[Crítica] BALLAD IN BLOOD - Ruggero Deodato, 2016


-DIRECTOR: Ruggero Deodato
-GUIÓ: Ruggero Deodato, Jacopo Mazzuoli, Angelo Orlando
-ANY: 2016
-DURACIÓ: 115 min.
-PAÍS: Itàlia
-MÚSICA: Claudio Simonetti
-FOTOGRAFIA: Mirko Fioravanti
-REPARTIMENT: Roger Garth, Gabriele Rossi, Ernesto Mahieux, Carlotta Morelli, Noemi Smorra
-PRODUCTORA: Massimo Esposti






Després d'uns vint anys de silenci cinematogràfic per part de Ruggero Deodato, el mític director italià responsable d'obres de culte com Holocausto Caníbal o Cut and Run, va aterrar a Sitges a presentar un prometedor títol anomenat Ballad in Blood. Les expectatives eren màximes, ja que, a més del seu retorn al cinema, el film venia precedit d'unes altes expectatives després de les promeses del mateix director en diferents entrevistes (com la que va dedicar al nostre bloc) que Ballad in Blood era una "bona pel·lícula de realisme", tal com a Deodato li agrada descriure el seu cinema, i això és sempre començar temeràriament.

Després de finalitzar la projecció de la pel·lícula, Deodato va preguntar als espectadors (a Sitges) si Ballad in Blood desprèn el segell de Ruggero Deodato, i la gent, amb cara de compromís, va respondre un "sí" bastant tímid i amb la boca mig tancada. Potser molts s'haurien de preguntar què és el "segell" de Ruggero Deodato, i potser comprendrien millor Ballad in Blood, que, per què negar-ho, no és una bona pel·lícula ni de lluny. Influenciat pel neorealisme italià, Deodato ha dedicat la seva obra a plasmar sota la seva actitud arrogant, masclista, morbosa, sexy i violenta, ni més ni menys que la realitat de les persones a determinada època.

Ballad in Blood part d'una història real sobre un assassinat i com els implicats van buscar la manera de tapar l'acte. La pel·lícula recull aquest cas per apropiar en una història sobre la inconsciència de la joventut d'avui i la seva falta de maduresa davant els problemes, juntament amb la particular visió del director sobre el sexe lliure i les drogues. Amb tot això, la pel·lícula és una successió d'escenes que combinen el sexe, les drogues, baralles i poc més, tot moderat per dos nois i una noia ben acalorats que no saben què punyetes fer amb el cadàver d'una amiga que ha aparegut en casa misteriosament després d'una nit de festa de Halloween.



La pel·lícula és un desastre. Incapaç de marcar-se un ritme i una direcció clara a on dirigir l'argument, Ballad in Blood és una obra buida i amb poc interès, que navega perduda en un bot salvavides improvisant sobre la marxa a força de vàcues escenes de sexe i drogoaddicció. Per tot això, sense ritme ni història a desenvolupar en els seus eterns 115 minuts, la intensitat al guió es ressent moltíssim i garanteix badalls. Ni tan sols l'humor (cosa que Deodato va considerar com a molt important de la pel·lícula) està encertat, més enllà de determinada escena com la de l'embotit, o les bromes estereotipades i ja gastades del noi negre protagonista. En fi, que el guió no és que sigui senzill, sinó simple, perquè no hi ha una història definida a la qual agafar-se.

Això si, val la pena destacar algunes coses interessants (que no positives), com per exemple en com Deodato recupera aquella vella insígnia de cinema italià de gènere dels 70-80, en el qual les trames puntualment es convertien en escenaris onírics gairebé de malson, com si fos una cosa inversemblant, allunyat de la realitat, per a després posteriorment tornar-hi. Aquí, passa una cosa semblant, amb aquest local de festes en què es practiquen orgies i els seus inquilins es converteixen en depredadors sexuals, mentre van disfressats de dimonis en el que havia de ser una nit de Halloween. A més, la música composta per Claudio Simonetti (mític compositor de Goblin), sempre encertat en els seus treballs, torna a oferir una música enigmàtica molt al seu estil que el caracteritza, que teletransporta a l'espectador al passat. Això en el seu conjunt, mola, o com a mínim ho farà als fans d'aquell cinema.

En tot cas, Ballad in Blood és un film fallit, i que si restéssim intensitat a les seues escenes de sexe i droga, bé podria tractar-se d'un telefilm de sobretarda barat i sense interès. Per a mi una tremenda decepció per als incondicionals de Ruggero Deodato després del seu retorn al cinema "dels seus orígens". Que no enganyi el títol, ni Ballad in Blood és cinema de terror, ni hi ha altes dosis de violència (és dels films més lleugers del director), ni tampoc hi ha una idea sòlida a desenvolupar. Tot just la pel·lícula és el retrat d'uns joves perduts en la droga, el sexe i la delinqüència, amb el cadàver d'una noia en boles allà al mig que no saben molt bé que fer amb ell. Només a la fi cal un gir interessant, però ja és massa tard ... Una pena.

  

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris