El metavers de 'Tron' leitmotiv del Sitges 2022 - ZonaMorta.cat | Revista digital de cinema de terror

Breaking

dimarts, 21 de juny de 2022

El metavers de 'Tron' leitmotiv del Sitges 2022

Dario Argento, Quentin Dupieux o Peter Strickland són alguns dels directors de les primeres pel·lícules confirmades, en una edició que serà semblant a les prepandèmiques.


El Festival de Sitges 2022 comença a agafar forma. El director del Festival Àngel Sala, i la Directora de la Fundació Sitges Mònica Garcia Massagué, han presentat aquest dimarts als cinemes Verdi de Barcelona el cartell oficial de l'edició d'enguany, així com les primeres pel·lícules confirmades. També s'ha parlat de la continuació del projecte Woman in Fan.


De la mateixa manera que en anys anteriors, el leitmotiv d'aquesta edició s'ha escollit pensant en una efemèride. L'escollida ha sigut 'Tron', el clàssic de ciència-ficció produït per Disney que va ser estrenada als cinemes el 1982, és a dir, fa 40 anys. Un film que va ser un fracàs comercial en el seu dia, però que el vídeo va generar un fandom que any rere any va anar guanyant més adaptes fins a convertir aquest film en un títol de culte. ´


A continuació teniu una imatge en alta resolució del cartell. Recomanem que amplieu la imatge per gaudir dels efectes que generen les línies del dibuix:



El motiu de la tria de 'Tron' s'ajustava a les intencions de la direcció del festival a buscar una obra que, més enllà de l'efemèride, fos un títol comercial de l'època i amb estatus de culte. A més, segons Àngel Sala “és una pel·lícula precursora en el tractament de la tecnologia al cinema digital. És un leitmotiv actual, de culte i dels 80”.


El cartell del Festival de Sitges 2022 està inspirat en el món visionari de 'Tron' i tot el que va generar al seu darrere. Novament creació de l'agència China Madrid, l'artista Sergi Delgado ha dissenyat un cartell on el goril·la de Sitges es fusiona amb el metavers. Com es pot apreciar, és un cartell molt diferent de l'edició anterior, ara centrat en la ciència-ficció que vol transmetre el leitmotiv.


Afegim que la pel·lícula es projectarà a l'Auditori Melià en “la millor còpia possible”, segons indica Àngel Sala. Tanmateix, ha afegit que no serà la de 70 mm per la incompatibilitat del projector del recinte.


Tron



Primeres pel·lícules confirmades


Malgrat que el procés de selecció encara no ha finalitzat, ja s'han confirmat les primeres pel·lícules que integraran la graella de programació del Sitges 2022.


La primera a confirmar-se ha sigut Occhiali Neri, el retorn de Dario Argento al subgènere que el va portar a la fama com és el giallo. Vindrà a Sitges a presentar el seu nou treball de la mateixa manera que ja ho ha fet altres festivals com la Berlinale. Aquest film suposa també tornar a treballar amb la seva filla Asia Argento després de la mort de l'actriu Daria Nicolodi, esposa i filla dels dos cineastes.


Occhiali Neri


També hi serà un clàssic del festival com és Quentin Dupieux. El francès vindrà a Sitges a presentar dues pel·lícules “molt Sitges” segons Àngel Sala. La primera és Incroyable mais vrais, amb un repartiment format per Alain Chabat, Léa Drucker, Anaïs Demoustier i Benoît Magimel, i és una divertida i excèntrica comèdia sobre un matrimoni i el misteriós soterrani de la seva nova vivenda. El film arriba al Festival després del seu pas per Berlín. La segona pel·lícula de Dupieux és Fumer fait tousser, considerada com uns “Power Rangers francesos”, en què es proposa una sàtira del cinema de superherois, amb tortugues demoníaques. Aquesta bogeria va ser presentada a Canes en secció oficial fora de concurs i compta al repartiment amb Anaïs Demoustier i Alain Chabat, als quals s’uneixen Adèle Exarchopoulos, Vincent Lacoste i Benoît Poelvoorde.


El director de l'excel·lent Berberian Sound Studio és Peter Strickland, i tornarà a Sitges amb un nou treball titulat Flux Gourmet. Entre el videoart i l'horror, es diu que el film aporta una dimensió molt diferent de la gastronomia, i segons alguns crítics ja és considerada com un dels títols imprescindibles de la collita de cinema de gènere d'aquest any. La pel·lícula se centra en un col·lectiu gastronòmic, les seves inquietuds artístiques i lluites de poder, mentre exploren el concepte de “cuina sònica”. Asa Butterfield i Gwendoline Christie són els protagonistes d’aquesta proposta. Esperem contemplar-la i digerir-la.


El talent femení arribarà de Finlàndia amb Hatching, l’òpera prima de Hanna Bergholm, amb una història de terror familiar arriscada i sorprenent, i amb criatura monstruosa inclosa. Sala l'ha descrit com “un film amb moltes sorpreses properes al cinema de Michael Haneke i el terror més tradicional”. També es tracta el body horror. Hatching va tenir la seva presentació mundial a Sundance, on Bergholm es va revelar com una de les promeses més sòlides del gènere.


Un altre debut femení destacat és Les cinq diables, de Léa Mysius, guionista habitual de cineastes com Claire Denis, Jacques Audiard o Arnaud Desplechin. Presentada a la Quinzena de Realitzadors de Canes, el film se situa a mig camí entre el thriller i el drama amb tocs fantàstics; una història familiar al peu dels Alps sobre una nena amb una sensibilitat olfactiva extraordinària i protagonitzada per Adèle Exarchopoulos i Daphne Patakia.


La secció Anima't també revela un títol de la secció, i aquest és Unicorn Wars. Es tracta d'un film gallec de gènere fantàstic, que segons Àngel Sala comença essent molt infantil i es torna molt cruel. Alberto Vázquez és el director, i amb Unicorn Wars configura una obra antibel·licista, reflexionant sobre l’origen dels conflictes bèl·lics a través de la història d’una guerra ancestral entre ossos i unicorns.


I els zombis també tornen a Sitges amb Coupez!, la pel·lícula inaugural de Canes 2022. El director i guionista de l'oscaritzada The Artist presentarà al Festival el remake de One cut of the dead, la sorprenent comèdia de zombis japonesa que va suposar tot un fenomen a Sitges 2018, mantenint el seu esperit festiu i meta.



Torna la secció Òrbita


La secció Òrbita aplega pel·lícules allunyades del gènere fantàstic, però que pel seu discurs -habitualment thrillers- poden encaixar en el festival. Aquesta secció va ser suprimida durant les dues edicions en pandèmia, i ara tornarà amb set pel·lícules.


Han sigut confirmades dues pel·lícules e Corea del Sud que han sigut grans èxits de taquilla en el seu país. La primera d'elles és Hunt, el debut en la direcció de Lee Jung-jae -protagonista d’El joc del calamar- és un thriller trepidant d’espies ambientat en la Corea del Sud dels anys 80'. Acció criminal de violència desbordant que aterrarà a Sitges després de veure’s a Canes en secció oficial fora de concurs.


També hi serà la seqüela de Ciudad sin ley (Kang Yoon-sung, 2017), titulada The Roundup. Dirigida per Lee Sang-yong, ha sigut la pel·lícula coreana més taquillera de l'any, assolint xifres prepandèmiques. Es tracta d'un thriller d’acció criminal amb tocs de comèdia protagonitzat per gegant Ma Dong-seok, popular pels seus papers a Train to Busan o Eternals.



Woman in Fan


Aquest programa iniciat en l'edició anterior del Festival de Sitges es marca com a objectiu la visibilització i la incorporació de la dona creadora en la cinematografia fantàstica. Per a l'edició d'enguany, és culminarà la producció d'un curt-teaser.


Amb aquest concurs, la creació audiovisual servirà per a la seva circulació en el mercat cinematogràfic. Així doncs, el curt-teaser ha de servir com a mostra d'una idea de llargmetratge de tall fantàstic.

El programa amplia d’aquesta manera el seu camp d'actuació fins a la producció cinematogràfica per donar suport al treball de les cineastes dins de la indústria del gènere fantàstic.

La Comissió d'avaluació seleccionarà deu projectes entre tots els presentats dels quals hi haurà un guanyador. Els nou finalistes i el projecte guanyador tindran dret a participar en diverses formacions del Sitges Fanlab durant la 55a edició del certamen. A més, la cineasta guanyadora disposarà d’un pressupost de 10.000 euros, que seran destinats íntegrament a la producció del curt-teaser guanyador, amb el suport del Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya en les funcions de producció del projecte. La presentació del projecte es realitzarà dins del marc de l'edició corresponent del Festival.


Segons Garcia-Massagué, “Creiem que hem de mantenir viu aquest debat sobre la dona al gènere fantàstic, i aquest és el principal objectiu del Woman in Fan”.



Normalitat prepandèmica


Les restriccions per la pandèmia han disminuït gairebé a zero i això fa que el Festival de Sitges hagi preparat una edició semblant a les prepandèmiques. Més enllà de la tornada de la secció Òrbita, tornarà la Zombie Walk, tornaran les maratons nocturnes a la matinada, i tornaran les maratons de l'últim dia del festival.


L'equip organitzador del festival creuen els dits perquè la situació pandèmica continui estable, i de ser així, es complirà aquesta edició propera a les del 2019. Pel que fa a les maratons nocturnes dels divendres i dissabtes, es plantegen fer sessions de dues o tres pel·lícules.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada