[Crítica] LA NIT DE HALLOWEEN - David Gordon Green, 2018


-DIRECCIÓ: David Gordon Green
-GUIÓ: David Gordon Green, Danny McBride (Personajes: John Carpenter)
-ANY: 2018
-DURACIÓ: 109 min.
-PÁIS: Estats Units
-MÚSICA: John Carpenter, Cody Carpenter, Daniel A. Davies
-FOTOGRAFIA: Michael Simmonds
-REPARTIMENT: Jamie Lee Curtis, Nick Castle, Judy Greer, Miles Robbins, Virginia Gardner,Will Patton, Toby Huss, Haluk Bilginer
-PRODUCTORA: Blumhouse Productions / Rough House Pictures / Trancas International Films. Distribuida por Universal International Pictures (UI) / Miramax. Productor: John Carpenter






Quaranta anys han passat des que John Carpenter juntament amb Debra Hill van realitzar aquella meravellosa Halloween. En aquest tràngol han anat apareixent nombroses entregues de la saga que han seguit fils argumentals propis, però, totes elles, respectant la decisió que va prendre John Carpenter sobre el futur de la saga -i que ell mai més tornaria a dirigir-: Michael Myers i Laurie Strode havien de tenir llaços sanguinis. Partint d'aquí, seqüeles casposes, telefilms avorrits, remakes, i fins i tot pel·lícules que res tenien a veure amb la saga, han estat la tònica fins ara. La productora Blumhouse va adquirir els drets de la franquícia i va aconseguir també la col·laboració de John Carpenter perquè es produeixi una altre Halloween (i a més s'encarregui de la BSO) en el seu 40 aniversari, amb una continuació directa d'aquella pel·lícula dirigida per John Carpenter en 1978. Per cert, a Carpenter li ha encantat la pel·lícula.

Així que esborrem tot el relacionat amb Halloween a partir de 1979. El director David Gordon Green ha estat l'encarregat de dirigir la continuació directa del títol original, a través d'un guió escrit per ell mateix al costat de Danny McBride, situant a l'espectador quaranta anys després dels terribles successos. Michael Myers està tancat en un centre de detenció psiquiàtric, i Laurie Strode ha vist créixer una família, amb filla i néta, però viu amb l'alerta permanent al fet que Michael Myers pugui tornar en qualsevol moment.

El que promet la pel·lícula és un cara a cara entre Myers i Strode, una venjança pel que va passar fa quaranta anys. La pel·lícula es proposa treballar aquesta idea, recuperant sobretot a una Laurie Strode poderosa, que s'ha preparat a consciència per al duel en tot aquest temps, vivint diàriament sota la paranoia constant i atrinxerada a casa amb tota mena d'armes i protecció. Jamie Lee Curtis broda el seu retorn, cosa que no podem dir el mateix que Myers. I és que Halloween aposta en excés per les regles fundacionals de l'slasher, les que al seu dia va caure com precursora, però que l'explotació va acabar ràpidament caricaturitzant cap Divendres 13. Michael Myers -interpretat de nou per Nick Castle- camina desbocat en aquesta seqüela i sembla gaudir com un nen en la seva nit de Halloween, regalant a l'espectador un ampli repertori de contundents assassinats, perdent així de vista el que demana comptar en aquesta seqüela: un duel. D'aquesta manera l'obsessió que mostrava Michael Myers per Laurie Strode en l'original no ha estat emulada per complet en aquesta seqüela, tendint així cap a un simple mata-mata que no interessa gaire. En tot cas, més tard que d'hora el destí s'acaba complint, i Gordon Green opta per utilitzar alguns mecanismes de cinema de terror més contemporani, com són l'entrevista a l'assassí en sèrie, el rastre de sang, el camuflatge de l'assassí entre la societat, el fora de camp com a eina de terror, picades d'ullet a favor de la nostàlgia... Per finalment deixar sols al ring de combat als protagonistes principals.

Un dels problemes que li veig a Halloween és l'excés de complex respecte a l'original. No només a través de diàlegs se li recorda a l'espectador el que va passar fa quaranta anys -per si algun despistat no ha vist el film de Carpenter-, sinó que constantment hi ha certs tics irònics amb el model original que no tenen sentit quan estem parlant d'una continuació directa. Al meu tot aquest exercici nostàlgic em sobra. Malgrat això, crec que la pel·lícula reuneix suficients elements creatius per allunyar-la de la insubstancial, però deixa un regust de material desaprofitat, sobretot amb l'ús que fa dels nous secundaris, especialment amb la parella de periodistes.

Hi ha dos detalls que Gordon Green aconsegueix fer punta a la màgia en la pel·lícula. D'una banda els crèdits inicials costats de l'escena inicial, que és un revivial sensorial el film de Carpenter, i que amb només aquests simples crèdits inicials a un se li posa la pell de gallina, igual que amb l'escena d'inici amb Myers desprenent maldat a manera expressionista. D'altra banda, veure Michael Myers alliberat i amb la màscara posada, deambulant pels carrers en nit de Halloween i per tant tornant a la seva infantesa (igual com va matar Judith Myers), amb nens disfressats espantant la gent i ell, sent un més de la festa, es llueix amb un gran pla seqüència de diversos minuts on evidencia la seva naturalesa més pura: el mal. Només per aquestes dues escenes ja val la pena veure la pel·lícula.

Halloween és una pel·lícula de terror per sobre de la mitjana, però com a seqüela directa la veig una mica descentrada. Perd el nord a estones en benefici de la sang i la recerca de l'aplaudiment fàcil. Però Halloween també és un espectacle festiu que té clar que ha de continuar una història, la seva condició de seqüela directa i per això aquesta vegada res de remakes encoberts, per liquidar-ho tot en un duel final d'alta intensitat en què el poder femení lluita contra al mal per fi alliberar-se de malson. O no.

Per cert, hi ha escena postcrèdits.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris