[Crítica] CANIBA - Lucien Castaing-Taylor, Verena Paravel, 2017




-DIRECTOR: Lucien Castaing-Taylor, Verena Paravel
-GUIÓ: Lucien Castaing-Taylor, Verena Paravel
-TÍTOL ORIGINAL: Caniba
-ANY: 2017
-DURACIÓ: 90 min.
-PAÍS: França
-FOTOGRAFIA: Lucien Castaing-Taylor, Verena Paravel
-REPARTIMENT: Issei Sagawa
-PRODUCTORA: Norte Productions






Caniba és un documental que les meves retines mai oblidaran. Per veure'l cal entrar en la idea cinematogràfica tan personal que els seus realitzadors Lucien Castaign-Taylor i Verena Paravel (autors del guardonat documental Leviathan) plantegen a l'espectador, aquest cop amb una història verídica sobre un caníbal japonès que es va menjar el 1981 a una estudiant holandesa de vint-i-cinc anys (Renée Hartevelt). I en cas de no implicar-se, et passarà el mateix que els van ocórrer a altres espectadors durant la projecció de la pel·lícula al cinema Tramuntana de Sitges, que és l'abandonament massiu de la sala als deu primers minuts de pel·lícula. Jo em vaig quedar fins al final com un campió.

La biografia del caníbal es pot trobar fàcilment a Internet, de manera que no m'estendré en aquest camp. Només comentar que, a causa de les influències del seu pare, el caníbal Issei Sagawa va aconseguir quedar en llibertat, i avui viu com un rodamón pels suburbis de Tòquio. La pel·lícula documental pretén fer una aproximació íntima del caníbal, que a través d'una veu en off que li pregunta coses a Issei anirem coneixent la fosca humanitat del personatge, algú que no es penedeix del que va fer, i que amb les seves respostes l'espectador pot aprofundir en l'assassinat i acte caníbal, a més del seu passat i present. Un documental que vol abastar molt, amb bones intencions, i que seria de gran interès si no fos pel tipus de realització aplicat pels seus responsables, que només aconsegueix crear una barrera amb el públic. És molt incòmode d'aguantar Caniba, i aquí, estimat lector, és on em sortirà la bilis per la boca.

Caniba és una vergonya en tots els sentits. És carn de festival de cinema d'art i assaig, cinema que busca experiències noves, però que en el fons no deixen de ser noves fórmules que experimenten amb la paciència del públic, i ho sento, però per a mi el cinema és una altra cosa. Considero que dels 90 minuts de metratge, a l'espectador no se'l pot torturar amb un primer pla de la cara d'Issei durant els primers 30, i que només pateix variacions facials a força d'uns injustificats i constants desenfocaments. En mig, hi ha silencis de fins a 3 minuts, i diàlegs per part d'Issei Sagawa que demanen una petita empenta per veure si surten de la seva boca amb més ritme. La idea dels seus responsables és de crear un documental molt intimista, amoral, incòmode d'aguantar de la mateixa manera que ho és el seu contingut, però la veritat és que es fa avorrit i no es mostra en cap moment amè amb l'espectador. Només el record de l'assassinat i l'acte caníbal explicat a través d'un còmic que el mateix Issei va dibuixar -i ell mateix explica-, aporta originalitat i bon fer, i que a més, juntament amb el riure sinistre que puntualment se l'hi sent a Issei, fins i tot es fa inquietant l'escena. La resta del documental és una veritable tortura per a l'espectador.


Posteriorment hi ha una escena pornogràfica que ningú va entendre -amb la seva censura japonesa, és clar- en què es veu a Issei de jove juntament amb una meuca practicant sexe..., o bé, més que sexe, una pluja daurada mentre ell es masturba. També hi ha alguna escena dura, d'autolesions per part d'Issei a força de talls i picades de ganivets en el seu braç, i que no són ficció, sinó que són autolesions reals amb sang inclosa, en el que serien els únics minuts que la pel·lícula convida a l'espectador a apartar la seva mirada de la pantalla. O altres minuts en què té una conversa Issei amb la seva cuidadora amb aspecte d'actriu porno. Per acabar, finalment, tornant de nou a l'empipador primer pla de la cara del caníbal. 


Tots aquests moments en què ja hi ha una varietat en la narrativa del documental, cal reconèixer que tot es torna més curiós i fins convida a seguir veient Caniba per veure quines més coses estranyes pot arribar a mostrar. Però el xip de l'espectador ja és un altre, perquè accepta que està davant una cosa molt distant a ell, i que si ha aguantat els primers 30 min. de metratge amb el maleït primer pla, és que té capacitat per acabar la pel·lícula.



I finalment el documental acaba amb un karaoke! Tal qual. No és una broma. Caniba acaba amb un karaoke a ritme de música pop, en què es veuen les lletres en pantalla marcades amb rosa fluorescent com si un anime per a noies, mentre es va indicant a l'espectador la velocitat vocal que ha de prendre l'estil intimista de la resta de la pel·lícula, però bé, la sala del Tramuntana va estar més que feliç arribant fins i tot a corejar el ritme de la cançó amb aplaudiments, en el que no es pot considerar com una altra cosa que un premi al públic per acabar de veure la pel·lícula. Al final, quelcom tan mediocre com Caniba, o t'ho prens de broma o acabes de mala llet. Val la pena prendre-se-la a broma, jo fins i tot repetiria amb els amics per així gastar-los una broma durant 90 min. 


Caniba es un exemple del que mai hauria de ser el cinema.

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris