[Crítica] KILLING GROUND - Damien Power, 2016


-DIRECTOR: Damien Power
-GUIÓ: Damien Power
-ANY: 2016
-DURACIÓ: 88 min.
-PAÍS: Austràlia
-MÚSICA: Leah Curtis
-FOTOGRAFIA: Simon Chapman
-REPARTIMENT: Aaron Pedersen, Stephen Hunter, Harriet Dyer, Ian Meadows, Tiarnie Coupland, Maya Stange, Mitzi Ruhlmann 
-PRODUCTORA: Arcadia / Hypergiant Films. Distribuida por IFC Films






Molt ja s'ha escrit sobre Killing Ground, una pel·lícula australiana del 2016 que a línies generals va agradar bastant sobretot a la premsa més generalista, i per això precisament crec que val la pena fer una valoració més des d'una perspectiva de gènere. Voldria posar-la al mateix sac d'obres com Wolf Creek, Animal Kingdom o la recent Hounds of Love, un cinema que vaig posar un fil conductor argumental perceptible i sobretot un bon fer darrere de la càmera per part de directors joves que bé auguren un futur prometedor al cinema australià.

La pel·lícula no explica res de nou, però sí que té elements que la fan diferent de moltes obres semblants com les esmentades. Abans d'esbossar aquestes particularitats, comentar que la pel·lícula és un "Australian Gothic", en què una parella amb el seu fill van a passar un cap de setmana d'acampada en un parc natural, un lloc on coincidiran amb altres persones. Allà, dos homes rurals donaran caça amb tots i cada un d'ells.

Com deia, no es tracta d'una altra obra més del gat i la rata en què la supervivència en entorns naturals s'acaba convertint en alguna cosa de malson i violent. No negaré que això mola i que el podem trobar en la present pel·lícula, però Killing Ground no destaca precisament per recrear-se en aquests aspectes tant de gènere, ni tampoc per tenir personatges interessants, o girs argumentals, etc., sinó que dins el seu convencionalisme argumental la pel·lícula explora en el seu guió una sèrie de decisions que prenen tots els personatges -tant els bons com els dolents-, que sens dubte acaben per sorprendre a l'espectador per allunyar-se del comú en la ficció. És a dir, que les heroïcitats no existeixen, i en canvi sí que hi ha la malaptesa i la manca de valor. Humanitat, al cap i a la fi. Això és el que més m'ha agradat de Killing Ground.

El director i guionista de la pel·lícula és un tal Damien Power, un jove que de Killing Ground ha fet la seva opera prima. Amb ella demostra solvència, sap dirigir i més regala a l'espectador algun que un altre pla que els que entenguin de direcció cinematogràfica sabran valorar amb aplaudiments. De totes maneres, hi ha molts altres detalls que fallen i desentonen la pel·lícula, més enllà de l'argument convencional. Personalment, odi que una pel·lícula tarda a arrencar fins al minut 40, i que a més la violència quedi gairebé censurada -que no dissimulada-. De fet, seguint amb la violència, Power suggereix violacions, matances a nens i jocs mortals, i encara que de vegades la violència suggerida pot arribar a ser més angoixant que la visceral, aquí simplement sembla retallada. És com si la pel·lícula hagués estat suavitzada amb la intenció de ser una obra que tingui lloc en les televisions. Una pena, perquè fins i tot l'escena del nadó és molt cruel ...

En fi, una pel·lícula suposadament violenta en què uns ignorants donen caça a uns joves urbanites, però que la càmera sembla espantada de les escenes de morbo. Això últim no ho entendré, ni ho vull entendre. En tot cas, encara que estiguem davant d'una obra amb un argument molt típic, suavitzada, i a més escrita amb la cronologia alterada -cosa que no aporta res i és més molest que una altra cosa-, cal ser objectiu i reconèixer que Killing Ground té detalls sociològics que la fan interessant i a més té una fotografia acurada que aporta plans de gran bellesa. Una pel·lícula solvent, correcta, molt correcta ... Potser massa.  



Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris