[Crítica] PSYCHOPATHS - Mickey Keating, 2017


-DIRECCIÓ: Mickey Keating
-GUIÓ: Mickey Keating
-ANY: 2017
-DURACIÓ: 85 min.
-PAÍS: Estats Units
-FOTOGRAFIA: Mac Fisken
-REPARTIMENT: Ashley Bell, Jamie Ann Burke, Larry Fessenden, Ross Francis, Jeremy Gardner, James Landry Hébert, Mark Kassen, Matt Mercer, Carson Nicely, Miranda Parham
-PRODUCTORA: Glass Eye Pix / High Window Films / Sorrows Entertainment





Psychopaths. Com el seu títol indica és una pel·lícula que tracta sobre assassins en sèrie i la seva problemàtica psicopàtica. La història comença just abans de l'execució a la cadira elèctrica d'un assassí en sèrie, quan aquest promet abans de morir que algun dia la seva maldat entrarà en la ment de totes les persones i així regnarà el caos absolut a les ciutats. Posteriorment a l'execució, després d'una lluna plena, la societat embogirà i la promesa es complirà.

Aquesta promesa inicial és explicada per l'assassí a través d'un preciós primer pla fix que dura diferents minuts, mostrat en blanc i negre i a baixa resolució, com si emulés a un vell VHS. El resultat aconsegueix posar els pèls de punta, recordant molt a aquest primer pla inicial de Doom-Head a 31, alhora que avisa el públic que en Psychopaths la psicopatia serà mostrada amb ambició estètica i originalitat. I és que aquí l'important no és tant el "què", sinó el "com", perquè Psychopaths navega -no només en aquest pla inicialment al llarg de 85 minuts entre la racionalitat i la bogeria, filant així una pel·lícula estranya i malaltissa explicada en forma de novel·la gràfica tipus Sin City.

La pel·lícula està dirigida per un jove nord-americà anomenat Mickey Keating, un director que ja va venir a Sitges el 2016 per presentar Carnage Park. Ara, amb Psychopaths, fa un pas endavant amb una història que, després de la promesa de l'esmentat assassí en sèrie executat, avança com si es tractés d'una road-movie, però sense un rumb fix, acumulant esquetxos de tortures físiques i psicològiques per part de diferents assassins, aplicant diàlegs enginyosos, primers plans que parlen en silenci, i sempre sota una estètica amb molta personalitat. I cal no oblidar una música dels anys seixanta de blues-rock que tan bé acompanya l'avanç de la pel·lícula.

L'únic problema que li salta a la vista va precisament lligat al guió tan anàrquic que té (escrit pel mateix Mickey Keating), que pel que fa a desenvolupament a estones sembla perdut entre tanta acumulació de seqüències de psicòpates. Aquí ningú és referent, res acaba sent el desenllaç, i el seu rerefons tampoc és del tot clar. I per si no n'hi hagués prou, a més Psychopaths no és original pel que fa al contingut. Però crec compleix àmpliament a l'hora de seduir el sector del públic més àvid d'escenes de violència, sense deixar de banda l'ambició estètica, ni tampoc l'originalitat perversa, i ho fa amb un seguit de psicòpates cadascú més degenerat i carismàtic.



Vull insistir que Psychopaths no és una pel·lícula per a tots els públics, i per a mi això la converteix probablement en una futurible obra de culte. Exigeix ​​bon paladar de l'espectador per saber valorar tots aquests detalls estètics i de muntatge que el seu director Mickey Keating s'aplica al llarg del metratge, perquè més enllà d'això i del seu espectacle violent, Psychopaths no és una pel·lícula amb un missatge clar. Planteja només un parell de dubtes i que finalment acaben obtenint respostes ambigües: ¿els psicòpates neixen o es fan? I, hi ha res sobrenatural en ells? Per això, crec que val més la pena fixar-se i gaudir dels múltiples detalls sublims de la pel·lícula, com aquesta il·luminació acolorida i gairebé tripiosa que varia constantment de color amb la qual Keating representa la dualitat psicopàtica de cada subjecte -aquesta lluita interna del bé i del mal-; també el blanc i negre depriment que anuncia la mort imminent d'algú; o recursos com les d'una alarma o telèfon juntament amb una música de percussió, que transmet un aclaparament brutal al públic coincidint amb l'estrangulament a una dona. Són detalls només, uns de tants, d'ambició cinematogràfica per part d'un director nord-americà molt jove que mereix que li tinguem present de cara al futur més immediat.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris