[Crítica] Valeria - Dídac López, 2015 (curt)


-GUIÓ i DIRECCIÓ: Dídac López
-FOTOGRAFIA: Héctor Castro
-SO: Pau Josa
-REPARTIMENT: Toni Soldevila, Maite Heras, Lucía Torres i Rafa DeLacroix
-EDICIÓ: Pau Josa y Edgar Toldrà
-WEB: Clicant aqui

 





Valeria es titula el nou curtmetratge de Dídac López. Dit així ràpid i resumit, el curt m'agrada, he rigut, i hi trobo detalls molt interessants, per tant, he gaudit veient Valeria i per a mi això és el més important. Amb això no vull dir que tot siguin llums, bàsicament perquè hi veig un problema de base que afecta el resultat final. És una qüestió de guió, idea general del conjunt.

El guió posseeix diàlegs molt rics i divertits, que juntament amb l'elenc d'actors -sobretot Toni Soldevila- executen magistralment, però la història de Valeria demana una mica més, tal com comentaré després. Valeria és una acumulació de tòpics i detalls molt identificables pels més cinèfils, tots aparentment intransigents, però que aporten una identitat molt concreta al relat. Una identitat molt pròpia del cinema de Dídac López, potser excessivament repetitiva quant a fórmula, però sempre diferent quant a execució, cosa que cal aplaudir. Cal reconèixer que Dídac té un talent especial per escriure diàlegs, perquè a cadascun dels seus projectes audiovisuals demostra precisió, cinefília i una capacitat increïble per fer divertir l'espectador, i la veritat és que Valeria no defrauda quant a humor, a més d'uns esclats puntuals de violència que sempre aconsegueixen impactar.

Tampoc crec que Valeria tingui problemes amb el ritme narratiu pel fet de treballar tres actes diferenciats entre ells, ja que això, per exemple, passa a qualsevol pel·lícula de Tarantino, un tipus de cinema que precisament pel fet d'apostar pel diàleg sempre acaba oblidant el ritme narratiu. D'aquesta manera, la força de Valeria resideix en un missatge "casual", tapat per un popurri de clixés perceptibles pels espectadors, com són aquests tics de Sèrie B. I això, més enllà del twist final, crec que funciona bé.

El problema que veig a Valeria és que es tracta d'un curt que pot, però no vol treballar aquest twist final. Com a curt funciona, perquè no explica una història sinó una idea, una "anècdota" tal com vol Dídac, que es desenvolupa a partir d'un McGuffin (com diria el mestre Hitchcock), amb un detall intransigent que serveix d'excusa per desenvolupar la idea del curt. Crec que un peluix, però també un funeral, un vol, un grup mafiós..., si bé tot això forma part d'un univers teòricament intransigent, potser el twist final hauria de compensar-ho, més potent, que tingués més protagonisme respecte al que veu abans, i per contra a Valeria tot queda massa difuminat. Dit d'una altra manera, veient el resultat final potser el twist em sobra, perquè no em satisfà, i demanaria que es conjuntés la resta simplement perquè la resta sí que funciona bé... és només una sensació meva, però és clar, llavors el curtmetratge perdria la gràcia.

Per mi Valeria és un curt que pretén fer homenatjar Hitchcock passat pel filtre del director Didac López; llàstima que, Valeria, demani més urpa, més sensació de "WTF" al final, com per exemple un final semblant al de la websèrie Todos Son Iguales, que és realment potent. De totes maneres vull insistir que és un curtmetratge que té uns diàlegs molt bons i en general un equip tècnic i artístic força notable, malgrat algun defecte en la fotografia. El curt es mira en un sospir i té prou força per divertir qualsevol, fins i tot gosaria dir que és un dels curts més divertits de Didac López. A més, a Valeria es nota un salt qualitatiu respecte a anteriors treballs del director, com a més professionalitat en l'acabat final malgrat els seus defectes. I per cert, els actors n'estan d'11.  






Publica un comentari a l'entrada

2 Comentaris