Un dels actes estrella del XXII Saló
del Manga de Barcelona va ser la classe magistral que va
impartir mangaka Junji Ito davant dels seus fans,
dimarts passat 1 de novembre. Va durar 1h més o menys, i
s'hi va poder veure com Ito treballava un dibuix basat
en el manga de terror Gyo, en què es podia veure la
noia protagonista i el tauró blanc "Gyo".
La
Masterclass va servir també per a què, mentre sensei avançava
el seu dibuix, els fans aprofitessin per preguntar-li tota mena de
qüestions relacionades principalment amb la seva tècnica
il·lustrativa. També es van tocar temes com la concepció del que
és el terror, les seves influències, així com per la seva persona
i el seu entorn. A continuació us deixo gran part de les preguntes
que van sorgir durant la classe magistral, a més d'alguna
fotografia. Espero que us interessi:
-Com va començar a dibuixar mangade
terror?
A l'edat de 5 anys vaig començar a dibuixar
a llapis, just quan descobria els primers mangas de terror.
De tota manera eren dibuixos molt simples.
-Quins
elements del dibuix consideres indispensable per crear
aquest terror tan personal que tens?
Quan vull representar
alguna imatge d'un fantasma o monstre, faig servir la llum com a eina
per intensificar la sensació d'horror. La dirigeixo des de baix cap
a dalt, i així incremento la sensació de terror.
-¿Quins
autors de manga han influenciat a la seva obra?
Hi ha 3
autors de respecte moltíssim: el mestre Kazuo Umezu, qui
per mi és el veritable mestre del terror; També Hideshi Hino;
i Koda Shinichi. Ells són els 3 pilars de la meva
obra.
-Això no obstant, a l'hora de dibuixar cadàvers i
altres imatges grotesques, la inspiració d'on prové?
Quan he
de fer dibuixos com per exemple entranyes, solc utilitzar fotos
mèdiques com a inspiració
-A l'hora de treballar, com la
il·lustració que veiem, sense te una idea clara
prèviament abans de fer el dibuix o primer fa uns esbossos que
després va treballant i millorant?
Com que tinc un termini de
lliurament dels meus treballs ja estipulat i molt ajustat, no tinc
temps de fer gaires esquetxos. Així que per a mi, el més important
quan començo una feina és prendre notes de les idees que tinc,
pensar-les bé, i després intentar il·lustrar-les com més
ràpidament millor. Això sí, he d'admetre que acostumo a anar fent
molts retocs.
-Quina és la part favorita del procés
d'elaboració d'un manga? Inventar-se història, esbossos, entintar,
els personatges...
Abans gaudia molt quan elaborava els
esbossos després de pensar la història, però ara m'agrada més
acabar-la, veure com tot concorda i acabo els detalls.
-Abans
comentaves que et veus obligat a treballar en digital perquè
acceleres el procés de creació de les obres. Si no haguessis de
treballar per terminis, com preferiries treballar: manualment o
digitalment?
Sense cap dubte prefereixo el procés
tradicional, a llapis, però els terminis de lliurament m'obliguen al
digital.
-Treballes en digital perquè les data de lliurament
que són molt dures. Ara bé, quan no existia el digital, les dates
eren més lleugeres?
Em considero que sóc dels dibuixants
lents. Intento fer unes 30 pàgines a la setmana, i si ho
aconsegueixo ja estic content. Això sí, reconec que avui em sento
més cansat i em costa molt més treballar amb la mà que quan era
jove, ja que en aquella època podia treballar més temps. Avui amb
el digital els terminis no han canviat, però la diferència és que
abans simplement es treballava més hores. Per tant, la meva resposta
és "no", els terminis no han variat amb el temps.
-¿La
sensació que hauries d'haver perfeccionat un dibuix rere bar
publicat, l'has tingut alguna vegada? Dit d'una altra manera, has
sentit mai que deixaves un dibuix mal acabat?
Depèn del cas.
Hi ha vegades que es publiquen les meves mangas i després m'adono
de detalls que corregiria. Però també em passa al revés, que
començo a dibuixar i m'adono ràpidament que em sortirà bé el
dibuix.
-¿Què li costa més dibuixar, els cossos humans o
els fons escènics?
Em costa més dibuixar edificis, perquè
no acostumo a dibuixar-los sota una regla habitual. Per contra, els
personatges, monstres, animals, etc. m'encanta dibuixar-los.
-Parla'ns sobre els teus
col·laboradors. Tens ajudants? I si en tens, com et reparteixes la
feina amb ells?
Depèn de l'època, però normalment no en
tinc. En algun moment precís he tingut algun ajudant, però com que
normalment els encarregava tasques simples, per això em valc amb la
meva dona i la meva germana.
-Quan construeixes les històries,
on hi poses l'accent per crear el terror?
El més
important és no saber què passarà. A través de la psicologia joc
a no mostrar, a provocar la incertesa del lector sobre el
qual pot passar a la pàgina següent, que jugui la seva
imaginació, i tot això òbviament sense ser gaire explícit fins a
moments clau.
-Del que ha fet, què és el que més li
agrada?
Les històries curtes. Hi ha una d'un somni que s'anava fent més llarg i no s'acabava mai; també la de les formes humanes de la muntanya [imatge inferior, publicada com a extra al manga Gyo]; i després n'hi ha una altra en què et veus a tu mateix, però només el cap.
-En el passat vas adaptar Frankenstein
de Mary Shelly i la de La meitat humana
de Rampo Edogawa. No t'has plantejat mai adaptar algun
relat d'H.P. Lovecraft?
M'hauria agradat, però hi ha un
autor japonès, Gou Tanabe, que ja està
adaptant Lovecraft [El Sabueso i altres
històries, editat per Ivrea]. És un dibuixant molt bo, i com ja ho
està fent, a més ho fa molt bé, quedaria molt estrany
que jo també adaptés a Lovecraft.
-Uzumaki és una
obra impactant. Voldria saber què passava a la seva vida en el
moment que la va dibuixar per crear aquella història.
Va ser
una època en què em vaig obsessionar per les formes que tenien
espiral, i vaig pensar com les podia convertir en una cosa
terrorífica.
-Sobre el Diari Gatuno, sorprèn
que després de tant horror publicat, executi una obra tan
diferent de la resta com aquesta. Com sorgeix l'obra?
Em
vaig casar, i la meva dona tenia gat. Fins aleshores mai havia
conviscut amb gats, i bé, són molt bons i juguen, però també són
imprevisibles. Per això va sortir el meu interès per dibuixar
alguna cosa amb gats. I va ser precisament la meva dona qui em va
insistir que ho fes. A més, com era una època que tenia força més
temps que ara, perquè ho vaig fer amb molt de gust. Però
va ser sobretot per la meva dona.
-I sobre Tomie, es va
inspirar en alguna pel·lícula?
Em vaig inspirar amb l'obra
de Sam Raimi, "Evil Dead". Allí sortia una mena
de zombi amb les pupil·les blanques i això em va produir
un impacte molt gran.
-Se'm fa obligat preguntar-li sobre les
adaptacions cinematogràfiques de la seva obra. Què li
semblen?
M'agrada que triïn les meves obres per adaptar-les.
Algunes estan millor que d'altres, però em satisfà que es fixin en
la meva obra.
Junji Ito rebent el premi a Millor Autor de Manga en actiu, atorgat pel XXII Saló del Manga segons les votacions del públic |
0 Comentaris