[Crítica] THE HERETICS - Chad Archibald, 2017


-DIRECTOR: Chad Archibald
-GUIÓ: Jayme Laforest
-ANY: 2017
-DURACIÓ: 87 min.
-PAÍS: Canadà
-MÚSICA: Steph Copeland
-FOTOGRAFIA: Jeff Maher
-REPARTIMENT: Nina Kiri, Jorja Cadence, Ry Barrett, Nina Richmond, Will King
-PRODUCTORA: Black Fawn Films / Breakthrough Entertainment






Entre tots els subgèneres que poblen el cinema de terror, si hi ha algun que hem de destacar per sobre de la resta en el present 2017 és sens dubte el de les sectes satàniques. I amb The Heretics, una de les produccions més cridaneres de l'any, s'aposta per la fórmula més pura d'aquell cinema que sobretot es va popularitzar en els anys setanta després del boom que va suposar La Llavor del Diable, en què el Diable ha renascut de la seva letargia i materialitzar-se en el món per així causar el caos i la destrucció.

La pel·lícula en qüestió està dirigida per Chad Archibald, el director que va sorprendre positivament amb Bite el 2015, i ara amb The Heretics molts havíem dipositat grans confiances al fet que aconseguís un pas endavant i creés una pel·lícula conceptualment allunyada de Bite, i més madura en aspectes tècnics i artístics. Però cal lamentar que, temàtica a part, estructuralment és idèntica a la seva predecessora. I és que Archibald torna a tenir obsessió pels estigmes (diguem mossegada o ritual), també per les mutacions físiques femenines, i també per les relacions interpersonals en els moments climàtics. La història se centra en un dia abans de la culminació del ritual satànic que va patir la jove protagonista fa un any, que hauria de servir perquè un àngel exterminador aparegués a la Terra. Un dia abans de la culminació d'aquest ritual, un home amb mitja cara cremada acabarà segrestant a la jove, però amb la intenció de salvar-li la vida.

Val a dir, però, que a The Heretics hi ha alguna cosa molt interessant en el desenvolupament del guió, com és la manera en com Archibald gestiona les dosis d'informació que se li proporciona al públic, a través d'un guió escrit per Jayme Laforest -qui també es va implicar en el de Bite-. Fa la sensació com si el film jugués amb l'espectador, li donés informacions que es confirmen o desmenteixen al cap de pocs minuts, i d'aquesta manera escalonada es proporcionen respostes que configuren el conjunt de la història. És a dir, que The Heretics és una pel·lícula que constantment rebel·la coses, i això la converteix en una obra que atrapa l'espectador i li fa passar el seu metratge en un sospir. Tanmateix, això suposa un altíssim risc a l'hora de donar coherència a la història, i de fet, la pel·lícula acaba caient al precipici per acabar tenint un abundant repertori de sense sentits de tota mena, unes coses sense sentit que encara que potser no afecten narrativament la continuïtat de la història si acaben burlant la narrativa rigorosa que pretén tenir. Detalls com, per exemple, ¿per quin motiu el segrestador intenta evitar la culminació del ritual satànic just un dia abans que culmini, quan ha tingut tot un any per evitar-ho? O Per què es lliga a algú a la banda d'una escopeta? Són detalls ximples, però que van sorgint en la trama constantment, i que burlen a l'espectador. Igualment vull insistir que The Heretics es passa en un sospir, i això sempre és una cosa bona, però cal reconèixer que el desenvolupament de la història és molt maldestre.

Un altre aspecte negatiu són certs punts d'humor molt propis de la comèdia de terror de sèrie B que desentonen la serietat que busca Archibald, així com tampoc ajuda aquest clímax final constantment destrossat per trencaments de ritme a força de somnis i visions poc ajustades als nivells de tensió que es viuen.

Salvable és l'estètica, que encara que no sigui res de l'altre món sempre és simpàtic veure aquestes caracteritzacions dels sectaris, així com pentagrames, espelmes, sacrificis, etc. És tot una estètica respectuosa amb la Sèrie B de cinema satànic dels setanta que va aparèixer després del film de Polanski, com Aquelarre Sagnant, per exemple, o també alguns plans que són plagiats a The Lords of Salem. Hi ha una estètica bonica, és clar, però no ho és tot.

En el seu conjunt The Heretics és un film fallit. Penso que no tant pels seus múltiples detalls absurds o el seu clímax final poc encertat, sinó que el problema base és la manca d'idees, d'aferrar-se a Bite estructuralment i no oferir alguna cosa nova més enllà de la temàtica. Penso que un director pot tenir manies, costums estètiques o genèriques, però aquí Archibald es limita a emmascarar la columna vertebral de la seva obra predecessora per elaborar una obra de rituals satànics. I si bé ell no és qui signa el guió, la veritat és que dirigeix ​​la pel·lícula, i per tant té mà autoritzada a fer les modificacions que consideri necessàries. Per a mi -i molts altres mitjans de premsa- ha estat una decepció, un clar exemple de marxa enrere de la carrera cinematogràfica de director, en demostrar immaduresa a determinades decisions que pren.  



Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris