Llatinoamèrica consolida la seva presència a la programació del Sitges 2018

Ja comptem per setmanes els dies que queden per a l'inici del Festival de Sitges 2018. El que toca ara és estudiar el programa, un programa compost per més de 100 pel·lícules que van repartides en diferents seccions, de manera que, escollir quina pel·lícula veure no és una tasca fàcil. En aquest post vull ajudar-vos en les vostres seleccions, repassant les produccions d'origen llatinoamericà que es projectaran a Sitges. I per què cinema llatí? Doncs tan simple com per què any rere any va sorprenent positivament al públic de Sitges, sobretot per la seva bona factura tècnica i artística, i també per les seves idees fresques, cosa que en el seu conjunt li està servint per aconseguir més presència en cada edició de Festival de Sitges. Anem per parts.


Escollir quina pel·lícula veure a Sitges no és una tasca fàcil. En aquest post vull ajudar-vos en les vostres seleccions, repassant les produccions d'origen llatinoamericà que es projectaran a Sitges


On podem trobar un major nombre de produccions llatines a Sitges és a la Secció Oficial a Competició, que és on s'alberguen les pel·lícules que, segons el comitè de selecció del Festival, són considerades de més qualitat. Aquí trobem fins a sis pel·lícules llatines, algunes d'elles precedides d'excel·lents crítiques després del seu pas per festivals de prestigi com el de Canes, i aquest és el cas de Muere,, Monstruo, Muere, el segon llargmetratge del director d'origen argentí Alejandro Fadel. A Canes la hi va poder veure a la secció Un Certain Regard, entusiasmant a públic i crítica, amb una pel·lícula que promet una trama policial amb monstre inclòs i que, sense escassejar en gore, prefereix treballar més la insinuació i la falsa sensació d'estar a fora de perill. Diuen que es tracta d'una perfecta barreja entre cinema d'autor i la més gamberra Sèrie B.

Seguint amb el cinema argentí trobem Aterrados, una pel·lícula que es va estrenar fa mesos al país de Messi i va resultar ser la quarta pel·lícula d'origen argentí més taquillera de la història de país. A més, com el seu títol indica, va deixar aterrits a tots els espectadors, perquè si alguna cosa destaca el boca a boca és que Aterrits és una pel·lícula que fa molta por. I més tranquil·la sembla Animal, però no ho és. Aquesta vegada ens allunyem del gènere de terror, i de la mà del realitzador Armando Bo II, l'espectador s'endinsarà a un món de violència social en què un subjecte es veurà obligat a utilitzar el seu costat més animal per tal de sobreviure.



Lluny d'Argentina, però seguint en la Secció Oficial a Competició, trobem Siete Cabezas. Dirigida pel colombià Jaime Osorio Márquez, director que va visitar Sitges el 2011 per presentar la seva òpera prima El Páramo (i que va guanyar amb ella el premi a Millor director revelació del Festival de Sitges), tornarà a Sitges per presentar el seu segon llargmetratge. La pel·lícula explorarà la finalitat del món a través d'un Drac de set caps, el mateix que es narra en el mateix Apocalipsi (capítol 13 d'Apocalipsi). I per als que busquin una pel·lícula amb violència gràfica, per a això està Morto Ñao Fala (The Nightshifter), un film brasiler dirigit per Dennison Ramalho que suposa el seu debut com a director de llargmetratges. No obstant això, Ramalho ja va signar anteriorment el guió de Encarnaçao do Demonio, la violenta pel·lícula del prolífic José Mojica Marins, per la qual cosa ens podem imaginar que la seva pel·lícula no serà precisament una carícia a la cara de l'espectador.

Fora de la Secció Oficial a Competició hi ha altres categories iguals o més interessants, és el cas de la secció Panorama Fantàstic. Aquí es poden trobar tota classe de produccions de gènere fantàstic i terror, sobretot d'aquesta última, i de cara a l'espectador sempre és una garantia en cas de voler gaudir amb bon cinema de gènere. I clarament de gènere és Abrakadabra, la nova pel·lícula dels argentins Luciano Onetti i Nicolás Onetti, que després de presentar l'any passat el slasher Els Oblidats tornen a la càrrega amb una altra producció de terror que promet intriga i molta exquisidesa cromàtica a la fotografia. Seguint amb l'Argentina, també a la secció Panorama Fantàstic, podrem veure Luciferina, de Gonzalo Calzada. Ell és un dels principals promotors del gènere de terror a l'Argentina, ja que des dels anys 90 es dedica a dirigir curts i llargmetratges de gènere. Luciferina sembla que es recrearà en rituals satànics, sacrificis humans i fins i tot la presència del mateix Diable.



Menys aterridora, però sí més polièdrica pel que fa a l'exploració dels extrems de les persones, es troba Parallel, pel·lícula mexicana dirigida per Isaac Ezban. Ell es va encarregar de guanyar el premi Blood Window a millor pel·lícula llatina de 2015 amb Els Semblants, el seu segon llargmetratge. Parallel és definida pel mateix director com de "realitats alternes" i fins a la data ja ha recollit excel·lents crítiques en els festivals que ha estat presentada. Val a dir que Parallel ha servit a Isaac Ezban per fer el salt a Hollywood i dirigir l'adaptació cinematogràfica de la novel·la de terror Summer of Night de Dan Simmons, per a Sony Pictures, en la qual actualment es troba treballant.

Encara hi ha més cinema llatinoamericà que es presenta a Sitges, però ja en seccions menys populars. És el cas de la secció Òrbita, secció que acull títols allunyats del fantàstic, però que per motius desconeguts acaben seleccionades per al Festival. És el cas de l'Àngel, un thriller que es va presentar a concurs per al festival de Canes i que tracta sobre Carlos Robledo Puch, el pres que més temps porta a la presó en la història d'Argentina.

La històrica secció Noves Visions és la que acull pel·lícules de gènere més experimentals, i allà també vam trobar cinema llatí, concretament dues produccions. La més cridanera és sens dubte la brasilera O Clube 2 Canibais, pel·lícula dirigida per Guto Parente sobre una parella d'empresaris que els agrada menjar-se als seus treballadors. Tots parlen meravelles d'ella, i ressalten la seva sàtira negríssima en clau de lluita classes, però també les seves altes dosis de sexe i gore. Llàstima que la pel·lícula només es podrà veure de matinada. I tornant al cinema argentí, a Noves Visions es podrà veure Los Últimos, pel·lícula de ciència-ficció amb futur postapocalíptic que sembla haver entusiasmat al seu país.

Fins i tot hi haurà cinema d'animació llatinoamericana, concretament amb la brasilera Tito e os Pássaros, pel·lícula dirigida a sis mans per Gustavo Steinberg, Gabriel Bitar i André Catoto que optarà a el premi a millor pel·lícula de la secció Anima't. La pel·lícula se centra en la vida de Tito, un noi de deu anys que té la missió de salvar el món d'una epidèmia que fa que la gent emmalalteixi quan té por. Però també hi haurà una altra producció d'animació, en aquest cas d'origen colombià, i que estarà en la secció Noves Visions compartint marató nocturna amb O Clube 2 Canibais: Virus Tropical. Es tracta d'una peculiar pel·lícula en blanc i negre dirigit per Santiago Caicedo en el que serà el seu debut al llargmetratge, després d'una sèrie de treballs curts d'animació i videoart.

Però a Sitges també hi ha noves oportunitats per gaudir de pel·lícules que mereixen ser recuperades, i és el cas de la secció Seven Chances. Aquí podrem veure al personatge més icònic de cinema de Sèrie B mexicana, al lluitador de wrestling El Santo, concretament amb la pel·lícula Santo contra cerebro del mal, de 1958. Val a dir que la pel·lícula té un especial interès per haver estat rodada a l'Havana del dictador Fulgencio Batista, just abans que les tropes de Fidel Castro consolidessin la revolució, i per tant, amb una ciutat plena de luxes i molt diferent del que és ara.

I a Sitges també hi ha la secció independent, l'anomenada Brigadoon. Les seves projeccions solen ser gratuïtes, i hi ha una equilibrada barreja entre curtmetratges, reciclatge de pel·lícules, conferències i estrenes. Un d'aquestes estrenes és la brasilera A Mata Negra de Rodrigo Aragão, un jove, però alhora experimentat director de cinema que ha enfocat la seva carrera cap al terror, i que aquesta vegada presentarà una pel·lícula sobre màgia negra. També hi ha lloc per a un documental titulat La venjança de Jairo. Aquest tracta la figura de Jairo Pinilla, el realitzador colombià més polèmic de la història del seu país, però també se li considera com "el pare del terror, el suspens i la ciència-ficció a Colòmbia".

Finalment, es podrà veure a Brigadoon cosa que ningú s'hauria de perdre: L'home que va vendre el seu riure, de Narcís Ibáñez Serrador. Es tracta del primer episodi de Demà pot ser veritat, una sèrie televisiva d'historietes de ciència-ficció i terror que es va emetre per la televisió argentina el 1962, i a Espanya dos anys més tard. És la precursora de la mítica Històries per no dormir. La pel·lícula és un thriller que coqueteja amb la ciència-ficció i que compta amb la interpretació de Narcís Ibáñez Menta.

Cal esment també que a Sitges es presentaran pel·lícules realitzades per directors d'origen llatinoamericà per a productores d'altres països. És el cas de l'argentí Gaspar Noé, que presentarà a Sitges un dels títols més esperats de l'edició: Climax, la qual promet mostrar una immensa orgia satànica. També el jove director, productor i guionista d'origen veneçolà Sebastià Gutierrez, que a la seva esquena acumula projectes de prestigi produïts a Estats Units com els guions de Gothika, Serps en l'Avió o el remake de The Eye, així com ha dirigit pel·lícules com hotel Noir. Gutierrez vindrà a Sitges per primera vegada, i ho farà per presentar per la porta gran la seva nova producció -que és a la Secció Oficial-, l'esperada Elizabeth Harvest. I no ens oblidem de tot un emblema del fantaterror espanyol, de l'argentí León Klimovsky, que des del cel veurà com la secció Brigadoon li recupera Un dòlar per Sartana.

Sens dubte hi ha pel·lícules de tota mena i en totes les seccions. Us animo que sigueu valents a l'hora de seleccionar les vostres pel·lícules per veure a Sitges i aposteu per una indústria que va a l'alça, amb idees fresques i que segur que aquest any també tornarà a sorprendre'ns.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris