"La vida y películas de Kurosawa y Mifune. El emperador y el lobo" (llibre)


GALBRAITH, Stuart. La vida y películas de Kurosawa y Mufune. El emperador y el lobo, Madrid: T&B Editores, 2005. Traducció: Mónica Rubio.
Pàg.: 647


"Si només et preocupa la forma en què dius alguna cosa, sense tenir res a dir, llavors ni tan sols la forma en què ho diguis tindrà cap valor. A més, la tècnica només està per donar suport a les intencions del director. Si tan sols es recolza en la tècnica, la idea original no apareixerà. La tècnica no engrandeix a un director, el limita. La tècnica sola, sense res a la doni suport a, sempre destrueix la idea bàsica, que hauria de prevaler".

"Sensei" (mestre) cridaven a Akira Kurosawa tots aquells que van treballar amb el director japonès. Un sobrenom que justificava el seu caràcter, personalitat, una manera de ser i actuar davant els altres, una actitud constructiva carregada de bondat en les seves intencions, alguna cosa que possiblement podem veure reflectit en dues de les seves pel·lícules més infravalorades: Barba-rossa i sobretot Madadayo. Les dues són pel·lícules que van ser capaços de capturar l'essència del caràcter de Kurosawa i transmetre-ho als seus espectadors: la bondat genera bondat. I és que les dues relaten històries que mostren l'alegria de viure i que, sobretot, van aconseguir (sobretot Madadayo) que expressessin el que Kurosawa sempre va creure: "Haurien de ser unes històries que, després de ser vistes, deixin un sentiment d'alegria". I així va ser, almenys per a mi.

El Emperador y el lobo és una obra biogràfica i crítica sobre la vida d'Akira Kurosawa, però també -encara que en un segon pla- seva relació amb l'indiscutible Toshiro Mifune, en el que podria considerar-se com "dues biografies en una". Una obra necessària per recordar dues llegendes extintes de cinema, completíssima, sincera, escrita amb el cor per Stuart Galbraith, un autor de renom mundial expert en material fílmic i sobretot al Japó, i que lògicament això li ha dotat de capacitat per escriure fins a 5 llibres relacionats amb el cinema. Entre ells es troba The japanese Filmography i Monsters are Attacking Tòquio!, en què molt possiblement l'amic íntim d'Akira Kurosawa, Ishiro Honda, tindrà un paper fonamental. Per tant, algú que coneix la matèria, un expert que va dedicar anys de la seva vida a la recerca d'informació a força d'entrevistes a amics i familiars de Sensei, però també dels de Mifune, encara que ell mateix reconeix en les primeres pàgines d'aquest llibre que mai va arribar a entrevistar cap dels dos. De totes maneres, Galbraith demostra al llarg de més de 600 pàgines que no ha perdut el temps, que estima el cinema, i sobretot Japó. Un veritable coco errant que escriu amb passió, però que no per això es decideix a excloure opinions de crítics internacionals, a canvi, pretén oferir-nos una obra completa, real, proporcionant al lector un ventall d'opinions de tota mena sobre la vida i obra de dues persones humanes, per sobre de tot, com vostè o com jo.

La bondat genera bondat. Això és el que he sentit en finalitzar El Emperador y el lobo, la sensació que encara que costi de creure en aquest món de caníbals ignorants que lluiten per viure millor a costa d'altres sense importar trepitjar, hi ha gent amb bondat, bona, empàtica, potser també amb caràcter i amb els seus defectes propis, humans al cap i a la fi, però bones, i això és una cosa que m'ha deixat molt tranquil al saber-ho. La sensació que potser al Japó les coses funcionen diferent, possiblement perquè són gent molt més disciplinada i que, sobretot, tant Kurosawa com Mifune mai van perdre les maneres que proporciona l'educació i la civilització de la societat arrelada al s. XX. És per això que penso que cal reivindicar avui més que mai pel·lícules com Rapsòdia a l'agost o Madadayo, pel·lícules que clarament reflecteixen una opinió per part de Kurosawa sobre tots aquests valors perduts en la societat d'avui a costa de modernitzacions proporcionades pels desenvolupaments que ofereix el capitalisme salvatge, a força de modes i pèrdua de valors culturals. És així, i és una cosa que ens intenta explicar Galbraith en diferents etapes de la vida de tots dos, la seva manera d'actuar davant els conflictes socials, econòmics i culturals de la segona meitat de l'any passat segle, com ara la situació que van viure tots aquells relacionats amb el cinema després de la 2a GM, la por atòmiques, la decadència de cinema oriental a costa de les produccions Hollywodienses (amb les posteriors caigudes a manera va dominar de productores cinematogràfiques japoneses), la mala experiència americana de tant Kurosawa com Mifune, les seves crisis personals, etc. Però també la vessant positiva, com l'èxit internacional de Rashomon i les seves conseqüències, o l'intent d'aixecar una indústria cinematogràfica japonesa morta amb projectes com El club dels quatre cavallers, una idea creada a quatre mans que va acabar en fracàs, però que el seu èpic és present, i encara que tot acabés en un intent de suïcidi per part de Kurosawa després del fracàs de Dodes'ka'den, la veritat és que l'amor i les ganes transmeses en aquest desig de lluitar per reviure el cinema a força d'esforç no té nom, o si, èpica. I és aquesta actitud de lluita i superació el que ha anat aconseguint Stuart Galbraith plasmar en aquestes pàgines al llarg d'aquesta extensa obra anomenada El Emperador y el lobo, fer humans a dos titans amb un tour de force com és la vida en si, i sobretot aconseguir que el lector neòfit no es desenganxi, que descobreixi passió en una biografia, i sobretot fer-li pensar que potser el cinema ens pot fer millor persona a tots. Potser, és això el que volia dir Kurosawa amb el de "la bondat genera bondat".

Un llibre amb múscul però fàcil de llegir, de lectura obligada per a tot aquell interessat en orient i el cinema japonès. Perquè estem davant d'una obra mestra, necessària, la crònica de dues vides dedicada a cinema i tot el que va implicar fer-ho, implicant també a les seves famílies lògicament, que gràcies a elles de ben segur s'ha pogut escriure aquest llibre. Però també la part fosca de la vida com la 2a GM que tant va marcar a Mifune en el seu caràcter, passant pels diferents canvis culturals al llarg de la segona meitat de l's. XX, les inquietuds de tots dos, negocis, el maltractament americà a Kurosawa a Tora! Tora! Tora !, l'aventura soviètica de Kurosawa també... Una història sobre el cinema japonès, la seva evolució fixada en dues persones, però que en cap cas pretén excloure altres si és que poden aportar elements d'interès, com dedicar-li unes pàgines -per exemple- a l'esmentat Ishiro Honda o altres estrelles nipones com Mizoguchi. Per què no? Insisteixo que estem davant d'una obra que ens parla de cinema japonès, però centrat en el llegat que van deixar les dues persones més importants d'ell, un director i actor de caràcters molt diferents, si, però que Galbraith aconsegueix fer-nos veure que potser no eren tan diferents l'un a l'altre, i que es volien, uns amics per sobre de tot malgrat el seu divorci professional en els anys setanta. Potser, el seu llegat cinematogràfic serà etern, però arribar a entendre'ls no, i per això El Emperador y el lobo demostra ser una obra imprescindible.




Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris