[Crítica] UNDER THE SHADOW - Babak Anvari, 2016


-ANY: 2016
-DURACIÓ: 84 min.
-PAÍS: Regne Unit
-DIRECTOR: Babak Anvari
-GUIÓ: Babak Anvari
-MÚSICA: Gavin Cullen, Will McGillivray
-FOTOGRAFIA: Kit Fraser
-REPARTIMENT: Narges Rashidi, Avin Manshadi, Bobby Naderi, Ray Haratian, Arash Marandi
-PRODUCTORA: Coproducció Iran-Jordània-Regne Unit-Qatar; Wigwam Films






Després de l'esgotament de l'slasher i més recentment de fórmules passatgeres com el found-footage i el 3D, sembla que el cinema de terror ha trobat en els fantasmes una fórmula reeixida i estable d'aconseguir espantar el públic. El kaidan es va consolidar, i occident es va aprofitar d'això fer les seves pròpies obres convertides en un cinema més mastegat i sobretot "occidentalitzat", en el qual les Babadook, Insidious i companyia són el màxim exponent el dia d'avui. Aquest és un cinema generalment mancat de propostes adultes i massa dramàtiques al meu gust, en el que jo sòl descriure com "pel·lícules Cinesa". Però bé, de tant en tant apareix algun que un altre títol independent que intenta oferir alguna cosa diferent, i això s'agraeix.

Des de Regne Unit -no de l'Iran, que ningú es despisti-, arriba Under the Shadow, amb la publicitat de pel·lícula aterridora que beu d'un folklore allunyat com és l'iranià. Cal reconèixer que això no és un bluf, Under the Shadow és una bona pel·lícula de fantasmes dirigida per un director d'origen iranià, però resident al Regne Unit, que situa l'espectador en plena guerra dels "8 anys" (1980-1988 ) entre l'Iran i l'Iraq, moment en què els aiatol·làs es van imposar a l'Iran radicalitzant el país en qüestions religioses al mateix temps que les bombes el van assolar. El director de la pel·lícula, un debutant anomenat Babak Anvari, ha reconegut en diferents entrevistes que ell va créixer enmig de les bombes i que és innegable que la por que va patir en aquesta època ha influït en Under the Shadow.

La pel·lícula explica com una mare i la seva filla decideixen no fugir de Teheran després de l'acostament de les bombes. A casa, mentre intenten mantenir una vida normal al mateix temps que s'adapten culturalment als nous temps, veuran com la seva vida es torna intranquil·la després d'unes aparicions fantasmagòriques que alteraran les seves vides. Amb aquest argument la pel·lícula pren com a protagonista una dona (Narges Rashidi) que té idees progressistes, i que d'un dia per l'altre es troba vivint en un país que ja no és el seu, en veure obligada a modificar els seus hàbits, estudis, hobbys i en si tot allò que donava sentit a la seva vida. I com si es tractés d'un malson, a poc a poc viurà experiències aterridores de les quals no trobarà explicació, i en què la seva filla (Avin Manshadi) també es veurà implicada.

Under the Shadow és un film de qualitat. Sota una aparença de cinema d'autor, amb un ritme lent i amb vocació cap a les segones lectures en clau sociopolítiques, hi ha també lloc per als clixés propis del gènere de terror més comercial i crispetes. Crec que el encert més gran de la pel·lícula és explicar una història que posseeix una deliciosa lectura sobre com una dona d'un dia per l'altre es veu atrapada a casa i país, al mateix temps que la pel·lícula no oblida elements propis del gènere, eclosionant tot en una obra estrictament de terror i que bé podríem considerar com un malson. I és que tot en el seu conjunt acaba sent asfixiant per a l'espectador, sobretot en els seus moments climàtics d'unes puntuals escenes d'horror que espanten de veritat. Avisats queden.

El que potser no acaba de ser rodó és que, crec, que Anvari confon la lentitud narrativa amb el missatge pausat. Under the Shadow és una experiència intel·lectual interessant que permet a l'espectador situar-se en un escenari opressiu en tots els sentits, i això hauria de ser també complementat amb una experiència visual que, si bé està correctament rodada i les seves escenes d'horror funcionen de meravella, a estones el film li falta una mica de ritme, i això és sempre perillós quan es vol treballar bé l'experiència intel·lectual.



Però bé, en tot cas Under the Shadow és un film de qualitat, força humil pel que fa a pressupost, però igualment de qualitat. No és una pel·lícula indie per intel·lectuals, sinó una obra senzilla, però amb vacances a les lectures, al mateix temps que vol fer espantar l'espectador amb una història de fantasmes (o Djins) en què les seves aparicions són realment esgarrifoses. També la pel·lícula obvia els ja avorrits missatges maternalistes, deixant així de banda tot aquell cinema dramàtic camuflat en cinta d'horror per centrar-se en una obra d'horror en si, i això és fàcilment perceptible quan l'horror no es justifica, i en Under the Shadow no es fa. Aquí, l'horror és un malson.

La recomano. És una pel·lícula petita però ben feta, i sobretot que ningú es confongui, Under the Shadow no és un drama, és un film de terror de raça pura i que espanta de veritat.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris