Persona A: -Aquest plat és de color
blanc.
Persona B: -Jo penso que no, és negre.
La
dialèctica erística consisteix en el que dóna títol a la present
obra: l'art de tenir sempre raó. O millor dit, tal com ho expressa
el mateix Schopenhauer a l'inici del llibre, "és
l'art de discutir, i precisament l'art de discutir per tenir sempre
la raó", un conflicte que sorgeix quan l'adversari d'un
subjecte rebutja una afirmació, i llavors s'obre la possibilitat que
el primer subjecte aporti altres proves contra les
crítiques del seu adversari. L'autor proposa defensar a ultrança
una raó que no importa si és objectiva o subjectiva, certa o falsa.
"La veritat" podria prendre la forma de qualsevol proposta
que aparegui en el debat, qualsevol concepte i, llavors, la veritat
"real" del debat acabarà perdent interès en
detriment del qual hagi defensat el guanyador. Per tant,
El arte de tener siempre razón consisteix a derrotar al
contrincant a través del diàleg. Schopenhauer, en la present
obra, sap com aconseguir-ho amb un llistat amb 38 estratagemes
dialèctics per sortir victoriós. I d'aquí derivaria que, sovint,
el que discuteix no ho fa per demostrar la veritat objectiva, sinó
per imposar la seva pròpia raó i que, d'aquesta manera, poder
demostrar que fins i tot les obvietats d'un simple color, com és el
blanc del plat que he exposat a l'inici d'aquesta ressenya, si
el subjecte és capaç d'aplicar la dialèctica erística, pot
imposar la raó subjectiva (color negre), que perfectament pot ser
falsa. Per tant, l'únic objectiu de la present obra és saber
derrotar el rival en l'art de la dialèctica, saber combatre amb
arguments per poder demostrar la veritat que el subjecte vulgui. I
fins i tot, L'art de tenir sempre raó va més enllà de demostrar el
que algú vol, ja que quan es posseeix la raó veritable també es fa
necessària la dialèctica per defensar-la.
L'erística no té res a veure
amb la negociació, és l'antònim per excel·lència, ja que en cap
cas quan un subjecte tracta d'"enemic" a
contra pot haver-hi cap pacte llevat que es vulgui sortir
viu.
L'erística s'encarrega de donar arguments i així poder guanyar l'altre verbalment, i d'aquesta manera es desperta automàticament un esperit de confrontació i afany de domini sobre l'altre, perquè, insisteixo, guanyar és l'objectiu. D'aquesta manera, amb molt d'enginy i ironia, el filòsof Arthur Schopenhauer presenta un tractat basat en els tòpics d'Aristòtil, amb 38 estratagemes per practicar la dialèctica i així poder sortir victoriós en un debat, siguin certes o falses les nostres argumentacions. El resultat es va traduir en la present obra anomenada L'art de tenir sempre raó, escrita en 1830, una mena de manual amb unes regles d'or. De totes maneres penso que es fa necessari aclarir quines diferències hi ha entre el que es considera com dialèctica erística i negociació. Crec que la primera d'elles ja ha estat explicada, així que les diferències que s'estableixen amb la seva adversària és que la negociació pretén aplicar l'art de raonar a partir d'una actitud constructiva, i això implica no buscar la competició amb l'antagonista, sinó la seva col·laboració per crear uns fonaments constructius que produeixin una tesi final, respectant així les argumentacions del nostre rival. Per tant, estem molt lluny del que pretén explicar Schopenhauer en aquests 38 estratagemes en què, si cal, cal arribar al joc brut verbal.
Llavors, qui té la raó? El que
diu que el plat és de color blanc o el que diu que és negre? Encara
que sigui obvi que el plat és blanc, dins l'erística tant el que
parla com l'adversari creuen tenir la veritat a la mà, després,
possiblement els dos començaran a dubtar, i només a la fi es
demostrarà la veritat. Per això Schopenhauher ofereix
estratagemes sense tenir en compte si es té la raó objectiva o no,
perquè segons ell "ni nosaltres mateixos no ho podem saber amb
certesa, i s'establirà [la raó] precisament mitjançant la
controvèrsia".
Posteriorment a aquest llistat
d'estratagemes, que de bé segur acabaran provocant més d'un
somriure al lector per la seva ironia, el llibre es va acabar
per desmarcar-se de les reflexions del seu autor per incloure una
anàlisi sobre la dialèctica a càrrec del filòsof italià
Franco Volpi, anomenat: "Schopenhauher i la dialèctica".
En aquesta segona part del llibre, Volpi es
contestarà a si mateix una sèrie de preguntes referents a la
dialèctica, tocant així diferents perspectives, a més de presentar
les visions de diferents filòsofs com Kant o Aristòtil. Però
apareix un problema que considero greu, i és que el fet que un altre
escriptor acabi agafant les regnes del llibre de vegades
pot donar pas a un canvi d'estil narratiu que compliqui la comprensió
lectora, i això és el que passa a vegades en aquesta
part del llibre. I, en comptes de fer la funció que hauria
de tenir aquesta segona part com hauria de ser la d'"aclariment"
per a aquells que s'inicien en el món de la dialèctica, acaba
convertint-se en un exercici tortuós, excessivament complicat per
als novells, i que acaba trencant amb la dinàmica -almenys- curiosa
que proposa Schopenhauer en aquests 38 estratagemes.
Per tant, El arte de tener siempre razón es desmarca del que s'entén com
negociació, perquè l'erística de la dialèctica el que pretén no
és buscar un resultat compartit en un debat, sinó que un rival
o l'altre acabi com victoriós. Perquè la lògica no necessàriament
ha de ser veritat, només cal creure-la, i per això Schopenhauer ha
creat aquesta irònica obra que conté 38 estratagemes per poder
guanyar verbalment nostre adversari. També podrà llegir
el lector la visió de Franco Volpi parlant sobre la
dialèctica, però, en comptes de fer-ho d'una manera propera al
lector neòfit, escriu per als experts, i aconseguint sense
proposar-s'ho, fer d'aquest curt llibre de tot just 100 pàgines un
treball pesat i lent. No obstant això, Schopenhauer, amb la seva
banda, ha brindat una obra entretinguda, irònica i curiosa, i tot i
que el nivell de l'obra no és per a un públic curiós amb la
filosofia, almenys els 38 estratagemes més d'una vegada
els acabarem utilitzant algun dia , perquè, si em permet
l'atreviment, crec que el plat sí que és negre.
2 Comentaris
Es un libro muy curioso. Lo leímos para clase de Historia de la Filosofía (aaapasionante...) y da para mucho debate =)
ResponEliminajajaja. Lo bueno es que es un libro muy cortito y fácil de leer pese a que hay que meterle un poco de atención. Los recomiendo :)
ResponElimina