[Crítica] IN THE EARTH - Ben Wheatley, 2021

 

-ANY: 2021

-DURACIÓ: 100 min.

-PAÍS: Regne Unit

-DIRECCIÓ: Ben Wheatley

-GUIÓ: Ben Wheatley

-FOTOGRAFIA: Nick Gillespie

-MÚSICA: Clint Mansell

-REPARTIMENT: Joel Fry, Ellora Torchia, Hayley Squires, Reece Shearsmith, Mark Monero

-PRODUCTORA: Rook Films, Neon

 


 

 

 

Cada cop són més els fans del cineasta britànic Ben Wheatley, responsable de pel·lícules aclamades com Kill List o A Field in England. I mentre espera anar-se'n a Hollywood per a rodar el seu primer blockbuster, ens arriba In The Earth, pel·lícula de terror amb connotacions ecològiques que va ser rodada en temps de pandèmia i amb moltes referències a aquesta.


Un excèntric que resideix al bosc anomenat Zack ha drogat i manté captius a una parella de científics que van entrar la zona forestal per a fer uns experiments, uns experiments que havien de servir per estudiar la pandèmia que assola el planeta. I mentre estan captius, un dels joves té una ferida infectada al peu. Zack li diu al jove que no són a temps d'anar a un hospital, per la qual cosa decideix resoldre el problema a la seva manera... amb la seva destral esmolada. Amb aquesta esgarrifosa escena completament explícita i ben executada arranca In The Earth, amb una lluita per aconseguir alliberar-se els dos científics. El bosc, però, no els ajudarà.


Weathley desenvolupa una història amb un ritme pausat, però amb puntuals esclats de violència que executa d'una manera magistral, com és generant un malestar prolongat a l'espectador fruit de jugar amb les seves expectatives, en el que és un joc macabre. Llàstima que el director no explori més aquesta tònica a la pel·lícula. I és que, In the Earth, malgrat haver-se venut com una obra eco-terror on el bosc pren vida pròpia d'una manera hostil, en realitat és tot molt més terrenal del que s'ha venut. Es tracta d'un thriller de supervivència, i més enllà d'això també hi ha un rerefons sobrenatural.


Aquesta part sobrenatural parla sobre uns científics que han trobat la manera de comunicar-se amb el Déu de la natura, mitjançant unes llums intermitents. És aquesta la part eco-terror de la pel·lícula.


Amb tot plegat, no ens queda clar si Ben Weathley ha volgut crear un film sobre els poders sobrenaturals de la natura, una comèdia criminal sobre les expectatives de l'espectador, un thriller de supervivència, o un film psicodèlic no apte per a epilèptics. Malgrat això, ens ha agradat molt la banda sonora ambiental de Clint Mansell, que és molt evocadora i resulta fonamental al tram final. Amb tot plegat, val la pena no donar-li un sentit lògic a la mitologia de In the Earth, de la mateixa manera que Tenet.


Ben Weathley ha fet amb In The Earth el seu film més estrany i decebedor. Idees massa disperses per un intent de parlar-nos sobre la connexió humanitat-natura, tema profund que requereix la dialèctica, però que el director és incapaç de plantejar-la a través d'alguna forma cinematogràfica suficientment còmode per motivar a l'espectador a fer l'exercici. És tot massa avorrit i estrany.

 

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris