-DIRECCIÓ: Scott Derrickson
-GUIÓ: Scott Derrickson, C. Robert Cargill
-ANY: 2012
-REPARTIMENT: Ethan Hawke, Vincent D'Onofrio, James Ransone, Clare Foley
-PAÍS: EUA
-MÚSICA: Christopher Young
-PRODUCTORA: Automatik Entretainment, Blumhouse Productions, Possessed Pictures
-DURACIÓ: 110 min.
Si algú s'està enriquint amb el
cinema de terror en aquests darrers anys aquests sens dubte són els
creadors de l'exitosa Paranormal Activity. Gent que sap
situar-se dins de la indústria sabent oferir als espectadors allò
que més s'ajusta a les tendències de moment, una cosa molt
apreciable veient que pel·lícules de baixíssim cost
com Paranormal Activity arrasen a mig món, i
posteriorment arribar a crear fins a 3 seqüeles més -fins a la
data-. Altres com Insidious també van saber posar-se a
l'altura de les circumstàncies, i si bé totes dues són pel·lícules
bastant diferents pel que fa a plantejament, no ho són pel que fa a
intencions. El cinema de terror torna a espantar, ni que sigui d'una
manera tan artificial o previsible com és el fet augmentar els
decibels en moments clau, o amagar personatges en la foscor perquè
apareguin de cop. Això és el que espanta avui al públic
massiu de crispetes, en detriment de bones atmosferes, terror
suggerit o personatges inquietants.
Sinister és la nova
proposta d'aquests productors tan de moda, i com no podia
ser d'una altra manera han apostat per un projecte de semblants
característiques, en plantejar una història d'ensurts
plena de tòpics i 1000 vegades vista, però centrant-se com a punt
d'origen en el Ringu de Hideo Nakata, una
pel·lícula que va convertir les cintes VHS en objecte
atàvic de terror. Dirigida per Scott Derrickson, aquell que va
fracassar amb el remake de Ultimàtum a la Terra, és qui
porta les regnes en una història que planteja com un escriptor de
prestigi anomenat Elliot es muda amb la seva família a una
casa al bosc amb la intenció de buscar la inspiració per escriure
la seva propera novel·la. No per casualitat, la casa on s'han
mudat té un fosc passat en haver-se produït uns estranys
successos amb la família que va habitar en ésser penjats
tots ells a l'arbre que hi ha al jardí, i per això Elliot es
veu interessat a investigar per si mateix . Però un cop
allà, l'escriptor descobrirà unes filmacions gravades amb una
càmera Super 8 que contenen imatges violentes tipus snuff,
i amb una presència demoníaca amagada entre els fotogrames.
És
curiós -o no- que l'argument de la pel·lícula barregi sobretot
dues pel·lícules. Si bé podríem estar davant Terror
a Amythiville part 15, els tocs a La resplendor de Kubrick
també es fan evidents, i això no és una cosa que jugui molt a
favor de Derrickson, ja que si bé no és gens original tampoc
ho és el seu desenvolupament ple de tòpics, com els típics
sons al pis de dalt, objectes electrònics que s'encenen i
s'apaguen sols, la filla té una amiga que ningú veu, ... Però la
veritat és que s'ha aconseguit una pel·lícula molt entretinguda
tot i tenir una història molt convencional. De totes maneres aquesta
història planteja una cosa que, si bé tampoc és excessivament nou,
sempre és interessant, i és que la pel·lícula parla sobre un tema
tan recurrent en el gènere com és la fascinació pel mal, de com i
fins a quin punt un pot perdre el cap si descobreix alguna
cosa maligna que no hauria d'haver vist. I així, amb un
plantejament tant de fórmula com d'història no massa nou en el
fons Sinister acaba sortint victoriosa a l'oferir una
cosa molt accessible a l'ampli públic poc establert al gènere,
i que encara que no sigui un producte arriscat sí que té una
columna vertebral bastant solvent que aconsegueix encertar a
l'hora de fer por.
El terror es fa generós en molts trams del
film, cosa molt d'agrair, i malgrat que juga a infinitat de tòpics
la veritat és que acaben sent efectius per la seva originalitat
-dins del que cap-. Derrickson juga a dos bàndols: amb les
pel·lícules i amb la foscor d'una casa encantada. Les
pel·lícules Super 8, que fan de nexe entre passat i present,
ofereixen gran quantitat de moments realment inquietants, i que
suposen un gran encert per part de director en escollir aquest
format per mostrar-los. Per què? Aquestes cintes són un dels
principals atractius de Sinister, amb imatges d'aquestes
pertorbadores plenes de gra i color sèpia de l'època, molt poc
realista, apagada, borrosa, poc ordenada i molt fragmentada, sense
so, i en general buida de vida, i tot barrejat amb unes estranyes i
inquietants aparicions d'un ésser maligne que s'amaga constantment i
que recorden molt a
l'excel·lent Shutter (Banjong Pisanthanakun, Parkpoom Wongpoom,
2004). De fet, les intencions de Sinister estan en incrustar
d'una manera intel·ligent el format found footage dins
d'una història de terror sobrenatural, i amb el Super
8 aconsegueixen alguna cosa acollonant -mai millor dit-. Però
també Derrickson juga a espantar-nos amb la foscor de la
casa ocultant alguns fantasmes que jugaran a fotre l'espectador
apareixent del no-res en qualsevol lloc, tipus Insidious, una
cosa que es fa curiós, ja que per quin motiu Elliot mai
encén la llum?? Sembla absurd, però és així d'intrigant.
Pel que fa al repartiment és
on potser podem trobar més demèrits al film. El protagonisme
indiscutible l'hi porta Elliot, interpretat per un correcte
Ethan Hawke, que possiblement es porta sobrepès en
oferir-nos una espècie de monòleg, com si la resta de l'elenc de
personatges no fossin ningú, ja que amb prou feines se'ls veu
enrolar amb les intencions de la pel·lícula més enllà de petites
aportacions secundàries a la trama sense interès,
deixant-los com una mena de maniquins per omplir i que bé podrien
haver enriquit el guió. Malgrat això, Hawke està bastant
bé, resolent correctament alguns instants de tensió tot i no
brillar.
Les pegues també es poden concentrar en la banda
sonora i en el tram final de la pel·lícula. La banda sonora, tal
com és habitual en aquest tipus de cinema popular, abusa
excessivament de recursos sonors arribant a molestar en alguns
moments, fins i tot aquest problema d'excessos s'accentua si aquests
sons estan ja gastats en haver-se usat en infinitat de
pel·lícules. I això molesta, per què demostra així Derrickson que
el terror -a vegades en el film- no ve a partir de bones
atmosferes creades per la intriga, en què, de vegades, un bon
silenci o un simple so pot ajudar infinitament més a aquest ensurt
que tant busca. És com si el terror fos creat en un laboratori, i
això no té excessivament mèrit, a més d'estar massa gastat. Jo
sempre he estat defensor que el so hauria de ser un acompanyant de la
imatge, i si per aquelles casualitats té més protagonisme que la
imatge és que alguna cosa està fallant.
Tampoc encerta al
final, ja que una vegada més -i venint d'aquests productors-torna a
ser trampós, no fos cas que la pel·lícula tingui èxit i hagi de
tornar a repetir la fórmula, deixant així massa inconcret al final,
fins i tot excessivament justificat . De totes maneres,
malgrat que Sinister és una pel·lícula de
terror mainstream d'aquestes que hem vist mil vegades, està
creada amb bones intencions, les d'espantar, cosa que últimament es
fa complicat de trobar, així que s'agraeixen les intencions. De
totes maneres, preparin espectadors, perquè més d'un ja haurà vist
abans la pel·lícula.
EL MILLOR: L'intel·ligent ús de la
por per part de Derrickson, en barrejar la
imatge lletgista de Super 8, el found footage,
i una casa encantada.
EL PITJOR: Que és un
producte comercial més carregat de tòpics 1000 vegades
vistos, i algun tan pesat com "la nena que veu un amic seu per
la casa i ningú més pot veure".
2 Comentaris
Aunque concuerdo en algunas cosas de tu critica, creo que dieron en la tecla al retomar lo clasico y reinventarlo con lo actual, en lo personal las imagenes y el sonido van de la mano, siendo ambas perturbadoras, invitandote a pensar, mas bien retandote a imaginar.
ResponEliminaY no se te hizo exagerado lo del sonido? En Sitges también se pudo ver The Pact, una película mucho menos ambiciosa pero que juega a la misma liga que Sinister, al buscar el susto dentro de una casa encantada. Allí es todo más sutil -también el sonido-, y aunque casi toda la película sea de día lo cierto es que tiene sus momentos de sustos bastante más efectivos. Lo que digo, el sonido es un complemento, no debe tener protagonismo, y pienso que en Sinister tenemos un concierto o algo parecido. Personalmente siempre me ha molestado.
ResponElimina