[Crítica] Mirages - Talal Selhami, 2010



-DIRECTOR: Talal Selhami
-GUIÓ: Christophe Mordellet
-ANY: 2010
-DURACIÓ: 111 min.
-PAÍS: Marroc
-MÚSICA: Xavier Collet
-FOTOGRAFIA: Mohamed Sellam
-REPARTIMENT: Eric Savin, Omar Lotfi, Karim Saidi, Meryam Raoui, Chaouki El Ofir, Mohamed Choubi, Aïssam Bouali, Mustapha El Houari
-PRODUCTORA: Coproducción Marruecos-Francia




Recentment vaig recordar d'una pel·lícula que vaig veure al Sitges 2011 i que va resultar ser una petita sorpresa malgrat els seus defectes, va ser una d'aquelles estranyes i arriscades propostes que un fa quan prepara el programa personalitzat de pel·lícules a veure. Curiosament, aquesta pel·lícula a la qual em vaig llançar a veure estava situada a la Secció Oficial a competició, i el seu títol era Mirages, la primera pel·lícula marroquina de la història del Festival de Sitges. Segons han explicat des de l'organització, va ser un descobriment que van fer al Festival de Cinema de Marràqueix i que no van voler deixar escapar la possibilitat que el públic de Sitges conegués aquesta proposta tan exòtica i humil, però de molt bones intencions, fins al punt que Mirages va arribar a ser descrita molt encertadament com una barreja entre Lost, La ResplendorCube. I així va ser, i el seu director Talal Selhami, amb gran humilitat i alhora elegància, recordo que va venir a Sitges a presentar la seva proposta. De totes maneres he d'assenyalar que Selhami ja té experiència al Festival, ja que el 2006 va venir a presentar un curtmetratge anomenat "Sinistra".

Reconec que el resultat final del film pot provocar reminiscències a altres pel·lícules, perquè no és una pel·lícula original, i fins i tot fa la sensació que Selhami desaprofita la possibilitat d'imprimir a la pel·lícula un segell més personal i així allunyar-convencionalismes argumentals i certs tòpics que no ajuden que Mirages ens ofereixi com a espectadors un motiu perquè la recordem després dels anys. De totes maneres, igualment, crec que seria molt injust no valorar el plantejament del director i les seves possibilitats, tot i que en el fons ell no és més que un artesà que s'adapta a la gran pantalla un excel·lent guió escrit per Christophe Mordellet, i que potser no ha sabut aprofitar del tot. Per a això cal partir de la base que Mirages no és una pel·lícula de gènere fantàstic i ni de bon tros de terror. La pel·lícula ens explica com un grup de cinc persones aspiren a ser contractades per una empresa, coincidint així en la mateixa entrevista de treball. Per aconseguir l'ocupació, l'empresa els ofereix una prova de la qual poc es podrien imaginar que acabaran entrant en una espiral de violència i supervivència enmig de desert.



Abans de res, el film sorprèn per la seva esbojarrada realització, gairebé sempre rodada amb càmera en mà i amb un posterior ritme de muntatge precipitat, molt intens. ¿Nerviosisme? ¿Tensió? Molt possiblement el que intenta fer sentir Mirages als espectadors amb aquesta fotografia és l'actual situació social que es viu al Marroc, plena de paranoia i pors que afecten la societat a causa de la crisi econòmica. I, certament, un cop la història arrenca seus personatges es veuen tancats en un desert, una presó sense parets de la qual no poden escapar, i que hauran de lluitar cada un d'ells contra els seus temors i la seva personalitat, amb miratges macabres que els conduiran a la bogeria. Per tant, estem davant d'un d'aquells films en què la situació se'ls va de les mans als protagonistes, conduint-se a una baralla per sobreviure, i això no és més que una metàfora real de la vida.

A grans trets Mirages és una correcta pel·lícula, però que no despunta, a estones es fa irregular, perdent-se en ella mateixa amb incoherències o directament fallades de raccord, però que igual que pel·lícules com L'experiment (Oliver Hirschbiegel, 2001) aconsegueix despullar com a persones deixant en evidència la real condició humana davant de situacions extremes, i això la fa sempre interessant. Potser li falta una major personalitat a la pel·lícula per deixar una marca permanent en els àvids esperits el gènere fantàstic, i així hauria aconseguit que aquest vessant que es vol apropar al gènere guanyés més múscul i conseqüentment fer del film un producte molt més sòlid. De fet el més sòlid de la pel·lícula és precisament quan es vol allunyar del fantàstic (el "fantàstic" es troba en les paranoies dels protagonistes) per centrar-se en la seva vena més realista i de crítica social, i és que aquesta càmera en mà que es passeja pel desert perseguint als protagonistes mentre agonitzen per la sorra, parlant clar, es fa pesada i sembla que estiguem veient un film gairebé amateur. Com comento, Mirages només respira quan el discurs de la feina dóna pas a la lluita per la supervivència, una bona premissa que Selhami no sap explotar.


EL MILLOR: La intenció de Selhami i Mohamed Sellam a plasmar a la pel·lícula una metàfora de crítica social sobre els problemes socials que viu el Marroc en temps de crisi econòmica, amb un argument molt seductor i pinzellades de violència que ajuden a fer de "Mirages" una pel·lícula que es deixa veure i que entreté.

EL PITJOR: Que Selhami no sap aprofitar un guió amb possibilitats, aportant un estil de realització pesat i que de vegades fins i tot mareja una mica. Tampoc aporta creativitat en les escenes de paranoia.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris