Trobada amb Milo Manara al Saló del Còmic

"Caravaggio va conèixer les noies més belles de la història de la humanitat. Als seus quadres no estan mai nues, sempre van vestides, però són bellíssimes"


Tot i que el còmic francobelga pot presumir de ser l'estendard del còmic europeu, també cal tenir en compte altres autors europeus que estan arrasant tothom amb les seves obres. Sens dubte un dels plats forts del ja extint 33 Saló del Còmic de Barcelona va ser la visita de l'autor italià Milo Manara, el creador d'obres amb gran èxit internacional com El Clic, o altres com la que ha vingut a presentar al Saló: Caravaggio (1r volum).

A Caravaggio, Manara explica la vida i obra del pintor italià del segle XVI. L'obra comença a la Roma 1592, quan Caravaggio encara és un jove pintor que vol menjar-se el món. Allà descobrirà els baixos fons de la ciutat i que a la llarga us serviran com a model per a la creació de les seves obres. Per a Manara, Caravaggio, a més de ser un gran pintor també el considera un personatge molt interessant "a mesura que anava dibuixant l'obra m'adonava que li havia de dedicar més i més pàgines, i per aquest motiu la història s'ha dividit en 2 volums. Caravaggio és un personatge que va morir molt jove (39 anys), però va tenir una vida molt intensa. La segona entrega tindrà més escenes de la vida, és més un còmic d'aventures".



L'autor italià va parlar davant del públic sobre el nivell de detall artístic de l'obra, molt alt. Va comentar que "per mi això és vital en tota obra, i més quan estic parlant de Caravaggio. Igualment la seva vida era una aventura, i coneixent-la ara t'adones que tenia molt sentit d'historieta, fins i tot amb assassinats pel mig. L'obra l'he partit en dues parts, com la vida mateixa de Caravaggio, amb una primera més llarga que va des del 1592 fins al 1606, i una segona que és més curta que la primera (1606-1610), però que la considero més intensa . Per mi no només és important Caravaggio com a pintor, sinó també com a persona".

Segons va comentar l'autor feia molt de temps que feia temps que esperava l'ocasió de crear aquesta obra, però fins ara no havia pogut fer-la. Segons va explicar "quan era estudiant, el meu examen final abans d'entrar a la universitat, l'autor que em va tocar examinar-me d'història de l'art va ser precisament Caravaggio, i com que m'agradava el pintor, sempre el consideraré "el Sant protector de la meva vida", perquè gràcies a ell vaig aprovar (riu)".

Punt i a part. A partir d'aquest moment ja entrem a parlar sobre les dones. Per als més despistats, comento que Milo Manara té una fixació especial per la bellesa del cos femení, cosa que caracteritza gran part de la seva obra. És per això que era inevitable treure el tema a l'autor italià, i ens comento el següent: "Caravaggio va conèixer les noies més belles de la història de la humanitat. Als seus quadres no estan mai nues, sempre van vestides, però són bellíssimes" (...) "A la Roma d'aquells temps hi havia a la ciutat 13.000 prostitutes, i a més la ciutat estava també plena de capellans, uns capellans solters. És per això que aquestes noies estaven molt mal tractades en aquells temps. Al meu llibre de "Caravaggio" el càstig que se'ls aplica és la de copejar-les amb una mena de paella d'aquestes per fer castanyes, que en tenir orificis el dolor després de copejar-les era encara més pronunciat, i aquest tipus de càstig que apareix a l'obra se'ls aplicava a les prostitutes realment. El que explico a la meva obra respecte a les dones és que hi ha un contrast pronunciat entre com es tractava les prostitutes a Roma i com les tractava Caravaggio. Caravaggio normalment pintava prostitutes, i si ho feia era perquè les respectava".



També va parlar sobre cànons de bellesa en diferents èpoques de la història, tant els que apareixen a l'obra de Caravaggio com els actuals. Va comentar que "Cada època té uns cànons de bellesa diferents. Si mirem, per exemple, els quadres de Rubbens, les noies que hi apareixen són molt diferents de les d'ara, ja que totes aquelles noies que apareixen als seus quadres tenien la cel·lulitis com a element de sensualitat, i ara no es considera que li cel·lulitis sigui una cosa eròtica. Amb el temps la bellesa canvia, fins i tot en només 40-50 anys pot canviar. Personalment prefereixo el cànon femení de les dones d'avui dia".

Pel que fa a possibles continuacions d'obres arxifamoses com El Clic, Manara va tancar la porta a qualsevol possibilitat. Va dir que cada època produeix els seus fruits, i que a la seva edat no té motivació a fer una 2a versió/continuïtat de cap de les seves obres ja creades.

Un altre tema inevitable era parlar sobre les famoses portades que Marvel el va censurar per a Spiderwoman "per mi no és la portada més eròtica que he fet... però per a Marvel ha estat una publicitat extra molt bona".  



Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris