[Crítica] RIGOR MORTIS (Geung Si) - Juno Mak, 2013



-DIRECTOR: Juno Mak
-GUIÓ: Jill Leung, Philip Yung
-ANY: 2013
-DURACIÓ: 101 min.
-PAÍS: Xina
-MÚSICA: Nate Connelly
-FOTOGRAFIA: Kai Ming Ng
-REPARTIMENT: Chin Siu-ho, Kara Hui, Richard Ng
-PRODUCTORA: Kudos Films







Abans que s'iniciés Rigor Mortis comentava amb un amic les virtuts del curtmetratge d'Andy Muschietti Mamà (2008), i els defectes en la seva adaptació al llargmetratge. Les virtuts de el primer resideixen a la falta informació, de la terror en estat pur, de la sensació de manca de control -i per tant de comprensió- que manté l'espectador alerta durant tot just 2 minuts, que és el que dura. Certament va aconseguir acollonir aquell maleït curt, cosa que la seva adaptació al llarg no ho va fer simplement per engegar a rodar aquestes virtuts, justificant-tot i fins i tot ficant aquest segell Guillem del Toro que tan poc pegava. Rigor Mortis és una pel·lícula que va en la línia de l'curt de Muschietti, encara que per desgràcia per culpa de l'incomprensible que resulta la pel·lícula. Entre esbroncades, insults i xiulets ha acabat la projecció a l'Auditori, sembla que no ha agradat gaire, però tampoc està tan malament, anem a pams.

Com comentava fa en algunes entrades, Rigor Mortis suposa el debut en la direcció de Juno Mak en una pel·lícula, encara que anteriorment ja va treballar com a guionista i actor en diferents pel·lícules, entre elles la que de ben segur recordarà l'aficionat habitual de Sitges Revenge: A Love Story (Wong Ching-po, 2010). Rigor Mortis, apadrinada en la producció per un dels pesos pesants del gènere de terror al Japó com és Takashi Shimizu (La Maledicció (2002), Marebito (2004)), suposa el retorn a la cinematografia xinesa de vampirs que es va realitzar en els anys vuitanta després Mr. Vampire de Ricky Lau, una pel·lícula que crearia escola. Val a dir que aquests vampirs orientals no tenen res a veure amb els que coneixem a occident, sinó que es desplacen fent salts i amb els braços cap endavant, a més de tenir una estètica molt diferent, més fantasmal.

Juno Mak aconsegueix amb Rigor Mortis una pel·lícula estèticament angoixant i fosca, també amb un to seriós, creadora d'una sensació de malson magnífica carregada de moments difícilment comprensibles però rodats amb estil i nervi. Acolloneix? No, no ho pretén Juno Mak tot i tenir uns fantasmes "made in Kaidan" estèticament molt sinistres, un dolent dolentíssim igual o pitjor, i un escenari perfecte per espantar. Potser l'error més gran de Juno Mak és enfocar la pel·lícula cap a l'acció i la fantasia, amb baralles que semblen haver estat extretes de Matrix en comptes d'aprofitar bé tot aquest arsenal de malson que el director té entre les mans i fer una pel·lícula de terror de veritat. I com comentava, són escenes pràcticament incomprensibles per a l'espectador -a veure, si, Rigor Mortis compte els deliris d'algú que està vivint aquest estat físic-, però tant me fa l'argument, ja que visualment Rigor Mortis és una passada i la justificació , igual que li passa a Mamà (curtmetratge), no l'ajudaria en res. El que si puc avisar és que malgrat les influències del gènere kaidan, aquesta vegada el dramatisme transversal és pràcticament nul.



No està tan malament Rigor Mortis. Encara recordo el que em va dir una vegada una professora que vaig tenir: "El cinema no cal valorar-lo en si és una bona pel·lícula o no, això no és important, el que és important de veritat és el que et transmet, el que sents al veure-la". Tenia tota la raó, Rigor Mortis és un espectacle visual totalment disfrutable, tot i que és una pena no haver estat enfocada cap al gènere de terror, podria haver estat èpic.


EL MILLOR: L'estètica. Un disseny de producció que malgrat inundar els escenaris de FX digitals la veritat és que resulten molt convincents, i és que visualment Rigor Mortis és una passada!

EL PITJOR: No haver estat enfocada al gènere de terror. També vull remarcar que és una pel·lícula "molt xinesa", i certs elements del folklore xinès l'espectador oriental no entendrà.  


Publica un comentari a l'entrada

2 Comentaris

  1. Ya sabes mi opinión sobre el pseudo-vampiro atomizador de niños xDD
    Pero la estética me flipó =)

    ResponElimina
  2. A los de McDonalds les iría muy bien para hacer hamburguesas xD

    Ésta y la del Capitan Harlock son las mejores visualmente hablando del Festival (de las 35-40 que he podido ver)

    ResponElimina