Entrevista: Dyanne Thorne i Howard Maurer

Un dels mites vivents de cinema exploitation dels anys setanta és Dyanne Thorne, coneguda pel fandom del gènere de terror per la seva mítica interpretació de Ilsa en la saga iniciada per Don Edmonds el 1974 amb Ilsa: She wolf of the SS. En aquest primer lliurament de la saga Dyanne va interpretar un paper que la faria ser recordada per sempre, Ilsa, una implacable oficial nazi que vol demostrar a Hitler que la dona també està preparada per defensar el tercer Reich en el camp de batalla, sota l'argument que elles suporten millor el dolor. Aquesta teoria la portarà a experimentar despietadament amb dones presoneres d'un camp de concentració. En posteriors seqüeles també faria experiments semblants en gulags i en dictadures africanes.


Dyanne Thorne, la mítica Ilsa "la lloba de les SS", la vam poder entrevistar durant el Festival de Sitges 2018


Després de dècades de silenci en el món de cinema, Dyanne Thorne va decidir fa uns anys tornar a través de breus papers en pel·lícules de gènere de terror independent, sempre acompanyada del seu marit: Howard Maurer, amb qui ja va treballar en algunes entregues de la saga Ilsa. Els dos actors van venir a Festival de Sitges 2018 per a participar, dins del programa d'activitats de la secció Brigadoon, a una conferència davant del públic sobre la pel·lícula Greta - Haus ohne Männer, l'aportació personal [i sense llicència] de Jesús Franco a la saga d'Ilsa, en què tant Dyanne Thorne com Howard Maurer van ser protagonistes.

Per la nostra part, abans d'això, vam poder entaular una entrevista amb els dos actors. Ho vam fer acompanyats dels companys de Febre de Cabina, i la sensació que ens van deixar a tots dos mitjans és que Dyanne i Howard són un entranyable matrimoni, molt afable i amb moltes ganes d'explicar a les noves generacions la seva experiència.

A continuació, teniu disponible la breu entrevista que vam poder fer-los. Totes les declaracions que Dyanne Thorne i Howard Maurer van testimoniar en la seva conferència a Brigadoon el passat 12 d'octubre sobre la saga de Ilsa, i més concretament sobre Greta - Haus ohne Manne, la polèmica falsa seqüela dirigida per Jesús Franco. Gaudiu-ho, això és or pur.


(Howard Maurer - Dyanne Thorne)


-Han passat molts anys des de l'estrena de Ilsa: She Wolf of the SS. Què sents avui en dia quan la gent et parla sobre la pel·lícula? Creus que la teva pel·lícula encara es veuen actuals?

Howard Maurer: Primer de tot, quan algú ens parla sobre la pel·lícula nosaltres els estem molt agraïts, i alhora sorpresos. Han passat quaranta anys i crec que la pel·lícula encara es veu actual. Molts dels que la comparteixen amb nosaltres ens ho diuen, que hi ha molts efectes especials, i tot i que avui hi ha noves coses la pel·lícula encara es veu bé.

Dyanne Thorne: La majoria de el públic creu que prenem partit en temes polítics, però la política no és la feina d'un actor. No obstant això, si que és cert que algunes coses horribles que han ocorregut en el món són mostrades en aquestes pel·lícules, amb les seves diferències respecte a la realitat, com són el nazisme, comunisme, o el tràfic de dones en vaixells petroliers. Són històries basades en fets reals.

HM. Si la pel·lícula es fes avui estic segur que seria molt diferent del que és, amb més violència, amb més efectes especials, més explosions, etc.

DT: Així és. Jo puc fer broma amb la gent que li agradaria ser com Ilsa, i que aplaudeix les morts que provoca en les pel·lícules. Jo estimo les pel·lícules però odia l'Ilsa. I una cosa que la gent també se sorprèn és que al conèixer en persona l'Ilsa, és a dir a mi, descobreixen que és simpàtica, que no és europea sinó americana, i que avui dia es dedica professionalment a casar a gent. Això per a mi és bo, que se'm distingeixi del que va ser Ilsa.



-Tinc entès que el rodatge de Ilsa: She Wolf of the SS va ser complicat per l'escassetat de temps, pressupost, i a més amb mal ambient entre companys. ¿Que en recordes? Hi va haver alguna escena que et neguessis a rodar?

DT: Van haver-hi algunes escenes que no vaig voler prendre part, unes escenes que qualsevol dona mai hagués volgut fer. De totes maneres prefereixo quedar-me amb el costat positiu del rodatge, que va ser de baix pressupost, és cert. I encara que això sembli contradictori, recordo que als actors ens portaven un excel·lent menjar, tant per dinar com per sopar. Però un dia a la nit vaig sortir del tràiler on m'allotjava i vaig veure un McDonnalds, un foodtruck concretament, i que servia menjar als extres, que per cert van haver molts durant el rodatge. Tots ells s'alineaven al llarg de la foodtruck per comprar hamburgueses i beguda. Jo també volia el mateix que menjaven els extres, i l'endemà ja em van donar tiquets per poder menjar al McDonnalds (rialles), i aquesta és la veritat. I així, la resta del rodatge el vaig acabar menjant cada dia a McDonnalds.

HM: Fins i tot ara encara sols anar al McDonnalds (rialles).


-En els teus inicis professionals vas començar treballant com a model pin-up. Com et senties en despullar-te, en el sentit que avui les actrius controlen completament la seva imatge en els mitjans de comunicació.

DT: Jo no vaig ser una model pin-up. Totes les fotos pin-up les tinc guardades, que són amb nus, però res a veure amb la pornografia. Les primeres interpretacions en pel·lícules que vaig fer amb nus connectaven amb les fotografies que havia fet. I és que, per a això, la gent jove com jo en aquella època, amb poca experiència, utilitzava aquestes fotografies per promocionar-se, i també amb imatges extretes de les seves pel·lícules anteriors, perquè no teníem agent representant. La primera oportunitat de treball ferma que vaig tenir va ser en Encounter (1965), que la vaig fer amb una estrella de Hollywood actual [Robert de Niro].



-Quan us va venir Jesús Franco a proposar-vos treballar en Greta - Haus ohne Männer, com us planteja la pel·lícula? És conegut que finalment va acabar sent una falsa seqüela de la saga Ilsa, i que a més estava basada en fets reals.

DT: És cert, la pel·lícula estava basada en uns segrestos que van ocórrer en un sanatori de Paloma, a Portugal. Howard i jo havíem de co-protagonitzar-la. La pel·lícula no havia de tenir res a veure amb Ilsa, i el seu primer títol era "No man 's land", i tractava sobre una periodista que s'endinsa a aquest sanatori per intentar alliberar a la seva germana i escriure posteriorment la veritat del que passa a aquest lloc. El que connecta la pel·lícula amb la saga Ilsa és que també té una base argumental verídica, tal com he dit abans, i en aquest cas sobre noies universitàries segrestades. Abans van ser les massacres de Hitler, les propiciades per Lenin, etc. Amb Jesús Franco havia de ser diferent. Ens van vendre la idea que faríem una pel·lícula titulada No man's land amb un guió que co-protagonitzaríem.

HM: Va ser ridícul, ens van enganyar.

DT: Es van rodar escenes que no estaven en el guió, i quan vam veure la pel·lícula completada ens vam adonar que aquell primer guió no tenia res a veure amb el que va acabar sent, es va convertir en una altra cosa. A més, quan em va contractar Jesús Franco, em va dir que a la pel·lícula no hi haurien nus per sota de la cintura (rialles). La veritat és que era molt bon home, i amb la seva dona, Lina Romay, va ser meravellós treballar. Al final, mai vam saber com va ser el títol correcte, si Wanda, Greta, Ilsa o No man's land, i per desgràcia avui ja no queda ningú perquè ens doni cap explicació.




CONFERÈNCIA A BRIGADOON

-Què sentiu al veure que quaranta anys després el públic segueix mostrant interès per Ilsa?

HM: aquestes pel·lícules es van fer fa més de quaranta anys i se segueixen veient, fins i tot a la Xina i el Japó. És una meravella veure com segueixen funcionant bé aquestes pel·lícules, que segueix l'interès del públic, uns més grans i altres més joves. Dyanne rep emails de totes les parts de món. Però nosaltres avui en dies tenim un negoci en què vam casar a la gent. Dyanne és doctora en filosofia i religions, a més d'actriu, igual que jo, però igualment ens dediquem a casar a gent a Las Vegas, i allí ve gent de tot el món que es casa amb Dyanne disfressada de Ilsa. Encara li queda bé el vestit (rialles). Quan la gent coneix Dyanne en persona se sorprenen, perquè ella no té res a veure amb Ilsa.


-Tant la política com els successos reals en base argumental sempre han estat presents en la saga de Ilsa. ¿Que ens podeu dir d'això?

DT: La primera pel·lícula de la saga que vaig fer va ser Ilsa: She Wolf of the SS, i la vaig fer just abans que ens caséssim. Ell va pensar que una noia com aquesta que sortia en el pòster, tan dolenta, però atractiva, havia de ser per a ell. La pel·lícula és molt interessant, però després de fer-la em van dir que no tornaria a treballar mai més com a actriu al cinema i em van aconsellar que comencés a dedicar-me a una altra cosa, que me n'anés a casa a tenir nadons. Curiosament, a la setmana següent de fer Ilsa: She Wolf of the SS em van cridar per treballar i no he deixat de fer-ho al llarg de quaranta anys. També vull afegir que, a més de Ilsa: She Wolf of the SS, també Ilsa, Harem Keeper of the Oil Sheiks i Ilsa the Tigress of Sibèria estan basades en fets reals. La primera amb successos de quan estava Hitler i la segona amb segrestos de noies que les convertien en esclaves. La dona d'un amic de Howard li va passar una cosa semblant, ja que va ser segrestada i per això coneixen la història de primera mà: es veu que mentre estava segrestada juntament amb altres, hi havia moments que anaven tots junts de compres, i va ser en aquest moment quan ella va poder escapar. Per això, posteriorment va poder fer vida. La tercera part de la saga, Ilsa the Tigress of Sibèria, també està basada en fets reals, més relacionats amb Lenin, amb tortures, presoners, temes polítics, etc. Moltes vegades se'ns ha relacionat tant a Howard com a mi amb la política, i nosaltres no tenim res a veure amb ella. Nosaltres no jutgem a ningú, només om actor i més el que volem inspirar és pau i democràcia.




-Què recordeu de l'estrena a cinemes de Ilsa: She Wolf of the SS?

HM: Un cop es va estrenar Ilsa: She Wolf of the SS en cinemes, Dyanne i jo ja estàvem promesos, i va ser quan vaig convidar a la meva mare al cinema per veure l'estrena. Al cap de pocs minuts de començar la pel·lícula ella va sortir de la sala, igual que alguns amics nostres que ens van acompanyar, i fins i tot una estrella de cinema amiga de Dyanne que també es va venir a veure-la. Molts li van dir a Dyanne que després d'aquesta pel·lícula mai més la cridarien, i ironies de la vida, a la setmana i a la van cridar per treballar. Així que mai se sap, i a Dyanne, qui li havia de dir que quaranta anys després estaria fent conferències i entrevistes per tot el món comentant la pel·lícula.


-¿Dyanne, has estat seguidora de cinema naziexploitation sorgit posteriorment a Ilsa: She Wolf of the SS?

DT: Durant molts anys vaig ser actriu de teatre de comèdia, i la violència és una cosa que mai m'ha agradat. Però crec que va ser una meravellosa oportunitat fer-les, perquè durant anys vaig estar fent el mateix tipus de treball, que és la comèdia, i amb Ilsa vaig poder fer el contrari. Poder canviar la rutina de treball va ser un desafiament laboral i alhora una cosa molt positiva per a mi. En la pel·lícula, la gent que és molt dolenta no sap realment que ho són, simplement actuen així per què sí. I no, no he estat una seguidora d'aquest tipus de pel·lícules, però les que he fet les he gaudit.


-I de Greta - Haus ohne Männer el record és positiu? ¿Com era treballar amb Jesús Franco?

HM: Pel que fa a aquesta pel·lícula, Dyanne es penedeix d'algunes coses que a ella no li hagués agradat fer. A més, el guió que nosaltres teníem no és el guió que realment es va utilitzar per a la pel·lícula, ens ho van canviar, fins i tot a ella, en algunes escenes que havia rodat, després en el muntatge les feien encaixar amb altres, com una mena de Photoshop alterant descaradament el que havia escrit en el guió, per no parlar del consentiment de Dyanne. La pel·lícula no l'arribem a veure fins fa poc.

DT: Jesús Franco era un director meravellós i a més un bon director, el que passa és que era molt atent amb les noies i buscava molt els nus femenins, però en Greta - Haus ohne Männer en realitat tracta un fet real que va succeir a Portugal. Es veu que la germana d'un periodista va ser segrestada i abusada brutalment. Durant la pel·lícula, Jesús Franco parlava set idiomes, i com hi havia actors de tot el món Jesús els parlava a cada un en el seu idioma. Llavors, entre nosaltres, no podíem parlar perquè no ens enteníem la majoria, i això era difícil perquè no hi havia comunicació entre els actors. Només ell podia parlar amb cada un d'ells.

HM: A causa de la diferència d'idiomes que es parlaven en la pel·lícula, després Greta - Haus ohne Männer due doblegada, i clar, quan la vam veure, no fa molts anys per cert, se'ns va fer estrany, perquè moltes de les coses que havíem dit havien canviat. A més, sentir aquestes veus diferents de les nostres se'ns va fer raríssim. Llavors, vam voler demanar explicacions per això, però ja no quedava ningú: Jesús Franco ja no hi era, la seva dona Lina tampoc, ni tan sols el productor... Nosaltres érem els únics que quedàvem.


(Lina Romay - Dyanne Thorne)

DT: Igualment sempre cal mantenir el somriure i el sentit de l'humor, és molt important. Cal fer les coses amb interès, i si us voleu dedicar al cinema sempre és bo sentir els consells dels quals en saben més.

HM: Jesús Franco, a part de ser un bon director, era un gran músic. Tocava la trompeta en un grup de jazz, si no recordo malament. Recordo que quan rodava les pel·lícules feia alguna cosa que mai li vaig veure fer a cap altre director, que és que agafava a tot el repartiment i l'hi portava a menjar marisc amb bon vi. Era meravellós. I durant el rodatge, ja que com hi havia molts idiomes va ser força complicat. Nosaltres ens dedicàvem a obeir ordres, "tu aquí, tu allà", no hi havia cap comunicació, i per això, en aquest sentit, el rodatge no va ser molt divertit. Però sens dubte va ser molt més divertit fer la pel·lícula que després veure-la, simplement perquè el que van fer no tenia res a veure amb el que pensàvem que acabaria sent.

DT: Voldria destacar que el principi de Greta - Haus ohne Männer és molt bonic, sembla fins i tot una pel·lícula de Disney, amb localitzacions en una ciutat de Suïssa. També afegeixo que el títol de la pel·lícula autèntic no és "Ilsa", i per tant no és una seqüela de la saga Ilsa. Amb el temps el títol va anar canviant de nom, i de fet, inicialment la pel·lícula havia de dir-se "No man's land", però va ser canviant a altres diferents títols.


-Que hi ha de veritable en tota la polèmica sobre aquest projecte titulat Ilsa Meets Bruce Lee In The Devil 's Triangle"?

Igual com Greta - Haus ohne Männer no té res a veure amb Ilsa, també vull aclarir, perquè m'ho pregunten sempre, que mai hi ha hagut una pel·lícula amb Bruce Lee. Aquesta pel·lícula de la qual es parla mai es va arribar a realitzar, ni tan sols arribem a conèixer a Bruce Lee, encara que sí que és cert que existia un pla per fer la pel·lícula, fins i tot jo em vaig arribar a preparar per a ella entrenant arts marcials. Però curiosament es va arribar a escriure una crítica sobre la pel·lícula, quan aquesta pel·lícula no existeix, llavors és una cosa molt curiosa. Jo respecto molt als periodistes, perquè un dels meus primers somnis de petita era ser periodista, abans fins i tot de ser actriu, però en aquest cas la crítica que es va escriure no tenia cap sentit perquè no vaig fer cap pel·lícula amb Bruce Lee.



-Quina és la vostra pel·lícula favorita de les tres que componen la saga de Ilsa?

DT: La meva favorita és la de Sibèria. La primera es va fer amb molt poc pressupost, però es va fer d'una manera brillant i més ens va donar la popularitat. El segon lliurament de la saga, que és la de La hiena del Haren [títol castellà], que està basada en uns fets reals, la considero també com molt poderosa, però crec que la de la tigressa de Sibèria [títol espanyol] és la que més m'agrada per les condicions en què en el seu moment es van rodar, juntament amb el context polític. També vull destacar la pel·lícula Reial Men (1987), que vaig gaudir molt el rodatge, però insisteixo que la meva favorita és la de Sibèria.

HM: La meva favorita és la que ella digui (rialles).

DT: Això és un consell per a tots els matrimonis (rialles) 


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris