L'edició número 51 del Festival de Sitges té dos noms propis: Climax i Lazzaro Felice. També un nom femení: Andrea Riseborough. Tots ells han estat els més premiats i comentats durant la roda de premsa que ha tingut lloc ahir, 13 d'octubre
Aquest Sitges 2018 té dos noms
propis: Climax i Lazzaro Felice. També un nom
femení: Andrea Riseborough. Tots ells han estat els més
premiats i comentats durant la roda de premsa que ha tingut lloc
ahir, 13 d'octubre, en què el director de festival Àngel Sala,
acompanyat pel jurat de la Secció Oficial a Competició, ha
comunicat el Palmarès de Festival de Sitges 2018.
La
pel·lícula que s'ha endut el premi a millor pel·lícula ha estat
Clímax, l'últim treball de director argentí Gaspar Noé.
Ironies de la vida, en els crèdits de la pel·lícula Noè considera
a la seva pròpia creació com una pel·lícula perquè els francesos
se sentin orgullosos, i encara que en el seu moment ens semblés
pretensiós, la veritat és que no anava mal encaminat. Però en tot
cas, el títol més repetit en la lectura del Palmarès ha estat
el de Lazzaro Felice, una coproducció europea que a més
d'obtenir el Premi Especial de Jurat s'ha portat també el Premi de
la Crítica Josep Lluís Guarner i el de Millor Pel·lícula del
Jurat Carnet Jove.
Abans d'entrar en el detall de tots
els premis, crec que val la pena recuperar les declaracions
dels
membres del jurat per justificar el seu criteri. Abans
de tot, cadascun dels membres ha volgut destacar la perfecta
organització del Festival de Sitges, i ja entrant en
matèria, Piers Bizony (escriptor) ha estat el primer
a comentar la decisió presa pels membres del jurat a premiar
Clímax com a millor pel·lícula. Va dir ras i curt: "Clímax
em va deixar destrossat i mereix aquest
premi". Anaïs Emery (Director Artística NIIF)
va afegir "Voldria destacar la innovació que aporta
Clímax al cinema. L'hem considerat com una nova
experiència i demostra que el gènere fantàstic i de terror sempre
serà important en el món de cinema per tot el nou que sol aportar.". Per part de Carolina Bang (actriu, productora), ella va
destacar que "Clímax em va destrossar l'ànima, porto
dies amb la pel·lícula al cap. Crec que la pel·lícula és
d'un gran nivell, però ens ha costat decidir-nos, cosa que
considerem molt positiu. Penso també que és un orgull que hi hagi
un festival com el de Sitges, perquè en l'actualitat és garantia de
mostrar cinema d'avantguarda.".
Posteriorment se'ls va preguntar per la
poca unanimitat el públic i membres de la premsa acreditada amb les
pel·lícules presentades en la Secció Oficial a Competició,
concretament per Clímax, una pel·lícula que fins i tot alguns
mitjans l'han considerat com una presa de pèl. Al respecte, va voler
respondre Carolina Bang, i va dir "Crec que és important que hi
hagi amor i odi per una pel·lícula, senyal que crida l'atenció de
la gent." I Fernando Navarro (guionista) va afegir "Crec
que les pel·lícules que innoven sempre cal defensar-les. Poden ser
fallides, però crec que és important que hi hagi, per què poden
obrir la porta a noves experiències. Clímax no només és una
experiència visual, és també una experiència física".
I en aquesta línia va voler intervenir Piers Bizony, que
va argumentar per què Climax és la pel·lícula premiada
i en canvi per què no ho ha estat Lazzaro Felice, la qual
molts apuntaven com a probable guanyadora al Festival: "Sobre
per què Climax i no Lazzaro Felice, crec que no
hem vist massa pel·lícules al s. XXI com Climax. Lazzaro Felice és
una altra cosa, molt més tranquil·la, i demostra el bell que pot
arribar a ser el gènere. Però Clímax posseeix molts matisos i
al·legories, una altra manera d'explicar les coses, la que per mi és
la gran virtut del gènere fantàstic. Per això vam
escollir Climax".
L'altre nom propi de Sitges 2018
ha estat el d'Andrea Riseborough. Ella ha guanyat el premi a la
millor actriu pel seu treball a Nancy, però cal no oblidar que
també participa en l'altra gran pel·lícula del Festival, Mandy,
que ha estat condecorada com la guanyadora del Premi a
Millor Direcció a Panos Cosmatos.
John Ajvide Lindqvist (escriptor) va comentar "Calia
lliurar a una sola pel·lícula, i considerem que a Nancy està
impressionant. En ella interpreta un personatge que tot just parla i
fa poc, però aconsegueix donar-ho tot a la pantalla. Crec que tant
en Mandy com a Nancy demostra una versatilitat com a actriu
molt interessant".
L'altre gran premi és el de Millor
Guió. El premi se l'emporta Au Poste!, la nova proposta de
director francès Quentin Dupieux, que aquesta vegada torna
a la càrrega amb una altra comèdia absurda marca de la casa.
L'argument per premiar-ho va explicar Anaïs Emery "el
guió d'Au Poste! era original, i dins del procés de
relatar històries conté molt entreteniment, i a més
parla sobre les persones. El guió té molts matisos".
John Ajvide va voler remarcar que "cal no confondre el
guió amb la pel·lícula". També Piers Bizony es
va unir a les declaracions i va argumentar per què Au Poste! i no
un dels títols que apuntaven a ser premiats en aquesta categoria,
com és Under the Silver Lake, "per a mi
aquesta és una excel·lent pel·lícula que recorda Mulholand Drive,
però precisament Au Poste! aporta una cosa nova i ho hem volgut
destacar.".
Finalment, Àngel Sala va comentar unes
dades sobre l'edició d'enguany. La 51 edició de Festival de Sitges
ha aconseguit superar el nombre d'entrades venudes respecte a
l'edició anterior en un 4%. En total, prop d'unes 70.000 entrades
s'han venut, per la qual cosa Àngel Sala es va mostrar molt orgullós
per com es tancarà l'edició.
També hi va haver temps per
comentar alguna cosa sobre l'edició 2019 del Festival de
Sitges. Ja es va confirmar fa un parell de dies que el
leitmotiv del 2019 tindrà relació amb Mad Max i
la novel·la El Corazón de las Tinieblas, de Joseph Conrad, a més
d'homenatges paral·lels altres pel·lícules
com Alien, Apocalypse Now o The Warriors.
El nou que s'ha comentat a la roda de premsa ha estat que es pretén
portar com a convidat a Walter Hill en homenatge als
40 anys de la seva The Warriors, cosa que comportaria
paral·lelament una retrospectiva amb pel·lícules postapocalíptiques.
D'altra banda, i en acord amb La Casa Kubrick, s'està preparant una
sorpresa amb Eyes Wide Shut, però no es van donar
detalls. També, i això és un secret a veus, però sembla
que Mel Gibson podria ser el gran convidat d'honor de l'any que
ve, però això ja ho veurem, de moment tot són rumors.
A
continuació us deixo amb el Palmarès del Sitges 2018:
-Millor pel·lícula: CLIMAX, de
Gaspar Noé
-Premi especial de jurat: LAZZARO FELICE,
d'Alice Rohrwacher
-Menció especial de jurat: L'HEURE DE
LA SORTIE, de Sébastien Marnier
-Millor
direcció: Panos Cosmatos, per MANDY
-Millor
interpretació femenina: Andrea Riseborough, per NANCY
-Millor
interpretació masculina: Hasan Ma'jun, per PIG
-Millor
guió (patrocinat per CaixaBank / Obra Social 'la
Caixa'): Quentin Dupieux, per AU POSTE!
-Millors efectes
especials (patrocinats per Slate): Atsushi Doi,
per INUYASHIKI
-Millor fotografia: Panjar Kumar,
per TUMBBAD
-Millor música: Chu Ishikawa,
per KILLING
-Gran premi del públic (patrocinat per
La Vanguardia): UPGRADE
-Premi del Públic Panorama
Fantàstic: MONSTRUM
-Premi de l'Públic Sitges
Documenta: GOODBYE RINGO
-Millor curtmetratge
(patrocinat per Fotogramas): POST MORTEM MARY,
de Joshua Long
-Millor pel·lícula Noves Visions:
desenterrant SAD HILL, de Guillem d'Oliveira
-Millor
director Philip Gröning, per MY BROTHER'S NAME IS
ROBERT AND HE IS AND IDIOT
-Millor
curtmetratge Noves Visions Petit Format: DEER BOY,
de Katarzyna Gondek
-Menció especial: DOMESTIK,
d'Adam Sedlak
-Menció especial a la millor
actriu: Jessie Buckley, per BEAST
-Menció
especial: Txernòbil, 1986, de Toni Comas
-Millor pel·lícula: MUERE, MONSTRUO, MUERE, d'Alejandro Fadel
-Méliès d'Argent millor
pel·lícula: FUGUE,
d'Agnieszka Smoczynska
-Méliès d'Argent al millor
curtmetratge: THE DEATH OF DO QUIXOTE,
de Miguel Faus
-TUMBBAD,
de Rahi Anil Barve, Anand Gandhi Lee An-kyu
-Menció
especial: MAY THE DEVIL TAKE YOU,
de Timo Tjahjanto
-Millor pel·lícula: MIRAI,
de Mamoru Hosoda
-Menció especial llarg animació:
TITO E OS PÁSSAROS, de Gustavo Steimberg, Gabriel
Bitar, André Catoto
-Millor curtmetratge: THE WHEEL Turns,
de Sang Joon Kim
-Menció
especial curt d'animació: UNTRAVEL, d'Ana Nedljkovi,
Nikola Majdak Jr.
-Millor pel·lícula: AMERICAN ANIMALS,
de Bart Layton
-Menció especial: FLEUVE NOIR,
d'Erick Zonca
-Millor pel·lícula: MAQUIA, de Mari Okada
-Millor pel·lícula: MAY THE DEVIL TAKE YOU, de Timo Tjahjanto
-BAGHEAD, d'Alberto Corredor
-Premi de la crítica Josep Lluís
Guarner: LAZZARO FELICE, d'Alice Rohrwacher
-Premi
Ciutadà Kane a la millor direcció novell: DOMESTIK,
d'Adam Sedlak
-Menció especial Premi de la crítica Josep
Lluís Guarner: UNDER THE SILVER LAKE, de David
Robert Mitchel
-Millor pel·lícula en realitat virtual: DEERBROOK, de Grayson Moore, Aidan Shipley, John Riera, Connor Illsley
-Millor direcció: JAURÍA, de
Gemma Blasco
-Millor guió: Aleix Abulí, per CIUTAT I
SELVA
-Millor música original: Natasha Arizu, per DOT
-Millor pel·lícula: LAZZARO FELICE, d'Alice Rohrwacher
0 Comentaris