[Crítica] MY FRIEND DHAMER - Marc Meyers, 2017



-DIRECCIÓ: Marc Meyers
-GUIÓ: Derf Backderf, Marc Meyers
-ANY: 2017
-DURACIÓ: 107 min.
-PAÍS: Estados Unidos
-MÚSICA: Andrew Hollander
-FOTOGRAFIA: Daniel Katz
-REPARTIMENT: Ross Lynch, Vincent Kartheiser, Anne Heche, Dallas Roberts, Miles Robbins, Alex Wolff, Cameron McKendry
-PRODUCTORA: Ibid Filmworks / Aperture Entertainment / Attic Light Films






Quan parlem d'assassins en sèrie solem fer-ho des de la perspectiva dels esdeveniments tràgics que han provocat a la societat. Assassinats, tortures, violacions, canibalisme, etc., detallen fins a quin punt va arribar la seva maldat (o malaltia, segons es miri), però aquests successos no són més que la culminació d'un procés de transformació psicològica des de ja ben joves que els ha portat a fer el que han fet. És potser aquest origen, aquest "per quin motiu" puntualment apareixen assassins en sèrie, de què s'hauria de debatre més i plantejar-se si és possible detectar els casos per així prevenir-los.

My Friend Dahmer és un biopic de l'assassí en sèrie Jeffrey Dahmer en què es relata únicament la seva joventut, l'etapa just abans de començar a assassinar. Es tracta d'una pel·lícula nord-americana escrita i dirigida per Marc Meyers en què centra la mirada a les experiències i entorn de Dahmer, un entorn que acumula tots i cadascun dels tòpics que podem imaginar en la joventut d'un assassí en sèrie: entorn familiar distorsionat, sociopatia, fetitxisme pels animals morts, sexualitat reprimida, allunyament de la llar, etc. Dahmer va ser això, i Meyers ho explica amb molta correcció i sense morbositat, a través d'una història que adapta el contingut de la novel·la gràfica de DERF Backderf, d'homònim títol.

L'estil que aplica Meyers a la pel·lícula és d'una correcció que al meu gust és excessiva. Dóna la sensació que My Friend Dahmer és un producte pensat per a ser emesos per televisió, i per això evita recrear-se en certs detalls morbosos que sí que haurien de tenir cabuda, com ara les matances d'animals, cosa per la qual la pel·lícula passa de puntetes. La resta és gairebé de pel·lícula de sobretarda, sense cinefília aplicada tant a la direcció artística com a l'hora d'elaborar el muntatge, My Friend Dahmer es limita a complir amb una correcció base estàndard que no denota una atenció especial des de direcció, ni tampoc a l'hora d'aplicar una banda sonora que deixi entreveure alguna cosa especial a la pel·lícula. Només interessant en aquest terreny és la fotografia, que aconsegueix a través d'un etalonatge que tendeix cap al sèpia, i que juntament amb el vestuari de l'època, dóna un aspecte retro a la pel·lícula bastant aconseguit. I és que cal no oblidar que el context de la pel·lícula se situa en els anys setanta.

Personalment desconec la novel·la gràfica de DERF Backderf, i per això el guió he de valorar-estrictament pel que he vist en la pel·lícula. En ell, adaptat a 100 minuts de metratge, mostra la lluita de Dahmer per abandonar la sociopatia que sempre l'havia caracteritzat, i ho fa intentant cridar l'atenció dels seus companys de classe amb numerets absurds pel carrer, tot per sentir-se integrat en un grup d'amics de l'institut. En la pel·lícula, Dahmer necessita integrar-se entre els seus companys, fer el que ells fan, fins i tot conèixer alguna noia, tot sigui per acontentar als seus pares que li reclamen integritat social, però en el fons aquesta nova situació en què es troba Dahmer, completament allunyada dels seus veritables desitjos sociòpates, no serveixen per a una altra cosa més que per fer adonar-se al propi Dahmer que la socialització amb altres (fer els que els altres fan i gaudeixen, i en general fer el "normal" per la seva edat), no va amb ell. A la fi, la naturalesa de cada un sempre acaba imposant-se, i en el cas de Dahmer, el de la psicopatia. Val a dir que aquest procés d'adobament psicopàtic del protagonista comença en la pel·lícula amb prou força i ganxo, però a poc a poc dissipa el seu interès al no oferir el guió una mica més de consistència a la qual agafar-se, a causa de la repetició d'esquemes i el més que previsible desenllaç de la pel·lícula. D'aquesta manera la força inicial es dissipa, i els 100 minuts de pel·lícula costen d'acabar.

La interpretació de Jeffrey Dahmer per part de Ross Lynch és força encertada. No només la seva caracterització és impol·luta, sinó que l'actor nord-americà dibuixa un personatge estrany tant en la seva expressió, com a forma de caminar, mirades, i també en aquestes situacions absurdes de reclam social. Només potser se li troba a faltar una mica més de naturalitat en alguns moments, però en general Lynch està convincent interpretant a Jeffrey Dahmer.



En resum, My Friend Dahmer és una producció sense risc, però solvent. No s'interessa per demostrar cinefília que convidi a aplaudir, limitant-se a complir amb una obra destinada a passa la tarda. Això sí, segurament estem davant l'única adaptació cinematogràfica decent sobre la biografia de Jeffrey Dahmer, i crec que, si més no, My Friend Dahmer il·lustra tots i cadascun dels tòpics que pot tenir un futur assassí en sèrie. Val la pena un cop d'ull a la pel·lícula, és amena, especialment en el seu començament, ja que tracta sobre alguna cosa que solem apartar la mirada i que aquí es representa sense morbos, sense efectismes, i per tant, amb un hiperrealisme gairebé documental força interessant -i inquietant-.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris