Blumhouse està que se'n surt
últimament. 2017 serà l'any que el cinema recordarà a aquesta
productora l'èxit de taquilla que va obtenir -i avui encara segueix
recaptant- amb Déjame Salir, i del més que probable que
tindrà amb The Belko Experiment. Obres que no
parteixen d'alts pressupostos, però sí d'idees molt concretes
i radicals, unes pel·lícules que sens dubte han aportat frescor al
sector més comercial del gènere i, sobretot, un bon fer artístic
que val la pena ser destacat.
The Belko Experiment
és una pel·lícula a mig camí entre L'Experiment d'Oliver
Hirschbiegel i Battle Royale, en què els treballadors d'una empresa
anomenada Belko seran tancats al seu lloc de treball per
després ser obligats a matar-se entre ells. Només pot sobreviure un
d'entre els més de 80 treballadors de l'empresa, i en cas que algú
es negui a intentar-ho -o de pretendre escapar de Belko- un
explosiu integrat al cap detonarà i ocasionarà la mort a
l'instant.
El que m'ha fascinat més de la pel·lícula és la
seva claredat a l'hora d'explicar la idea que treballa. No busca
segones lectures en clau sociològica i, en canvi, sí una
simple espiral de violència que augmenta per moments fins al deliri,
en què els seus protagonistes, uns treballadors d'oficina, hauran
d'abandonar el respecte cap als seus companys i caps i veure's
obligats per les circumstàncies a ser unes màquines de matar.
Simplement. Només les pistoles, destrals, pals, ganivets, etc., són
útils per tal de sobreviure, a més de la formació de clans i
estratègies col·lectives i individuals que poden donar més punts a
un treballador per durar més temps al camp de batalla. Aquesta
formació d'estratègies aporta un enriquiment narratiu que acaba
sent molt entretingut, en què és el deathmatch cinematogràfic
més sagnant dels darrers anys. Insisteixo que la idea és molt
simple, i el més important és que no es justifica res dels que
veiem, del "per què" passa, més enllà de les indicacions
que una veu en off comunica als treballadors de Belko sobre
el temps restant per a la finalització del joc.
La pel·lícula
està dirigida per un dels directors que ja podem donar com a
consolidats al cinema de terror, com és l'australià Greg McLean,
responsable de la saga Wolf Creek, que lidera un projecte
que parteix d'un curtmetratge del mateix any 2016 en format
Stop Motion d'homònim títol, que ha estat adaptat el seu
guió en llargmetratge pel gran James Gunn (Slither,
Guardians de la Galàxia). El curtmetratge en qüestió planejava en
escassos dos minuts com sobreviure a l'experiment de Belko, però
la pel·lícula en qüestió renuncia a qualsevol examen sociològic
en què la sàtira sobre el comportament humà tingui un pes
important, i, en canvi, es fixa més en el que és fàcil i
macarra, com és el simple vessament de sang i per tant en
els personatges plans i estereotipats. No és una cosa que em
sembli del tot malament, perquè la pel·lícula té ritme i mai
avorreix -que és sempre el més rellevant-, però en cas d'haver
tingut un equilibri el resultat hauria estat molt millor, tal com
passa a El Experimento ia certa manera també
a Battle Royale.
També la mà de Gunn es
nota en puntuals detalls de la història pels seus tics en clau
humorística, un humor que de tant en tant apareix i ho fa amb molt
mala llet, sempre sense caure a la burla, per tal d'arrodonir algunes
escenes de violència destinades al gaudi del sector més radical de
públic.
The Belko Experiment és com menjar un
caramel. Una experiència dolça i divertida de consumir, que no
demana exigència al paladar, però alhora no amaga que es tracta
d'una cosa simple i poc substanciosa. El millor de tot és que la
pel·lícula presumeix d'aquesta manera d'enfocar la pel·lícula, i
per això es recrea i explica la seva història amb un punt macarra,
que no és res més que la saber conscient dels límits que
no ha de creuar, com són les segones lectures. Segurament The Belko
Experiment no deixa de ser un simple caramel de sèrie B fet per un
estudi de sèrie A, i encara que no sigui molt nutritiu, ja
que la veritat és que convida repetir.
- Inici
- Articles
- _Articles Especials
- _Assassins en Sèrie
- _Educació
- _Llibres
- _Nazisme
- Entrevistes
- Esdeveniments
- _FANTBOI
- __1r FANTBOI
- _Festival de Sitges
- __Sitges 2011
- __Sitges 2012
- __Sitges 2013
- __Sitges 2014
- __Sitges 2015
- __Sitges 2016
- __Sitges 2017
- __Sitges 2018
- __Sitges 2019
- __Sitges 2020
- __Sitges 2021
- __Sitges 2022
- __Sitges 2023
- _Saló del Còmic
- __32 Saló del Còmic
- __33 Saló del Còmic
- __34 Saló del Còmic
- __35 Saló del Còmic
- __36 Saló del Còmic
- __37 Còmic Barcelona
- __38 Còmic Barcelona
- __39 Còmic Barcelona
- __40 Còmic Barcelona
- __41 Còmic Barcelona
- _Saló del Manga
- __XIX Saló del Manga
- __XX Saló del Manga
- __XXI Saló del Manga
- __XXII Saló del Manga
- __XXIII Saló del Manga
- __XXIV Saló del Manga
- __25 Manga Barcelona
- __Manga Barcelona L.E.
- __27 Manga Barcelona
- __28 Manga Barcelona
- __29 Manga Barcelona
- _St. Cugat Fantàstic
- __IV St. Cugat Fantàstic
- __V St. Cugat Fantàstic
- __Sang Cugat Fantàstic
- __VII St. Cugat Fantàstic
- __VIII St. Cugat Fantàstic
- __IX Sant Cugat Fantàstic
- _TerrorMolins
- __38 TerrorMolins
- __40 TerrorMolins
- Manga
- _Bola de Drac
- _Hentai
- _Manga
- Pel·lícules
- Adults (+18)
4 Comentaris
A mi encantó la peli, es de lo más brutal que he visto en los últimos años. Bestia bien hecha!
ResponEliminaComo es habitual ya en las pelis de Blumhouse el terror cada vez se va visceralizando por momentos y llega a cotas de gore muy elevadas. Belko no es una excepción, y se pone en la linea de Dejame Salir.
EliminaSube links porfa
ResponEliminaEn La Zona Muerta no hacemos alusión a la piratería, ya que todo esfuerzo laboral debe ser recompensado, y crear una película también "trabajo".
Elimina