[Crítica] TRAIN TO BUSAN - Yeon Sang-ho, 2016


-TÍTOL ORIGINAL: Busanhaeng
-ANY: 2016
-DURACIÓ: 118 min.
-PAÍS: Corea del Sud
-DIRECTOR: Yeon Sang-Ho
-GUIÓ: Yeon Sang-Ho
-MÚSICA: Jang Young-Gyu
-FOTOGRAFIA: Lee Hyung-Deok
-REPARTIMENT: Yoo Gong, Ma Dong-Seok, Ahn So-Hee, Kim Soo-An, Jung Yu-Mi, Kim Eui-Sung,Choi Woo-Sik, Jung Kyung-Mi, Shim Eun-Kyung, Choi Gwi-Hwa






Més enllà del canvi al cinema convencional que ha fet Yeon Sang-ho després de les seves dues pel·lícules d'animació (The King of Pigs i The Fake), Train to Busan guarda molts més canvis. Aquesta significa la seva introducció al gènere de terror i sobretot a un gènere zombi que avui dia viu en la més absoluta decadència més enllà dels productes sorgits per Robert Kirkman que, tot sigui dit, en el fons no satisfà al fan del subgènere. Train to Busan és la dignificació del subgènere, una pel·lícula de la qual els aficionats als morts vivents (o, infectats, com diran els puristes) poden sentir-se orgullosos, i no tant per les seves metàfores en qüestió de crítica social al més pur estil Romero , o de gore desenfrenat com feien els italians, sinó simplement amb una pel·lícula senzilla, ben rodada, amb emocions fortes, algun ensurt, i poc més. En fi, el gènere sol demanava això, i no era tan complicat.

Train to Busan arrenca ja amb una aparent infecció a Corea de Sud de la qual no s'explica per què ha aparegut, i només se sabrà l'"on" cap al final de la pel·lícula. Cal no oblidar que en aquest mateix 2016 l'altre film de Yeon Sang-ho, Seoul Station, actua com a preqüela de Train to Busan i que per tant servirà per explorar com s'inicia l'apocalipsi a Corea. L'acció de la pel·lícula transcorre a través d'un pare i la seva filla a dins d'un tren que es dirigeix ​​cap a Busan, un lloc on es diu que està absent de zombis i per tant és la salvació per a uns passatgers que veuran com el seu viatge no és del tot tranquil ...

A mig camí entre Snowpiercer i Guerra Mundial Z, Train to Busan va significar un gran èxit de taquilla a Corea de Sud, i si no recordo malament és el títol coreà més taquiller de la història de país. És, en definitiva, el que nosaltres coneixem com un "blockbuster", amb les seves virtuts i els seus defectes. Si bé Sang-ho és un geni dirigint les escenes i a més el reforç que li aporta el CGI és per treure el barret (o acollonir-millor dit), la realitat és que no deixa de ser un títol comercial i elements tant de gènere com el gore o la violència extrema queden relegades a la dissimulació. Una pena. Però vull insistir que Train to Busan és una pel·lícula molt ben realitzada, amb escenes d'acció brutals que aconsegueixen deixar sense alè a l'espectador, capaç d'acollonir quan toca, i també emocionar en moments de desesperació. Tot això gràcies en bona part a un director que ha apostat per una direcció de les escenes molt acurada i que ha sabut utilitzar una BSO excel·lent, cosa que no se sol apostar fort en títols d'aquest tipus i que aquesta vegada s'ha fet i ha quedat de luxe.

Com a l'inici apuntava, Train to Busan s'allunya dels anteriors films del director. Tant The King of Pigs com The Fake són pel·lícules d'animació adulta que tenen com a denominador comú el pessimisme en l'ésser humà, en l'absència de bondat en les persones, i en general una sensació depriment que convida a tallar-se les venes. És tot fosc i no hi ha sensació que la llum pugui aparèixer en cap moment (fins i tot literal, perquè sempre està ennuvolat). Train to Busan és una altra cosa i es nota que darrere d'ella hi ha uns productors interessats a donar esperança a la societat. Yeon Sang-ho ha renunciat aquesta vegada al seu estil per fer una pel·lícula contrària al seu cinema, molt esperançadora en l'ésser humà, i que fins i tot en els temps que correm amb el tema dels refugiats sirians a Europa, es pot entreveure una subtil crítica als països que tanquen les fronteres. De fet, "Busan" significa l'esperança per als protagonistes de la pel·lícula.



En fi, Train to Busan és d'obligat visionat. Cal veure-la, i sobretot aquells que gaudeixin amb el cinema de zombis o infectats perquè no els defraudarà. Potser, tal com va dir Àngel Sala en una entrevista, al cinema Coreà li sobra en general uns 15 minuts i en això estic d'acord, però en aquest cas els 120 minuts de pel·lícula realment passen en un sospir. A més, Sang-ho demostra un cop més que és un director amb gran potencial, molt jove, i que no ha tingut problemes en fer el salt als grans pressupostos i a les càmeres digitals. És a dir, que és el puto amo! Directors de gran calibre com Mamoru Oshii han fracassat en l'intent. Ja només desitjo que Seoul Station, un film aquest cop d'animació, ofereixi una història més rica en matisos, més adulta i fosca, tal com el cinema d'animació de Yeon Sang-ho ha fet en les seves dues anteriors pel·lícules. L'espero amb ganes.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris