Entrevista a Demian Rugna, director de ATERRADOS

Imatge extreta de la pàgina web oficial de Demian Rugna



Ahir ens arribava la notícia que el director argentí Demian Rugna dirigirà a Hollywood el remake de la seva pròpia pel·lícula, Aterrados, l'obra que ha enlluernat i aterrit a fandom del terror en aquest 2018. Per això volem aprofitar per compartir l'entrevista que vam poder fer-li a director durant el passat Festival de Sitges, quan va venir a la vila catalana a presentar la pel·lícula.

En l'entrevista vam comentar l'evolució del projecte així com tot el relacionat amb el rodatge de la pel·lícula, i vam poder conèixer les dificultats per les quals ha passat la pel·lícula al llarg de nou anys. A més, Demian Rugna és el testimoni d'un cineasta que sorgeix des de baix, que ha lluitat anys i anys per aconseguir el que acaba d'aconseguir, i que avui l'ha portat a treballar als Estats Units. I és que les seves respostes van servir per sospitar el que ahir es va confirmar, que és el remake d'Aterrados per a la indústria nord-americana, amb una producció a càrrec de Guillermo del Toro. No negarem que aquest remake ens genera una mica de decepció, però també volem ser cauts i esperar a tenir més informació al respecte.

Amb aquesta entrevista creiem que s'entén d'on ve Demian Rugna, què ha aconseguit, i també que ha pres una bona decisió professional. El temps ho confirmarà. I sinó, llegiu l'entrevista.




-No és molt freqüent que els fanàtics del gènere de terror descobreixin una pel·lícula i s'espantin, però Aterrados crec que ho has aconseguit. Explica'm, com has aconseguit transmetre el terror a la pel·lícula?

Abans de tot, moltes gràcies. Per a mi és natural, jo entenc el terror com l'humor, és a dir, que per fer terror has de tenir un timeing i en certa forma ha de ser versemblant el que està passant. És molt important saber quan cal espantar, i de la mateixa manera que en l'humor cal saber quan cal riure, perquè si fas rieu abans de l'acudit, el gag no funcionarà. Això és el que em passa amb el terror. Jo sóc fanàtic de cinema de terror, com si tingués amb ell un matrimoni, que t'acostumes i comences a veure que tots els dies són iguals i comences a odiar la rutina. Per això jo intento fer un cinema de terror que no hagi vist abans, i sé que això és molt difícil, però jo intento fer un cinema per a la gent com jo, per a gent que vol veure pel·lícules de terror i són fanàtics del gènere.


-Es diu que ha durat nou anys el procés de creació de la pel·lícula, a més que Aterrados partia d'un curtmetratge original de 2002. Què ha passat en tot aquest temps?

És la història de la meva vida (riu). No és que estigués nou anys amb el procés de creació de la pel·lícula, el que passa és que és un guió que va estar escrit fa nou anys i des de llavors he intentat aconseguir que un productor o algú interessat a produir la pel·lícula, i van ser nou anys també de frustracions, perquè vaig treballar fort per armar un guió que després la gent creia que no era bo. Llavors vaig aparcar Aterrados fruit de certa frustració, limitant-me a lliurar-lo a productors i esperant respostes, sense seguir treballant per millorar la història. Les respostes negatives van continuar fins a nou anys, amb deu productors diferents. Des de llavors m'han anat passant moltes coses, per exemple la meva idea des de nen que volia fer pel·lícules de terror es va veure frustrada i transformada, i llavors vaig començar a pensar que el terror no era per a mi i vaig tractar de començar a divertir-me més amb el que feia en aquell moment, que era comèdia negra, tal com va ser la meva última pel·lícula [No saps amb qui estàs parlant]. En tot aquest temps sempre vaig tenir el somni de fer Aterrados, i a la fi la vaig poder fer de pura casualitat, guanyant un concurs a Argentina, i aquí estic ara, a Sitges (rialles). Per a mi és increïble.


-El concurs que vas guanyar té relació amb l'INCAA si no tinc mal entès, llavors aquest premi és el que et permet començar a produir Aterrados, no?

És clar, a l'Argentina gran part del cinema que es produeix està subsidiat igual que en gran part del món, però jo mai havia tingut l'oportunitat d'estrenar una pel·lícula amb subsidi. De fet, el meu anterior film encara no he pogut estrenar-lamentablement. En tot cas, vam guanyar aquest concurs, i aquest concurs ens va obligar a filmar-ràpid. Llavors, després de nou anys d'intents frustrats, la pel·lícula la vam haver de filmar de pressa, de cop, ens la trobem a sobre per què vam aconseguir el finançament de seguida.


-Que recordes de el rodatge?

En el rodatge vaig estar molt tranquil. El més difícil del rodatge va ser el fet que tenia la meva àvia internada i jo era l'únic familiar que estava amb ella assistint-, i havia d'anar del set de rodatge a l'hospital cada dia, i era lluny, hi havia com una hora de rodatge. Vaig intentar equilibrar les meves forces el màxim possible per poder tirar endavant la pel·lícula. Però en realitat el més difícil del procés de rodar la pel·lícula va ser això, una qüestió més personal que professional, però després va ser molt divertit filmar perquè estaves envoltat de monstres, de maquillatges, etc. Em vaig divertir filmant Aterrados.


-Al final Aterrados s'ha convertit en un èxit a Argentina, concretament ha estat la quarta pel·lícula argentina de gènere de terror més taquillera de la història de país. Això per a un director com es viu: com un orgull, o com una porta a treballar a altres països com els Estats Units? Digues-me, com tradueixes aquest èxit?

Si, segurament Aterrados m'ha obert la possibilitat de fer la meva carrera fora. Ara mateix estic treballant amb un agent a Hollywood que es diu Samuel Newman, que és el mateix de Guillem del Toro, Martin Scorsese... Amb ell espero aconseguir oportunitats inimaginables per a mi. Això em posa molt feliç, perquè hi va haver un moment que vaig decidir deixar anar la corda perquè volia deixar de sentir-me un frustrat, igual que el 95% dels cineastes de la planeta, i començar a gaudir més d'això, de fer una pel·lícula per què vols fer una pel·lícula. La veritat és que no crec que l'èxit d'Aterrados sigui tant per l'estrena a Argentina, sinó que ha estat més pel recorregut per festivals, els comentaris que vaig obtenir de la premsa i del públic especialment. La gent em ve i em diu "feia molts anys que no veia una pel·lícula de por i em feia por", i això per a mi és molt valuós, perquè si jo em poso a recordar quantes pel·lícules m'han espantat realment en la meva vida, i he de dir que he vist moltes, han estat molt poques, i les valoro molt. Llavors, tot en el seu conjunt m'ha generat molt d'orgull.



-Quant a generar la por a Aterrados, més enllà del timeing que has comentat, crec que la fotografia és molt important. Té una textura pàl·lida, una mica enfosquida, com insana. ¿Per a tu va ser una preocupació especial el treball de fotografia? ¿Buscaves una estètica concreta?

Sí. Mariano Suárez, que va ser el director de fotografia, és algú molt experimentat en el cinema de gènere de terror a l'Argentina, i per això li vaig donar molta llibertat. No li vaig donar esbossos o propostes de Photoshop, més aviat vaig rebre d'ell les propostes. Però sí que és cert que jo li vaig marcar on volia la llum i les ombres, és a dir, que conjuntament treballem buscar el grau de foscor en la pel·lícula sense que es trenqui la pel·lícula, sense que es veiés malament. Això va ser un desafiament per a Mariano, especialment en escenes com la del monstre sota el llit o fins i tot en l'escena de bany, que va ser una escena molt difícil d'il·luminar per què estàvem en un set, no era un bany real, i teníem el repte de com aconseguir crear aquesta sensació que genera la pel·lícula. Jo estic molt content com va quedar la fotografia, i crec que l'èxit és de Mariano Suárez. Jo només li vaig transmetre que és el que necessitava transmetre per ser una mica més efectista i res més.


-Un altre detall que m'ha agradat molt perquè ajuda a implicar-més amb els, és que les reaccions que tenen en escenes d'horror són molt naturals. No sé si ho has buscat expressament o ho has aconseguit de forma natural.

En els meus quatre pel·lícules, en les que vaig escriure el guió, els meus protagonistes reaccionen tal com reaccionaria jo. Crec això funciona molt bé en Aterrados, perquè són gent normal com sóc jo, de classe mitjana, treballadora, i que els estan passant coses raríssimes. I el no voler crear un estereotip dels personatges fa que la gent s'impliqui de seguida amb ells, o si més no la majoria d'ells.




-Abans comentaves l'escena de la dutxa, que és brutal. Explica'm com es va rodar aquesta escena?

Va ser molt difícil. Per al que va ser la pel·lícula, rodar aquesta escena ens va costar dos dies i mig, dels vint que va durar el rodatge d'Aterrados. En realitat vaig demanar quatre dies per fer aquesta escena i em van donar només dos dies i mig. Va ser l'única escena que vam rodar a set, ja que la resta de la pel·lícula la vam rodar en cases de familiars. Va ser molt bonic rodar-perquè van ser els tres últims dies del rodatge. Llavors, ja estàvem més relaxats, però jo tenia molt present que aquesta escena havia de quedar molt bé perquè sinó queia la pel·lícula. Aquesta era una escena molt important per a mi, que no s'havia vist mai una cosa semblant en cinema argentí, i per això vaig haver de confiar plenament en el meu company Marc Verd, el meu realitzador d'efectes especials. Amb ell que vaig estar implicat en la construcció de grans moments com el del bany o el de l'infant assegut al menjador. Va ser difícil, perquè en realitat no em conformava res quan la filmava, però sabia que de tot el que vam gravar hi havia alguns momentets que servien, llavors vaig construir l'escena en postproducció amb petits fragments. Jo mateix vaig editar aquesta escena perquè era impossible de muntar d'una tirada.



-Ja encarant el futur, es parla d'Aterrados 2. Has comentat que ara treballes al costat d'un agent nord-americà, per la qual cosa no sé com acabarà el tema. Parla'm del futur.

Aterrados 2 ja és escrita. Hi ha una primera versió del guió, d'unes cent pàgines, que està obert a retocs. Teníem la il·lusió de rodar-l'any que ve, però no sé si ho aconseguirem, perquè m'estan proposant altres coses. Com dius, ara amb l'agent nord-americà possiblement sortirà treball enllà, i Aterrados 2 em complica fer-la a l'Argentina. Però bé, he de veure i analitzar un munt de coses de cara a l'any que ve per veure si puc filmar-ràpid en 2019 o va a haver d'esperar un any o dos més.


(Finalment serà un remake americà d'Aterrados, tal com es mostra a la pàgina web oficial de Demián Rugna



-Ja per acabar, et volia preguntar en general pel cinema de terror a l'Argentina. Fa molts anys que es fa cinema de terror al teu país, sent potser en els últims vint que han aparegut una sèrie de realitzadors que estan allà insistint, com els germans Onetti, García Bogliano, etc. Hi ha molts, però fa la sensació que és just ara quan el cinema de terror argentí està circulant amb més fluïdesa per festivals de tot el món. Per exemple, aquest any a Sitges, Argentina presenta 8 pel·lícules. És com si l'Argentina ara estigués explotant pel que fa a cinema de gènere de terror. ¿Això per què és? Hi ha més ajudes? O és per què es plantegen pel·lícules amb perspectives més internacionals?

És molt bona la teva pregunta. Nosaltres, com a gran part del món, el cinema ho fem amb el suport de l'Estat i sense ell no podríem desenvolupar la nostra pròpia cultura. Després de la dictadura militar que vam tenir, l'Institut del Cinema, a través de la seva llei de cinema, va fomentar les pel·lícules que tenien un caràcter més social. Llavors vam tenir dues dècades, exactament gairebé vint-i-quatre anys, que vam estar sense estrenar en sales de cinema comercial una pel·lícula de terror. I això es nota, perquè després de Narcís Ibáñez Menta, que després es va venir aquí a Espanya, no hi va haver un creador de gènere de terror a l'Argentina. Però això té a veure per què tampoc l'Institut del Cinema donava suport a la mirada d'un realitzador de gènere de terror. D'una banda estava bé per què es feia costat a el revisionisme nostre, però alhora se'ns marginava des dels jurats. És per això que la meva primera pel·lícula està feta en anglès, i la meva segona pel·lícula és un manifest a aquest moment. Després hi va haver un break on la força d'empenta de la sang jove es va fer notar, molta nascuda en els anys 80 i que va créixer veient a Spielberg, i això va influir a una generació de cineastes que volien fer un cinema de terror diferent, i això sempre ens ha unit als cineastes argentins. El que va fer l'Institut del Cinema farà uns cinc anys enrere va ser dir "eh, hi ha moltes pel·lícules pensades per al públic de fora, anem a ajudar-los". Llavors va començar a partir de l'any 2008-09 a donar suport més aquests projectes. Sé que és llarga la meva resposta, però crec que estic és important subratllar-ho, perquè si bé van començar a aparèixer projectes de gènere de terror i subsidiats per l'Estat, és important marcar que no sé si avui en dia continuarem veient moltes més pel·lícules de terror a l'Argentina, per què tots aquests subsidis, igual que aquí a Espanya, els estan començant a treure. I no només em refereixo al cinema de terror sinó a tots els subgèneres, a retallar les despeses en cinema, i perjudicant així a tota la indústria de cinema a Argentina.


-Et noto molt pessimista.

La visió sobre el gènere fantàstic és d'un balanç molt positiu, perquè s'ha aconseguit instal·lar al cinema argentí la idea que nosaltres fem les nostres pel·lícules de terror i això és molt bo, amb els nostres monstres. I potser no podem competir amb Hollywood, però podem donar una versió des de la nostra pròpia cultura, des de la nostra pròpia llengua, des dels nostres propis personatges, un estil de pel·lícules propi i que la nostra gent consumeix en cinemes. Però de cara al futur sí que és cert que el cinema fantàstic estarà integrat amb la resta de cinema argentí, però si seguim pel camí a què ens dirigim, en l'àmbit cultural el país està fotut.


Moltes gràcies pel teu temps. Et desitjo molta sort en el futur.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris