charles Manson i d'aquesta manera
aproximar seriosament al cas real. Alguns d'aquests
testimonis que apareixen al documental van ser membres de la
secta The Family, que van ser entrevistats mentre es
trobaven reclosos a la presó. A més, Manson (1973) també
posseeix material d'arxiu, i tot en el seu conjunt acaba per ser una
reflexió sobre la filosofia, sexe, droga i mort que va embolicar a
la secta The Family durant el seu funcionament. Un
documental que vist avui pot semblar bastant senzill en estètica i
muntatge, però la veritat és que va arribar a estar nominat a un
Oscar a Millor documental.
Snuff (1976) va ser una altra producció exploitation, però d'origen argentí, un film que acaricia d'una manera morbosa els successos més escabrosos del cas. Si bé aquesta vegada no s'utilitza els noms reals que van embolicar el cas, sí que es tracta d'una pel·lícula que intenta recrear amb certa exactitud els successos que van tenir lloc la nit que va morir l'actriu Sharon Tate. Pur cinema morbós d'índole exploitation, a què cal afegir que després d'aquest títol, anomenat "snuff", es va voler promocionar la pel·lícula com una obra en la qual es podien veure morts suposadament reals.
El format televisiu també va tenir la
seva resposta al cas de Charles Manson, sota el seu
marge allunyat d'excentricitats i imatges de crueltat, es va
apostar per una minisèrie titulada al seu país
d'origen Estats Units Helter Skelter (1976). La
minisèrie, d'una durada de 194 min., És un serial que aposta per
aproximar el públic el cas d'una manera rigorosa i amb minuciositat.
A Espanya la sèrie va aterrar el 1980, però ho va fer en una versió
reduïda en forma de llargmetratge amb el títol "Manson, retrat
d'un assassí". El títol original "Helter Skelter"
al·ludeix a una cançó del grup muisical The
Beatles d'homònim títol, inclosa en el "White Album"
(1968), pel fet que Charles Manson la va interpretar com un missatge
apocalíptic. La minisèrie en qüestió narra els fets
contextualitzats en el període en què es troben els primers
assassinats i la posterior investigació policial que portaria a les
detencions i posterior judici. L'actor que interpreta Charles Manson
és Steve Railsback, l'actor que anys després
interpretaria a l'altre mític assassí en sèrie com és Ed Gein,
al film de Chuck Parelló del mateix títol
produït l'any 2000.
Amb el temps, Charles Manson es va acabar
convertint en una icona de la cultura popular americana, i van anar
apareixent més produccions culturals que s'inspirarien en la seva
figura. Algunes van ser de molt baixa qualitat
com Manson Family Movies (1984),
un direct-to-video que falseja unes suposades gravacions
casolanes del grup; el documental Charles
Manson Superstar (1989) que exposa les
teories pseudofilosòfiques de Manson; el vídeo
experimental The Book of Manson (1989); un
interessant documental titulat Charles Manson Then and Now (1992)
i que parla per si sol; o The Manson Family (2003),
escrita i dirigida pel caspós i gore-addicte Jim Van Bebber,
un film que tornava a recrear-se en els successos
morbosos del cas.
D'altra banda, val la pena afegir
que l'actor Anthony Hopkins es va inspirar en Charles Manson a l'hora
de crear el seu personatge d'Hannibal Lecter per El Silenci
dels Bens (1991), en haver-li imitat la manera de
parlar sense parpellejar que tenia Manson.
Però les
adaptacions als successos criminals orquestrats per Charles Manson
amb la seva secta The Family van seguir fins a
l'actualitat. D'una banda cal destacar que es va realitzar una nova
producció televisiva titulada Helter Skelter (2004),
en què l'actor Jeremy Davies va interpretar a Charles
Manson. La diferència amb la sèrie televisiva anterior, més enllà
que aquesta vegada és un telefilm, és que en la present es va
apostar més per centrar-se en la personalitat dels criminals i els
seus assassinats, i no tant en el procés policial i judicial que va
tenir la sèrie televisiva de 1976. es va fer també el
2007 un documental titulat Inside the Manson Gang (2007),
en què aprofitant els 35 anys des que es descobrissin els
terribles successos, en ell es pretén mostrar abundant material
d'arxiu inèdit fins a la data.
El 2009 van aparèixer dues
produccions més. La primera és Manson Girl (2009)
(AKA Leslie, My Name is Evil), un film de
terror canadenc inèdit a Espanya que tracta sobre Leslie Van Houten,
antiga reina de la dansa de l'institut i cheerleader que es va
convertir tristament en la més jove de les seguidores de l'assassí
Charles Manson. Ella va ser l'encarregada
d'assassinar al matrimoni Leno i Rosemary LaBianca.
Aquest mateix any també es va
estrenar The Six Degrees of Helter Skelter (2009)
un altre film documental, però aquesta vegada centrat exclusivament
en l'assassinat del matrimoni Leno i Rosemary LaBianca,
mostrant fins a 40 localitzacions diferents. I això, sumat a una
investigació morbosa que fila teories sobre les connexions de la
família Manson amb les elits de Hollywood.
Finalment,
arribats a l'any 2014, em queda parlar de fins a tres títols més.
D'una banda, Manson Family Vacation (2014), una
cinta indie que identifica Charles Manson i els seus terribles crims
com una icona popular americà; Després hi
ha House of Manson (2014), que no és més que un
altre intent de recrear la biografia del criminal; i
finalment Haunting Charles Manson (2014) que és un curiós
thriller que planteja una suposada i imaginativa venjança per part
del cineasta Roman Polanski després de la mort de la seva
esposa Sharon Tate.
I a totes aquestes pel·lícules caldrà
sumar-li la nova pel·lícula de Quentin Tarantino, com comentava
abans. Encara estem per veure quina perspectiva aplicarà al seu nou
film, però el que si està clar és que no serà una carícia a la
cara, i que el rigor no serà l'obligació moral de cineasta. Ens ho
passarem bé, segur!
---> Per saber més del cas
i també sobre les adaptacions cinematogràfiques, recomano llegir el
llibre "Simpatia por el diablo. Serial Killers de cine",
escrit a quatre mans per Jose Manuel González-Fierro Sants
i Francisco Javier González-Fierro Sants.
Editorial: Arkadin Edicions (2005)
0 Comentaris