Entrevista: Barbara Crampton


Presentar Barbara Crampton com a introducciĂł a una entrevista no Ă©s tasca de fĂ cil. Ho Ă©s, en el sentit que es tracta d'una actriu coneguda i reconeguda en el gènere de terror per la seva trajectòria artĂ­stica, però complicat per l'envergadura que han pres tots i cada un dels arguments que emprèn a cada debat, a travĂ©s de la seva alta capacitat de reflexiĂł i que l'ha convertit amb el temps en l'actiu femenĂ­ mĂ©s important que representa avui dia el gènere de terror. És a dir, que Ă©s tot un orgull per al fandom. I per això, amb la seva visita a Festival de Sitges per presentar la seva nova pel·lĂ­cula titulada "Replace", sol·licitem entrevistar-la. Vam tenir sort i l'entrevista se'ns va concedir, aconseguint conversar amb ella durant uns curtĂ­ssims 15 minuts. En aquest temps aprofitem per sobre de tot per preguntar-li sobre la seva primera etapa com a actriu, i concretament per la seva etapa com a vĂ­ctima en el cinema de terror.

 Aprofitem per preguntar-li sobre la seva etapa com scream queen en el cinema de terror, i pel seu rebuig actual a l'etiqueta. TambĂ© pel present professional.

En fi, una entrevista curta que va donar per al que va donar, potser menys del que esperava, però igualment el fet de tenir a Barbara Crampton a mig metre, lluny de ser una cosa imponent, la seva simpatia i predisposiciĂł fan que estar al seu costat sigui una experiència completament agradable.



-Fa un temps vas publicar una piulada en què parlaves crĂ­ticament sobre el concepte "Scream Queen". Això va generar un debat constructiu molt interessant que fins i tot va implicar a altres actrius de diferents generacions. ¿Quan interpretaves papers en pel·lĂ­cules com "Re-Animator", "Re-Sonator", etc., tambĂ© pensaves igual? Tenies el mateix pensament crĂ­tic?

No, Ă©s un pensament que ha arribat amb el temps. Quan creixes, amb la maduresa arribes a un punt que et qĂĽestiones mĂ©s les coses, i el gènere de terror tambĂ© ho ha de fer, que Ă©s crĂ©ixer i qĂĽestionar algunes de les coses que es donen per fetes. Les històries ara cada vegada sĂłn mĂ©s complexes perquè s'estan barrejant els gèneres en el cinema i això genera unes històries molt interessants, de manera que aquest concepte "Scream Queen" ja no s'ha d'aplicar. Ara els personatges femenins tambĂ© estan creixent, igual que ho estĂ  fent la societat. Per tant, insisteixo que hem de distanciar d'aquest concepte "Scream Queen", i haurĂ­em de parlar en les pel·lĂ­cules de terror sobre les dones d'una manera diferent, per què no es pot representar sempre a la dona de la mateixa manera com s'ha representat a aquestes pel·lĂ­cules, Ă©s a dir, com una persona que sempre fuig de dimonis, monstres o zombis.


-Tot i això hi ha actrius que tambĂ© van tenir rellevĂ ncia en els anys vuitanta que viuen -i fins i tot sobreviuen- de l'etiqueta "Scream Queen", com Linnea Quigley. Has parlat alguna vegada amb ella sobre el tema? Crec que teniu postures diferenciades.

Si. Recordes l'article que vaig escriure a la web Birth Movies Death?


-Si, allà explicaves detalladament el "per què" d'aquesta piulada, i això va generar tota mena de respostes per part d'altres actrius.

En l'article Linnea Quigley va comentar al final el seu opinar al respecte. Va dir que no estava d'acord amb mi, i no passa res, estĂ  bĂ©, en canvi altres actrius sĂ­ que ho eren. Però en general jo crec que hi havia mĂ©s gent que estava d'acord amb el que vaig escriure que en contra.

Vull afegir tambĂ© que han estat els periodistes el que ens han imposat aquest terme, no nosaltres les actrius. No ha sorgit mai aquest terme per part de directors o guionistes, sinĂł per la premsa, que d'alguna manera ens ha limitat com a actrius.



-En aquesta primera etapa com a actriu, potser per modes i tendències de cinema de l'època, apareixes en algunes escenes nues. Com afronta aquest tipus d'escenes una actriu? I tambĂ©, ara ja passats vint anys des de llavors, en algun moment la teva vida t'ha incomodat recordar aquestes escenes?

El que m'incomoda Ă©s que em facin aquest tipus de preguntes. No m'avergonyeixo de res del que he fet, simplement sĂłn parts de la història que hi ha escrita en un guiĂł. Crec que en l'art escènic la vida per visitar de moltes maneres, i considero que al cinema no nomĂ©s es pot abordar la vida amb el nu, sinĂł tambĂ© amb la passiĂł desbordada, amb violència, l'assassinat, etc. Jo crec que sĂłn elements de la vida que hem de veure des del cinema, i de fet moltes d'aquestes pel·lĂ­cules dels vuitanta s'han convertit en clĂ ssics.


-Lluny de incomodarte, la meva intenciĂł era llaurar el terreny per a la segĂĽent pregunta. Volia preguntar-te sobre l'accĂ©s de les noies joves en els anys vuitanta al mĂłn de cinema, ja que segons opinions d'altres actrius que van triomfar als vuitanta com Brinke Stevens o la mateixa Linnea Quigley, elles mai han negat que la sexualitat els va obrir la porta de cinema. Realment els productors de l'època com Charles Band o Roger Corman, entre d'altres, intentaven Ă©s manera tan sexista a les joves actrius que volien començar en la indĂşstria de cinema? ¿Els exigien sexualitat per entrar al cinema?

Doncs no ho sĂ©. SĂ­ que Ă©s cert que les històries que s'explicaven en les pel·lĂ­cules d'aquells temps solien haver-hi escenes amb dones nues o directament practicant escenes de sexe, però ara ja estem en una altra època. Penso que potser hem anat d'un extrem a un altre, però això Ă©s part de la nostra història. El que vam viure les actrius que comentes i jo, era la interpretaciĂł d'un altre tipus de papers, uns papers mĂ©s apropiats per a la nostra joventut que ara a la nostra edat. Els meus papers ara solen ser de mares, cientĂ­fiques, etc., i quan era mĂ©s jove interpretava papers que implicaven la novetat, la sexualitat, el propi d'aquella època, cosa que amb el temps Ă©s inevitable que acabi quedant mĂ©s de costat. SĂłn èpoques i situacions diferents, i per sort tot estĂ  evolucionant en el seu conjunt.


-I ja que hi ha hagut una evolució en la manera de produir i explicar històries en el cinema de terror en els últims 25-30 anys, ha canviat prou?

Si, el suficient. Com comentava les històries han canviat, han evolucionat, i cada vegada els personatges sĂłn mĂ©s complexos en les pel·lĂ­cules de gènere, i tambĂ© s'estan barrejant els gèneres en el cinema. Podem trobar cinema de terror però tambĂ© amb una mica de comèdia, i tot en el seu conjunt tambĂ© implica els entorns de la dona.


-Segurament el canvi mĂ©s notori de cinema de terror en els Ăşltims 5-10 anys Ă©s la implicaciĂł de dones dirigint pel·lĂ­cules de terror, a diferència de la tònica dominant al s. XX, que ha estat marcada per la mirada masculina. Ara estĂ  apareixent la visiĂł femenina en el cinema. ¿El futur de cinema de terror passa per la mirada de les dones?

Espero que sĂ­. Tant de bo tinguem les dones tanta representaciĂł en el cinema mateixa manera que l'han tingut els homes. És cert que cada vegada hi ha mĂ©s dones directores i tambĂ© productores, però encara Ă©s complicat per a una dona accedir a aquest mĂłn, i això implica tambĂ© donar-los total llibertat creativa. Crec que a poc a poc ens estem equiparant als homes i anem millorant el paper de la dona en el cinema.


-Ja en l'actualitat, has tornat a cinema, fins i tot per produir pel·lĂ­cules com "Beyond the Gates", en el que podrĂ­em considerar com la teva segona etapa al cinema. Primer de tot, què Ă©s el que et va condicionar a tornar al cinema i, tambĂ©, què prioritzes a l'hora d'escollir un guiĂł? El que mĂ©s destaca a simple vista Ă©s que sols treballar amb directors molt joves.

M'agrada molt que em diguin que tinc una segona etapa al cinema (rialles). Vaig deixar el cinema durant uns anys a causa que em vaig voler centrar en la famĂ­lia, però jo sĂłc actriu, m'agrada el cinema de terror, i vaig voler tornar al gènere per exercir la meva professiĂł. Ja tinc una edat i això implica interpretar altres papers diferents en les meves noves pel·lĂ­cules respecte als que vaig fer en una altra època, i Ă©s per això que tambĂ© va condicionar el tipus de guions que escullo. Ara, amb "Replace", la nova pel·lĂ­cula que he vingut a presentar a Sitges tambĂ© treball amb un director debutant, i ho faig perquè considero que els joves d'avui sĂłn els que tenen millors històries per explicar. El cinema ha canviat, i ells han crescut vivint aquest canvi.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris