CLIMAX guanya el premi a la millor pel·lícula del Festival de Sitges

L'edició número 51 del Festival de Sitges té dos noms propis: Climax Lazzaro Felice. També un nom femení: Andrea Riseborough. Tots ells han estat els més premiats i comentats durant la roda de premsa que ha tingut lloc ahir, 13 d'octubre

Aquest Sitges 2018 té dos noms propis: Climax i Lazzaro Felice. També un nom femení: Andrea Riseborough. Tots ells han estat els més premiats i comentats durant la roda de premsa que ha tingut lloc ahir, 13 d'octubre, en què el director de festival Àngel Sala, acompanyat pel jurat de la Secció Oficial a Competició, ha comunicat el Palmarès de Festival de Sitges 2018.

La pel·lícula que s'ha endut el premi a millor pel·lícula ha estat Clímax, l'últim treball de director argentí Gaspar Noé. Ironies de la vida, en els crèdits de la pel·lícula Noè considera a la seva pròpia creació com una pel·lícula perquè els francesos se sentin orgullosos, i encara que en el seu moment ens semblés pretensiós, la veritat és que no anava mal encaminat. Però en tot cas, el títol més repetit en la lectura del Palmarès ha estat el de Lazzaro Felice, una coproducció europea que a més d'obtenir el Premi Especial de Jurat s'ha portat també el Premi de la Crítica Josep Lluís Guarner i el de Millor Pel·lícula del Jurat Carnet Jove.

Abans d'entrar en el detall de tots els premis, crec que val la pena recuperar les declaracions dels
membres del jurat per justificar el seu criteri. Abans de tot, cadascun dels membres ha volgut destacar la perfecta organització del Festival de Sitges, i ja entrant en matèria, Piers Bizony (escriptor) ha estat el primer a comentar la decisió presa pels membres del jurat a premiar Clímax com a millor pel·lícula. Va dir ras i curt: "Clímax em va deixar destrossat i mereix aquest premi". Anaïs Emery (Director Artística NIIF) va afegir "Voldria destacar la innovació que aporta Clímax al cinema. L'hem considerat com una nova experiència i demostra que el gènere fantàstic i de terror sempre serà important en el món de cinema per tot el nou que sol aportar.". Per part de Carolina Bang (actriu, productora), ella va destacar que "Clímax em va destrossar l'ànima, porto dies amb la pel·lícula al cap. Crec que la pel·lícula és d'un gran nivell, però ens ha costat decidir-nos, cosa que considerem molt positiu. Penso també que és un orgull que hi hagi un festival com el de Sitges, perquè en l'actualitat és garantia de mostrar cinema d'avantguarda.".



Posteriorment se'ls va preguntar per la poca unanimitat el públic i membres de la premsa acreditada amb les pel·lícules presentades en la Secció Oficial a Competició, concretament per Clímax, una pel·lícula que fins i tot alguns mitjans l'han considerat com una presa de pèl. Al respecte, va voler respondre Carolina Bang, i va dir "Crec que és important que hi hagi amor i odi per una pel·lícula, senyal que crida l'atenció de la gent." I Fernando Navarro (guionista) va afegir "Crec que les pel·lícules que innoven sempre cal defensar-les. Poden ser fallides, però crec que és important que hi hagi, per què poden obrir la porta a noves experiències. Clímax no només és una experiència visual, és també una experiència física". I en aquesta línia va voler intervenir Piers Bizony, que va argumentar per què Climax és la pel·lícula premiada i en canvi per què no ho ha estat Lazzaro Felice, la qual molts apuntaven com a probable guanyadora al Festival: "Sobre per què Climax i no Lazzaro Felice, crec que no hem vist massa pel·lícules al s. XXI com Climax. Lazzaro Felice és una altra cosa, molt més tranquil·la, i demostra el bell que pot arribar a ser el gènere. Però Clímax posseeix molts matisos i al·legories, una altra manera d'explicar les coses, la que per mi és la gran virtut del gènere fantàstic. Per això vam escollir Climax".

L'altre nom propi de Sitges 2018 ha estat el d'Andrea Riseborough. Ella ha guanyat el premi a la millor actriu pel seu treball a Nancy, però cal no oblidar que també participa en l'altra gran pel·lícula del Festival, Mandy, que ha estat condecorada com la guanyadora del Premi a Millor Direcció a Panos Cosmatos. John Ajvide Lindqvist (escriptor) va comentar "Calia lliurar a una sola pel·lícula, i considerem que a Nancy està impressionant. En ella interpreta un personatge que tot just parla i fa poc, però aconsegueix donar-ho tot a la pantalla. Crec que tant en Mandy com a Nancy demostra una versatilitat com a actriu molt interessant".


(Andrea Riseborough a Nancy)

L'altre gran premi és el de Millor Guió. El premi se l'emporta Au Poste!, la nova proposta de director francès Quentin Dupieux, que aquesta vegada torna a la càrrega amb una altra comèdia absurda marca de la casa. L'argument per premiar-ho va explicar Anaïs Emery "el guió d'Au Poste! era original, i dins del procés de relatar històries conté molt entreteniment, i a més parla sobre les persones. El guió té molts matisos". John Ajvide va voler remarcar que "cal no confondre el guió amb la pel·lícula". També Piers Bizony es va unir a les declaracions i va argumentar per què Au Poste! i no un dels títols que apuntaven a ser premiats en aquesta categoria, com és Under the Silver Lake, "per a mi aquesta és una excel·lent pel·lícula que recorda Mulholand Drive, però precisament Au Poste! aporta una cosa nova i ho hem volgut destacar.".

Finalment, Àngel Sala va comentar unes dades sobre l'edició d'enguany. La 51 edició de Festival de Sitges ha aconseguit superar el nombre d'entrades venudes respecte a l'edició anterior en un 4%. En total, prop d'unes 70.000 entrades s'han venut, per la qual cosa Àngel Sala es va mostrar molt orgullós per com es tancarà l'edició.

També hi va haver temps per comentar alguna cosa sobre l'edició 2019 del Festival de Sitges. Ja es va confirmar fa un parell de dies que el leitmotiv del 2019 tindrà relació amb Mad Max i la novel·la El Corazón de las Tinieblas, de Joseph Conrad, a més d'homenatges paral·lels altres pel·lícules com Alien, Apocalypse Now o The Warriors. El nou que s'ha comentat a la roda de premsa ha estat que es pretén portar com a convidat a Walter Hill en homenatge als 40 anys de la seva The Warriors, cosa que comportaria paral·lelament una retrospectiva amb pel·lícules postapocalíptiques. D'altra banda, i en acord amb La Casa Kubrick, s'està preparant una sorpresa amb Eyes Wide Shut, però no es van donar detalls. També, i això és un secret a veus, però sembla que Mel Gibson podria ser el gran convidat d'honor de l'any que ve, però això ja ho veurem, de moment tot són rumors.

A continuació us deixo amb el Palmarès del Sitges 2018:



Secció Oficial Fantàstic Sitges 51

-Millor pel·lícula: CLIMAX, de Gaspar Noé
-Premi especial de jurat: LAZZARO FELICE, d'Alice Rohrwacher
-Menció especial de jurat: L'HEURE DE LA SORTIE, de Sébastien Marnier
-Millor direcció: Panos Cosmatos, per MANDY
-Millor interpretació femenina: Andrea Riseborough, per NANCY
-Millor interpretació masculina: Hasan Ma'jun, per PIG
-Millor guió (patrocinat per CaixaBank / Obra Social 'la Caixa'): Quentin Dupieux, per AU POSTE!
-Millors efectes especials (patrocinats per Slate): Atsushi Doi, per INUYASHIKI
-Millor fotografia: Panjar Kumar, per TUMBBAD
-Millor música: Chu Ishikawa, per KILLING
-Gran premi del públic (patrocinat per La Vanguardia): UPGRADE
-Premi del Públic Panorama Fantàstic: MONSTRUM
-Premi de l'Públic Sitges Documenta: GOODBYE RINGO
-Millor curtmetratge (patrocinat per Fotogramas): POST MORTEM MARY, de Joshua Long



Noves Visions

-Millor pel·lícula Noves Visions: desenterrant SAD HILL, de Guillem d'Oliveira
-Millor director Philip Gröning, per MY BROTHER'S NAME IS ROBERT AND HE IS AND IDIOT
-Millor curtmetratge Noves Visions Petit Format: DEER BOY, de Katarzyna Gondek
-Menció especial: DOMESTIK, d'Adam Sedlak
-Menció especial a la millor actriu: Jessie Buckley, per BEAST
-Menció especial: Txernòbil, 1986, de Toni Comas



Blood Window

-Millor pel·lícula: MUERE, MONSTRUO, MUERE, d'Alejandro Fadel



Méliès

-Méliès d'Argent millor pel·lícula: FUGUE, d'Agnieszka Smoczynska
-Méliès d'Argent al millor curtmetratge: THE DEATH OF DO QUIXOTE, de Miguel Faus



Focus Àsia

-TUMBBAD, de Rahi Anil Barve, Anand Gandhi Lee An-kyu
-Menció especial: MAY THE DEVIL TAKE YOU, de Timo Tjahjanto



Anima’t

-Millor pel·lícula: MIRAI, de Mamoru Hosoda
-Menció especial llarg animació: TITO E OS PÁSSAROS, de Gustavo Steimberg, Gabriel Bitar, André Catoto
-Millor curtmetratge: THE WHEEL Turns, de Sang Joon Kim
-Menció especial curt d'animació: UNTRAVEL, d'Ana Nedljkovi, Nikola Majdak Jr.



Órbita

-Millor pel·lícula: AMERICAN ANIMALS, de Bart Layton
-Menció especial: FLEUVE NOIR, d'Erick Zonca



Fantàstic Discovery

-Millor pel·lícula: MAQUIA, de Mari Okada



Midnight X-Treme

-Millor pel·lícula: MAY THE DEVIL TAKE YOU, de Timo Tjahjanto



Premi Brigadoon Paul Naschy

-BAGHEAD, d'Alberto Corredor



Jurat de la Crítica

-Premi de la crítica Josep Lluís Guarner: LAZZARO FELICE, d'Alice Rohrwacher
-Premi Ciutadà Kane a la millor direcció novell: DOMESTIK, d'Adam Sedlak
-Menció especial Premi de la crítica Josep Lluís Guarner: UNDER THE SILVER LAKE, de David Robert Mitchel



Slatix Sitges Cocoon

-Millor pel·lícula en realitat virtual: DEERBROOK, de Grayson Moore, Aidan Shipley, John Riera, Connor Illsley



Premis SGAE Nova Autoria

-Millor direcció: JAURÍA, de Gemma Blasco
-Millor guió: Aleix Abulí, per CIUTAT I SELVA
-Millor música original: Natasha Arizu, per DOT



Jurat Carnet Jove

-Millor pel·lícula: LAZZARO FELICE, d'Alice Rohrwacher


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris