Nascut a l'Uruguai, el
cineasta Guillermo Amoedo ha consolidat la seva
carrera professional a Xile com a guionista i director. Ho ha fet amb
la productora Sobras Films, que molts coneixeran per ser la
responsable de títols com The Green Inferno,
Aftershock o Toc Toc, una productora que anualment
produeix títols de gènere de terror d'una manera estable i
que , només per aquest motiu, ja li hem de donar el seu
merescut respecte indiferentment de la qualitat final que puguin
haver tingut les seves produccions. Com
comentava, Guillermo Amoedo és un dels actius
importants en aquesta productora, sent coguionista dels
títols exposats, però també responsable d'obres més personals com
l'excel·lent -i premiada a Sitges- The Stranger (2010) i
la recent El Habitante (2017). Tots dos títols demostren que
Guillem Amoedo és fidel al gènere de terror, té
talent per escriure i dirigir, i ningú pot negar que el futur de
cinema de terror passa per la seva mirada.
Amb motiu de la
presentació mundial de El Habitante al Festival de Sitges
2017, vam aconseguir entrevistar Guillermo Amoedo. Vam
poder comentar amb ell la seva nova pel·lícula, però també vam
aprofitar per preguntar-li per la situació del gènere de
terror a Amèrica llatina, per Sobres Films, la realitat virtual
(VR), i per la seva pròxima pel·lícula. Crec que finalment va
quedar una entrevista molt rica en contingut, i sobretot també, la
sensació que Guillermo Amoedo té les idees molt
clares del que vol. Recomano la seva lectura.
-A la presentació de la pel·lícula
vas comentar que El Habitante ha arribat molt justa per a la
première mundial a Sitges, a causa de certs imprevistos que van
sorgir arran del terrible terratrèmol que va succeir a
Mèxic.
Estàvem acabant la pel·lícula i va passar el de
terratrèmol. Coincidia just quan estàvem fent la correcció del
color, i tot es va retardar una mica, però el més important és que
tots vam estar bé i la pel·lícula va poder arribar aquí. De fet,
com vaig comentar, el nostre objectiu era que la première mundial
fora a Sitges, i teníem marcada la data de la projecció de la
pel·lícula al festival com una cosa de vital importància. És per
això que el retard d'uns dies a la conclusió de la postproducció
va implicar acabar la pel·lícula a tota velocitat, però crec que
ho hem aconseguit i a més aconseguint un bon resultat
final.
Guillermo Amoedo - Gabriela de la Garza (actriu) - Vanesa Restrepo (actriu) |
Primer de tot la
meva relació va començar amb Nicolás López i Sobres, i
després vaig conèixer a Eli Roth. Jo sóc uruguaià i vaig anar a
fer un màster de guió a Xile, i va ser durant els meus estudis que
van demanar guionistes per a una sèrie de televisió que produïa
Sobres. Llavors vaig enviar un guió, després vaig quedar amb ells i
finalment ens vam posar a treballar junts. Era una sèrie de comèdia,
però a més de participar-hi com a guionista també ho vaig fer en
altres projectes del mateix estil. Entremig va sorgir la
possibilitat de participar en Aftershock, amb Eli Roth de
director, i va ser allà quan el vaig conèixer. A més, amb el
temps, vaig poder treballar en altres guions amb Nicolás López
relacionats amb el gènere de comèdia, però també hi va haver
espai per a participar en altres produccions de terror. Una d'elles
va ser també amb Eli Roth, The Green Inferno. I va ser
amb Nicolás de productor que vaig fer el meu debut en la
direcció al llargmetratge, que va ser amb The Stranger
tal com comentaves. Tot ha estat un procés que va començar amb
comèdies, després passem a gènere, i finalment hem acabat
combinant els dos gèneres.
-Una
de les coses que em sorprèn del teu primer treball com a director
pel que fa a la segona és que The Stranger és una pel·lícula
pensada per al públic nord-americà, en canvi El Habitante és
una pel·lícula amb títol en espanyol, rodada en espanyol i amb
actors llatins. A què es deu aquest canvi de perspectiva per part de
Sobras Films a l'hora de produir les dues pel·lícules?
El
Habitante és una coproducció mexicana, i la pel·lícula té
l'estímul mexicà. De fet està pensada també per al públic
mexicà, encara que sense oblidar una voluntat a repercutir a
l'exterior. El fet rodar-la en espanyol era un risc a l'hora de
seguir els diàlegs per part d'altres regions que parlin el mateix
idioma, és a dir, pel canvi en l'accent, però penso que excepte
dues o tres paraules l'espanyol que es parla a El Habitante és
molt fàcil de seguir. Vaig tractar que els diàlegs
fossin els més versemblants possibles amb la història i
que es puguin entendre en qualsevol país de parla hispana.
-
El Habitante l'has escrit tu sol, de la mateixa manera que
The Stranger. La sensació que em dóna al veure les
dues pel·lícules és que tens una manera d'entendre l'horror molt
pròpia, i que es diferencia molt de quan has hagut de col·laborar
en guions de pel·lícules dirigides per Nicolás López i
Eli Roth. Quan coescriure els guions de
The Green Inferno, Toc Toc, i altres
pel·lícules, t'has sentit còmode en tot moment?
Sí.
Quan coescrius guions un ha d'entrar en el cap de l'altre i
treballar conjuntament a partir d'una premissa, una idea o una
història, el que sigui, per així poder armar-la. De totes maneres,
al final qui té l'última paraula sempre és el director i és
qui ha de tenir la visió general de la pel·lícula. Crec també que
és divertit variar d'estil, per què jo vaig aprendre molt amb
Aftershock i The Green Inferno, i que aprofito per
reconèixer que mai havia vist pel·lícules de caníbals.
És per detalls com aquest dels caníbals que vaig haver d'obligar-me
a mi mateix a investigar, a fer alguna cosa que per iniciativa pròpia
no hagués fet, i això et porta a investigar i aprendre altres coses
noves. Per tant, penso que això és molt enriquidor per a un
cineasta, a més d'aprendre d'altres directors com Eli Roth, de la
seva visió, gustos i estil. Això sí, també he de reconèixer que
de vegades no coincidíem en algunes decisions, però l'única
veritat és que la pel·lícula pertany a director i només ell ha
d'estar segur del que està manant.
-Amb El Habitante
s'aprecien algunes referències a pel·lícules d'exorcismes, com
clàssics tipus L'Exorcista, o obres més de sèrie B com
Anticristo. Tenies aquestes pel·lícules en ment quan vas
treballar la pel·lícula?
L'Exorcista és el referent.
Està clar que si fas una pel·lícula d'exorcismes el referent
sempre serà la pel·lícula de William Friedkin com a obra
clàssica del tema. Hi ha un gest de complicitat a la pel·lícula
que és quan el capellà ve a veure la mare, que encara que no és
idèntic a l'original es noten certes semblances. Nosaltres vam voler
buscar un gir al gènere i oferir alguna cosa una mica diferent,
que no estigui fet abans, perquè crec que precisament en aquest
subgènere ja hi ha moltes produccions semblants, llavors vam decidir
crear un personatge que s'aproximés a Hannibal Lecter. Per
tant, estem parlant d'un referent allunyat del subgènere dels
exorcismes. Hi ha altres referències en la pel·lícula més subtils
i puntuals que el públic segur que sabrà detectar.
És un tema delicat, perquè quan fas el guió
penses en el millor per la història, i la pel·lícula demanava que
el dimoni fos encarnat per una nena i fes servir un to adult no apte
per als més joves. Per al càsting busquem a moltes nenes. Durant
aquest procés de recerca jo estava a Xile, i m'anaven manant vídeos
de moltes nenes que a poc a poc anàvem filtrant, entre els quals es
trobava el de Natasha, però a diferència de la resta de candidates
a interpretar a Tamara he de reconèixer que Natasha ja va destacar
des del primer dia que va aparèixer en la primera sessió. Finalment
la vam escollir, i la vaig voler conèixer en persona, però no va
ser possible fins que per fi vam viatjar a Mèxic i a per
preparar el rodatge de El Habitante. L'altre punt important
era saber com respondria la família i veure si el projecte podia ser
viable amb ella, ja que cal tenir en compte que no és fàcil per a
uns pares que la seva filla participi en una pel·lícula
d'exorcismes. És per això que abans de conèixer-la ja els vaig
enviar als seus pares el guió perquè el llegissin i valoressin la
possibilitat de deixar la seva filla participar en
la pel·lícula, i la seva resposta va ser positiva, perquè van
entendre que més enllà d'un parell de línies, per Natasha el
rodatge seria com un joc. Finalment Natasha va treballar
com una professional, com una actriu que porta molts anys en
això, i fins i tot li va agafar gust al terror i la idea
d'espantar, i penso que s'ho va passar molt bé durant el
rodatge.
-I què hi ha del maquillatge que porta
Tamara?
Natasha tenia diàriament 3h de
maquillatge i potser s'avorriria una mica en el procés de
caracterització, per què no és el més entretingut d'un rodatge
això d'haver de matinar per seure en una cadira i que et maquillin,
però la resta s'ho va passar genial espantant els tècnics.
Insisteixo que treballar amb ella va ser com treballar amb una
professional adulta, i tots els diàlegs els va assajar com una
actriu més.
Natasha Cubría |
-Llavors entenc que no s'ha doblat cap
diàleg de què parla.
No, per a res, tot el que Tamara parla
surt de la boca de Natasha. A ser més concret, el 95% de la
pel·lícula té diàleg escènic dels actors, i només aquest petit
percentatge restant va ser doblat en estudi, que es va fer a causa de
la presència imprevista de soroll. En tot cas no han estat les parts
que parla Tamara.
-I més enllà de l'experiència
amb Natasha Cobria en el rodatge, com va ser l'experiència
de rodar El Habitante? Hem parlat de les dificultats que van
sorgir per culpa de terratrèmol durant la postproducció, però
durant el rodatge es va produir algun imprevist més?
La
dificultat principal sempre és el temps, perquè s'agrairien sempre
més dies per rodar. Finalment vam rodar la pel·lícula
en vint dies, però he d'agrair que tot l'equip va ser
magnífic, tant els actors, com el departament d'art, etc. Però no
hi va haver cap dificultat més enllà dels típics problemes de
rodatge.
Vanesa Restrepo |
-Et volia preguntar també pel cinema
de terror a Amèrica llatina. Cada any el Festival de Sitges inclou
més produccions hispanes i, el més important, amb més qualitat en
els seus acabats finals. Però també és cert que fa la
sensació que la indústria llatina no acaba de consolidar-se com un
referent en el gènere, en contrast per exemple com sí que ho
han aconseguit Europa o els països de l'est asiàtic. Què li falta
a Sud-amèrica per acabar de desenvolupar una indústria
cinematogràfica forta i, especialment, consolidar la de
terror?
Falta més suport al cinema de gènere, ja
que el seguiment que té per part del públic és menor en
comparació amb altres gèneres. Hi ha títols que tenen presència
en festivals locals i guanyen premis, i aquests són els que creen
més rellevància. Penso que allà encara cal implementar la idea que
el cinema de gènere és tan vàlid com qualsevol altre, i que també
pot arribar a ser més complicat fer una pel·lícula de gènere que
un drama o una comèdia, per exemple. Crec que cal que la gent es
prengui seriosament el terror, i també és important que hi hagi
fons i inversors que donin suport.
-La pirateria en els països
hispans és molt important, i és probable que un gènere allà menor
com el de terror es ressenti més d'això. Realment aquest és un
dels factors que frenen el desenvolupament d'una indústria més
sòlida i constant de cinema de terror?
És un problema però
no el problema principal. Igualment crec que s'està creixent cada
vegada més, i sobretot per part del suport Finestra
Sud- Blood Window, que estan incentivant el gènere allà.
Però sobretot l'important és el que comentava, que necessitem gent
que es prengui el gènere de debò de la mateixa manera que es prenen
el drama i la comèdia.
-Ets nascut a Montevideo, com està la
situació allà?
Porto més de 10 anys vivint a Xile i
amb prou feines tinc contacte des de la distància amb amics i
familiars. Allà estan sortint alguns cineastes interessants
com Gustavo Hernández de La Casa Muda
entre altres autors que estan creixent. Però la realitat
és que Uruguai és un país de 3 milions d'habitants i hi ha menys
diners que en altres països, per tant menys possibilitats de fer
pel·lícules. De totes maneres crec que el cinema de gènere a
Uruguai amb poc estan aconseguint fer un nínxol, i això amb el
temps ho farà créixer.
-Quins projectes tens al cap de
cara al futur? Esperem tornar a veure't aviat a
Sitges.
Tant de bo! He escrit un guió que tinc moltes ganes
que acabi sent la meva pròxima pel·lícula. Serà un
thriller-terror que es dirà El Árbol Negro, que és la
història de jove un exnarcotraficant que ha de rescatar al
seu germà menor ficat d'una secta. És una barreja de gèneres entre
el terror, el thriller,... I també té un to particular.
-Veig
que insisteixes en la fe, en la línia amb El Habitante.
Si,
pot ser (rialles), però El Árbol Negro va per altra banda,
no serà tan religiosa i evident com ho és El Habitante. I
bé, insisteixo que és una pel·lícula que tinc moltes ganes de
fer, i també, per descomptat, poder-la estrenar aquí a Sitges.
Per cinema ho
veig complicat, sobretot en alguns gèneres. Crec que hi ha els
videojocs i el cinema, i al VR al cinema és una barreja de les
dues coses. El director de cinema determina l'enquadrament, i li diu
a l'espectador on ha de mirar i quina part escoltar, i la realitat
virtual són 360º. Crec que l'únic que pot aconseguir
interessant la realitat virtual és enganyar l'espectador, fer-li
creure que ell té el control de la situació i en realitat no és
així. Potser m'equivoqaré, però penso que el cinema segueix estant
a la pantalla. Veurem a veure, potser d'aquí a quinze anys
funcioni, però personalment prefereixo tenir l'enquadrament a mà i
guiar l'espectador el que té a veure en cada pla. La resta, ja que
si, potser està molt entretingut, però s'allunya a l'hora de
treballar una història cinematogràfica.
2 Comentaris
Es una lástima que un tema interesante sea redactado con esas faltas de ortografía...
ResponEliminaSe agradece el aviso. He revisado la entrevista y he podido corregir 2-3 errores que he encontrado.
Elimina